Hvor lang tur med valp 3-9 mnd

Moderator: Gunn Tove

Hvor lang tur med valp 3-9 mnd

Innlegg Frida » Man Jan 11, 2010 12:17 pm

Hvor lang tur går dere med valpen deres?

Har lest uendelig mye om hvor lang tur, belastning av ledd osv. og er veldig nysgjerrig på hvor langt andre rr folk går/gikk med valpen?

Min kunne nok gått veldig langt, men tar henne på en ca 1O min tur om dagen, varierer stedene. Leser man skal øke 5 min i mnd. nå er den vel snart 3 mnd. Nå skal det jo også sies at det er ekstremt kaldt ute noen steder (kler på min ;-) ). Dette begrenser jo hvor lenge man er ute.
"Happiness is a warm puppy!"
Charles Shultz
Frida
 
Innlegg: 32
Registrert: Ons Des 16, 2009 2:40 pm
Bosted: Oslo

Innlegg hilde » Man Jan 11, 2010 1:32 pm

Her er det nok mange svar :-?

Nå kan jeg bare svare for hvordan jeg har gjort det med MINE valper, men jeg har aldri hatt valp her når det har vært sååå kaldt.
Mine valper har gått løse på tur, og det er ganske lett å se når de blir slitne: De nafser etter beina eller hendene mine, som oftest. Da bærer jeg dem, eller setter meg ned med valpen på fanget (har ALLTID med sitteunderlag!).
Så har jeg kjapt lært å se på DEN valpen hvordan den er like FØR den er sliten, for å ta den opp neste gang FØR den er sliten. Jeg har også hatt med ryggsekk som jeg har på bak/fram, og med støtter av håndklær, så har jeg putta valpen oppi her og gått videre. Dette har valpen vendt seg til innendørs først.
Som du skjønner, har jeg ALDRI brydd meg med klokka ;-) jeg har sett an valpen. Det er sikkert noen som mener dette er feil, og det kan godt være. men, mine har fått bygd opp muskelatur og ingen av dem har annet enn A på hofter og albuer.

Blir spennende å lese hva andre mener!
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg isabelogthomas » Man Jan 11, 2010 6:17 pm

Vår er litt over 3 mnd, og de to første ukene vi fikk han så gikk vi ikke tur, vi var bare i hagen, til han ble trygg på trafikken og oss. Så begynte vi med noen minutter, i begynnelsen ville han bare gå noen meter, men etterhvert gikk det bedre og bedre. Nå kommer det an på føre/været og hunden, av og til går vi to turer med han, en om formiddagen og en om kvelden ei stund før vi skal legge oss, de varierer fra 5-15min. Og noen ganger blir det bare en tur på ca 10-15 min. Nå som det blåser, regner og er såpeglatt ute nekter han tur, med mindre vi kjører en plass hvor han kan løpe fritt på snøen. Når det er ganske kaldt ute er han heller ikke så glad i tur, til tross for gode dekken, men med litt overtalelse så går det kjempe godt og det er såå gøy å løpe i snøen og på snødonger;-)

Av og til når det er flott vær kan det hende vi tar oss en 'langtur' på ca 30 min, han løper og koser og har det kjempe artig, men da blir det bare en tur. Og nå den siste tiden har ikke været vært så supert, enten regn og suuur vind og såpeglatt, eller så er det 20-30 minus og da må være kreative inne :)
Isabel, Armani og Thomas :-)
isabelogthomas
 
Innlegg: 17
Registrert: Tir Nov 10, 2009 10:17 pm

Innlegg Frida » Ons Jan 13, 2010 12:02 pm

Begynner å merke at min trenger mer tur, hun blir tøffere og mer selvstendig for hver dag :cool: Da er det godt å vite litt hvor mye en valp har godt av og gå. Siden jeg bor nær en by må jeg gå et lite stykke (noen få min.) før jeg kommer til skog. Hun har blitt veldig tøff og drar av sted i båndet. Har begynt med små øvelser som å stoppe når hun trekker avsted og godbit når hun går ved siden -meeen alt annet er jo så mye mer spennende, så når jeg gjør stopp øvelsen virker det som om hun blir ganske så stresset :-? Kan jo ikke bruke langline eller flexibånd ved traffikert vei..noen råd? #-o

Ellers så er jeg veldig nysgjerrig på flere meninger ang. turgåing :D Er jo som du sier Hilde maange svar :smile:
Gikk tur sammen med noen venner og deres hunder for noen dager siden, følte det ble litt mye, er redd for å gjøre henne stresset ved å gå for krevende eller lange turer (lest at det kan føre til stress :-? ). Men merker jo også at når vi går alene uten hundevenner er hun liitt mer nervøs, piper litt mer og nøler litt mer. Når vi er med andre hunder er det ingen stans og jeg må selv vurdere hvor langt det er bra for henne og gå #-o
"Happiness is a warm puppy!"
Charles Shultz
Frida
 
Innlegg: 32
Registrert: Ons Des 16, 2009 2:40 pm
Bosted: Oslo

Innlegg hilde » Ons Jan 13, 2010 12:18 pm

Ja, den drainga i båndet på små valper..... Først, så skal de ikke lære at det går an å dra i båndet, men så må de jo luftes #-o

Jeg sendte med valpesele til de siste valpene som reiste herfra. Ga beskjed om å ha på den OG halsbånd. Når de luftet valpen og den måtte dra, så hadde de koblet til sele, men når valpen måtte gå pent noen meter, så koblet de til halsbåndet.
Jeg sjekket opp dette med evt skader pga selen først, og det er ikke skadelig. Valper trekker ikke rett frem med styrke, de svimer rundt i alle retninger. Det blir altså ingen belastningsskader av en valpesele.

8 av disse valpe-eierne var konsekvente med å bruke selen, og ingen av dem har hatt noen form for problemer med trekking i båndet etterpå! =D> Valpene lærte kjapt forskjellen, akkurat som jeg hadde blitt forespeilet =P~

Kanskje en ide å prøve?
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Frida » Ons Jan 13, 2010 12:31 pm

Har du en link til en slik god sele? :D Type, merke og pris? Hørtes ut som en god ide - det må prøves ut :D
"Happiness is a warm puppy!"
Charles Shultz
Frida
 
Innlegg: 32
Registrert: Ons Des 16, 2009 2:40 pm
Bosted: Oslo

Innlegg hilde » Ons Jan 13, 2010 12:40 pm

Wendy har selen liggende hjemme, jeg husker ikke hva den heter. Skal be henne finne det ut når hun er ferdig på jobb :smile:
Det er en sele som måtte strammes overalt når de var 9 uker og som de kunne vokse i noen måneder før de måtte gå til anskaffelse av en ny.
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg seam » Ons Jan 13, 2010 7:32 pm

Jepp, det har jeg :D
www.rogz.com Authentic rogz gear, finnes i flere farger, og fåes i de
fleste dyrebutikker

Lykke til :D
Wendy, Kompis og Madame
seam
 
Innlegg: 78
Registrert: Søn Feb 05, 2006 10:58 pm
Bosted: sandefjord

Innlegg hilde » Ons Jan 13, 2010 8:55 pm

Flott Wendy :cool:

Men, sjøl skjønte jeg null av den hjemmesia dems #-o Hvis du heller kontakter Krizoo (http://krizoo.no/index.php?method=visSide&dir=270 ) og spør etter Trine, så får du hjelp. Spør etter sånn type sele som "Hilde med Shacko og Qi" kjøpte til valpene.

I fjor kosta de 169,- for valpestørrelsen. De har dem i flere størrelser, og Trine kan sikkert finne ut hvor de blir solgt i Oslo-området :dog1:
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Lene » Tor Jan 14, 2010 9:19 am

Leo (12 uker) og jeg går foreløpig korte turer ca 10 min- han er veldig lite lysten på å forlate området rundt huset ;-) Det han blir definitivt mest sliten av er å leke med en av kompisene, da går han i komasøvn når han kommer inn...

Men om vi kjører ut i marka, er alt nytt og spennende (og ingen trafikk), og han er litt mer lysten på tur.

Har kjøpt en enkel sele fra hapoo.no, men den vokser han snar ut av, så da må vi finne en ny. Har brukt sele nesten hele tida i det siste, og når jeg tar på halsbånd går han plutselig uten å dra :smile:
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Frida » Tor Jan 14, 2010 3:40 pm

Da skal jeg løpe og kjøpe! At jeg ikke har tenkt på det før #-o Tusen takk for tipset!! :D Vil gjerne slippe å henge etter en fullvoksen ridgeback, så det er greit å begynne tidlig med "gåfint" trening! Selv om jeg selvfølgelig ikke forventer allverden av henne nå når hun er så liten og vimsete :D
"Happiness is a warm puppy!"
Charles Shultz
Frida
 
Innlegg: 32
Registrert: Ons Des 16, 2009 2:40 pm
Bosted: Oslo

Innlegg mattis » Fre Jan 15, 2010 10:56 pm

Jeg har heller aldri tatt tiden nøyaktig, og personlig tror jeg at det viktigste er at valpen får bestemme tempoet, og så får minutter være minutter :p Men det kan godt hende dette ikke blir riktig og fornuftig for andre. Angående det å gå pent, så er vi ikke superflinke til det her i gården heller, men det hjelper med start-stopp og belønning og ros. ihvertfall for oss.
mattis
 
Innlegg: 7
Registrert: Tir Mai 19, 2009 11:24 am

Innlegg Holmorama » Fre Apr 09, 2010 6:55 am

Jeg synes også det er vanskelig å vite hva som er riktig turlengde... Min viser ikke utslitthet. Jo, EN gang så jeg det tydelig. Vi har noen få ganger tatt han på for lang tur. Den ene gangen viste han å ha blitt utslitt. Det var da barna var med og han fikk mer tid til å løpe rundt underveis på turen - siden de går så sakte. Utenom det har han ikke vist å ha blitt direkte sliten. Men vi ser det jo når vi kommer hjem, da ligger han som et slakt resten av dagen og kvelden. Nå er det vel en mnds tid siden vi tok denne "lange" turen. Denne etappen varer 40 minutter tur retur med voksen gange, med barn over en time.

Til vanlig går vi vel nå 20-30 minutter med han. Men helt ærlig så er jeg usikker både den ene og den andre veien: for lite eller for mye. Samt at han får 15 minutter på morgenturen sin.

Er jo som å ha barn. Like mye usikkerhet. For lite eller for mye mat, for lite eller for mye søvn, for lite eller for mye påkledning.

Er ikke lett å være forelder til hverken det ene eller det andre :smile:
Masithela's Quality Kinto, født 25.10.09, kom hjem til oss 22.01.10.
Holmorama
 
Innlegg: 98
Registrert: Ons Des 09, 2009 8:32 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Lene » Fre Apr 09, 2010 8:16 am

Nå som Leo begynner å bli større (straks 5mnd) går vi lengre turer. Hvis vi bare skal gå i relativt raskt tempo (og jeg bestemmer det) går vi i ca 30 min.

Er vi på oppdagelsestur kan vi fint være ute lenger enn en time, men da går vi jo ikke så fort, og pelsen bestemmer tempoet. Da blir det også litt trening, kos og lek underveis.

Det sies vel at fem min per mnd gammel er passe, men dette er for "trim" - dvs. at man går i ett, i et raskere tempo.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron