Valp og katt

Moderator: Gunn Tove

Valp og katt

Innlegg Lene » Tor Okt 29, 2009 1:55 pm

Jeg får en firbent venn i hus til juletider, og forberedelsene pågår for fullt nå. Har leste en masse artikler og bøker så langt om mangt. Har lett litt etter tips til valp og katt, men ikke funnet noe bra.
Kanskje noen her kan hjelpe meg?

Det er min søster som har katt, en snart voksen Main Coon (den største katta jeg har sett). Han er forferdelig redd for (eller aggressiv mot?) hunder, etter et "angrep" (de ville antakelig bare snuse) fra to store mynder da han var liten.

Min RR og min søsters katt må nødvendigvis møtes fra tid til annen.
Er det noen som har noen tips til hvordan man lar de to nærme seg hverandre? Valpen er antakelig mindre enn katta i starten...
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Chryssi » Tor Okt 29, 2009 4:21 pm

det kommer kanskje litt an på hva "aggressiv" er fra kattens side. siden det er en så stor katt så kan den jo gjøre skade om den faktisk går til angrep på valpen!

det beste er kanskje å ha begge i bånd/sele første gang de møtes? bare for å se hvordan de reagerer på hverandre (dvs.. hvordan katten reagerer.. valpen vil sikkert synes det er bare festlig helt til det smeller).

evt la de se hverandre gjennom en grind eller glassdør først..

ellers føler katter seg generelt tryggere når de er litt over bakken, på en sofarygg, bord, hylle e.l der de har mer oversikt over hva som skjer.. kanskje en ide å sette katten litt høyere før man slipper inn hunden.. da vil den enten forholde seg "rolig" og avventende, eller hoppe ned og gjemme seg. om de møtes på samme nivå er det større sjangse for at katten vil føle seg truet til angrep.

e de fleste tilfeller med møte mellom katoen og katter, så er katten stort sett redd og løper og/eller gjemmer seg. de som lar ham komme nærme nok til å snuse på de mens de fortsatt er redde, bruker bare å gi ham en smekk på nesa med labben, med eller uten klør (dette lærte han ganske fort, så han er forsiktig når han er så nærme). når han var liten lekte han en del med nabokatt(ungen), og det gikk stort sett bra.. noen små skraper her og der etter katteklør men ikke noe alvorlig.. selv om det gikk ganske hardt for seg til tider, så var det f.eks aldri noen klør i øyet o.l jeg tror egentlig de skjønner det ? iallefall lærer de raskt å beskytte seg, men uhell kan jo skje uansett.

anyway.. om katten har lært seg å være redd for hunder, så kommer den i beste fall til å holde seg unna, og det er jo greit. men det er viktig å beskytte valpen i tilfelle katten bestemmer seg for å gå til angrep (et smekk me labben er ok, det er bare sunt for valpen å lære at man ikke bare kan valse bort til ukjente dyr sånn uten videre, men direkte angrep fra en sinna maine coon kan jo lede til blodig valp!).
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Status etter litt "sosialisering"

Innlegg Lene » Man Jan 18, 2010 11:31 am

Hei igjen,
kan ikke si at katta og Leo har blitt perlevenner akkurat, men det går seg sakte til.

Første møte: Mye murring fra katta, og endel klynking fra Leo, etter at han kom litt nært og fikk seg en smell over nesa (gikk bra).

Andre møte: katta murret videre, Leo viftet med halen. Da Leo sovnet i buret, ble katta roligere og mer nyskjerrig

Etter det har katta sluttet å murre, men er ganske anspent. Når Leo er inne i buret sitt (ikke moro for han) er katta mer frampå. Leo er ikke så interessert lenger, han snuser litt, men så finner han noe å leke med.

Så da er det egentlig for kattas skyld vi fortsetter. Og litt for matmor her, med utsikter til hundepass i framtida.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Frida » Man Jan 18, 2010 3:16 pm

Har hatt katt og hund tidligere, katta var redd hunden og omvendt. Katten var en main coon og livredd hunder, hun klatret i - og ødela et par gardiner når hun så hunden. Men hun ble etter tolmodighet og tid, godt vandt med denne hunden. Det tok noen år, men de ble gode venner. Hun var alltid livredd alle andre hunder, men akkurat denne ble hun trygg på. I begynnelsen hadde jeg dem adskilt når jeg ikke var tilstede - katten på kjøkkenet og hunden i stuen.

Det vil nok ta litt tid for dem og bli vandt til hverandre, men hva med å gjøre hver gang til en positiv opplevelse. Gi dem noe godt og spise hver gang de er i samme rom. Om mulig, ha katten på et bord og hunden på gulvet slik at de føler seg trygge og på god avstand. Lykke til :cool:
"Happiness is a warm puppy!"
Charles Shultz
Frida
 
Innlegg: 32
Registrert: Ons Des 16, 2009 2:40 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Heiditr » Man Jan 18, 2010 7:31 pm

Nia ELSKER katter. Vi har to, gamlemor Lilo og vesleprinsen Lukas. Gamla har satt seg i respekt, men Lukas... :roll:

Nia trur at Lukas er ein liten ridgeback med for mykje kvitt... Iallefall slik ho behandlar han. Og som den glupe karen han er, så springer han rundtomkring på golvet for å friste Nia. #-o

Han lærer aldri. Så rett som det er høyrer vi eit skikkelig "skvisja" stønn frå katten, då ligger han flatklemt med ei stolt Nia ståande på byttet sitt; tok deg, treigen!

Men som gode venner deler dei no på matfatet, då ;-)

Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg Fint_lite » Søn Jan 24, 2010 1:16 am

Vi har to katter å to hunder en rr og en malle som er ca 3,5mnd.. måten jeg har gjort det på med siste hunden er å bruke mat for å dempe hunden i starten dvs sitte i samme rom med valp i fanget å foret på med godbiter så har kattene fått lov å gjøre seg kjent. Ellers bare styre valpen inne ved å være i nærheten,kattene er det jo lite å gjøre ved å om de blir jagd så syns jeg det er helt greit om valpen får seg en smekk. Gått seg veldig fint til her .Hero som er vår rr er sjefen av dyrene å det vet de,ligger en katt på hans plass går han bare henn å stirer,funker ikke det legger han seg på katten,nytter ikke med noen klor det driter han i . Kjekker valpen seg for mye så dunker han til med hodet så valpen faller om kull,ingen agresjon bare oppdragelse.. sikker på at de finner ut av det jeg :D
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Innlegg Lene » Søn Jan 24, 2010 2:57 pm

Takk for tipset, skal prøve med Leo på fanget og godbiter neste gang katta kommer på besøk. Så får den ta det i sitt tempo, mens jeg får konse på å distrahere bikkja.

Og så får jeg omsider se hva som er mest interessant av mat og andre dyr ;)
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Fint_lite » Søn Jan 24, 2010 7:16 pm

Det er ikke mat i seg selv som får deg i mål her,men det er et forbasket godt hjelpemiddel helt i starten. En hver hund med et snev av byttedrift vil alltid jage en katt som løper,da hjelper det ikke med mat eller lek. Har du derimot hunden i bånd så vil en god grunnlydighet funke meget bra,å kjekker bikja seg så legger du på det trykket som kreves får å få hunden til å skjønne at du mener alvor,men dette forutsetter at hunden skjønner hva du mener ellers blir det bare et sant kaos.sakset dette sitatet fra en malleopdretter og må si meg 100prs enig : En tidlig god grunnlydighet basert på lek og positiv forsterkning
som gradvis suppleres med krav når hunden begynner å kjekke seg.
Det er fint å være positiv, og en skal aldri slutte med det. Men man må ikke bli mer katolsk
enn paven er selv. Lederskap og rangordning er og blir nøkkelen for trygghet. mh Andre`
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron