vasking av hus...

Moderator: Gunn Tove

vasking av hus...

Innlegg annm » Tor Sep 03, 2009 5:28 pm

Min kjære Bella på snart 6 måneder nekter og la meg vaske og støvsuge! Vi trodde det var lyden av støvsugeren hun ikke likte, men hun blir enda mer sint når jeg tar fram vaskestaven!!!
Vi har prøvd flere tips fra ulike bøker uten noe særlig hell!
Hvor i blandt at vi skulle la vaskeutstyret stå fremme så hunden ble vandt til det, støvsugeren i nærheten av maten i gangen, og vaskestaven ved senga på loftet. Hun ser ikke ut til å ta noe notis av disse så lenge de ikke er i bruk, det er når de er i bevegelse hun reagerer!
Foreløbig har vi løst dette ved at min samboer tar henne med seg ut og jeg vasker/støvsuger, men dette syns jeg fungerer dårlig på permanent vis! i større grad enn samboeren min ;-)
Noen som har noen gode tips her?
Ann Marit og Bella
annm
 
Innlegg: 66
Registrert: Lør Feb 25, 2006 1:01 am
Bosted: Bodø

Innlegg Annette » Tor Sep 03, 2009 6:54 pm

Nekter å la deg vaske?

Jeg ville bare vaska i vei og ignorert bråket til hun skjønte at hun ikke oppnådde noe med det. Angriper hun støvsugeren eller moppen, så bind henne så hun ikke kan nå den, og la henne holde på til hun ikke gidder mer.

Med all treninga og "nekter å la deg vaske" så har hun kanskje skjønt at hun får masse oppmerksomhet for å tulle, og at det faktisk er noe å tulle for. Alle sånne krav om oppmerksomhet er det best å ignorere i hjel, synes jeg.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg MariaHelene » Tor Sep 03, 2009 7:24 pm

Haha De er noen rare skapninger :P

Enig me anette, bare vask i vei og overse henne. jeg bare vasker på hvis leo begynner og "plage" meg, han syns det er arti i nøyakti 10 sekund så går han på plassen sin dær han vet han får "fred". Bella er jo veldig ung og sikkert veldig leken enda ;)
Maria Og Leo
MariaHelene
 
Innlegg: 186
Registrert: Fre Jan 06, 2006 2:38 pm
Bosted: Bodø

Innlegg annm » Tor Sep 03, 2009 8:35 pm

jojo jeg vasker jo :D Det er jo ikke sånn at huset har vært skittent siden vi fikk hund!
Jeg støvsuget nå nettopp på loftet og slapp unna med 2 bjeff! Men hun herjer jo sånn og skal leke med støvsugeren at jeg bekymrer meg for parketten! Jada jeg vet den blir sikkert grusom etterhvert, men den trenger jo ikke være helt ødelagt sånn med en gang...
Jeg har også vasket gulvet i dag, jeg la henne i buret, så fikk hun være der mens jeg holdt på...
Jeg skal ignorere henne totalt, men jeg har gjort det og uten noe særlig hell... Jeg støvsugde og moppet stua mi på37 kvm og ignorerte henne bestemt men hun fortsatte! Men jeg får bare konsentrere meg om å gjøre det hver gang så går det vel over ;-)
Ann Marit og Bella
annm
 
Innlegg: 66
Registrert: Lør Feb 25, 2006 1:01 am
Bosted: Bodø

Innlegg lbend-d » Fre Sep 04, 2009 7:36 am

:D Lille Bella bølla :D Støvsugere og vasketuer/mopper er jo kjempemorsomme. La moppen eller støvsugeren treffe føttene forsiktig, så spretter de unna ;-) og bare fortsett med vaskingen. De blir lei etterhvert.
Linda,Kasan og Zera
lbend-d
 
Innlegg: 343
Registrert: Tir Des 13, 2005 8:04 pm
Bosted: ankenes,Narvik

Innlegg MariaHelene » Fre Sep 04, 2009 9:48 am

Haha ja akkurat det jeg gjør! Han stiller seg i veien og "jakter" på utstyret, ¨å bare vasker/støvsuker jeg lett i fotene hannes, later som jeg ikke ser han... han har fort funnet ut at plassen sin er plassen å være når jeg holder på, dær kommer allrri støvsugeren eller vaske kosten :D

bella høres nå ut som ei dame for Leoballen ;P
Maria Og Leo
MariaHelene
 
Innlegg: 186
Registrert: Fre Jan 06, 2006 2:38 pm
Bosted: Bodø

Innlegg Sonja » Fre Sep 04, 2009 11:31 am

Det var litt sånn hos oss også når de var valper.Men nå har det snudd. Begge mine liker å bli støvsugd :D Når støvsugeren kommer frem, er både Gandhi og Loba klar til å få en shining, og støvsugeren er blitt en venn :D
Mvh
Sonja
[imghttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs866.snc4/70759_603865068_5798985_n.jpg][/img]
Sonja
 
Innlegg: 212
Registrert: Fre Mar 05, 2004 9:32 am
Bosted: Knarvik

Innlegg Annette » Fre Sep 04, 2009 12:04 pm

Sonja skrev:Det var litt sånn hos oss også når de var valper.Men nå har det snudd. Begge mine liker å bli støvsugd :D Når støvsugeren kommer frem, er både Gandhi og Loba klar til å få en shining, og støvsugeren er blitt en venn :D


Zeta - av alle - synes det er gøy å plukke opp støvsugermunnstykket mens jeg holder på, men det øyeblikket jeg viser henne munningen, så får hun et sånt "uææææhhh!" uttrykk og trekker seg tilbake. Kommer Zeta i veien, så må hun hoppe unna om hun ikke vil ha støvsugde labber :)

Sali liker best å være i et annet rom, men sitter der med hodet på lang hals og er altfor fasinert til å ville gjemme seg helt.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg annm » Fre Sep 04, 2009 4:20 pm

Bella gjør som Leo; jakter og skal leke med støvsugeren, ned i lekeposisjon og hopper fram og bjeffer og biter etter den, og moppen er hun enda villere etter, tror kanskje den ikke er så skremmende siden den ikke lager noen skumle lyder...
Jeg vasket takene med takmopp i går, og stativet er jo i og for seg helt likt den vanlige moppen min, Bella ble helt forvirret av hele takvaskinga så hun forlot rommet!
Hun syns selvfølgelig alt av vaskeutstyr er spennende, men alt annet kan jeg bare snakke med henne så lar hun det være, men støvsugeren og gulvmoppen er hun gal etter.
Jeg får bare smøre meg med tålmodighet så kommer det seg vel :D
Ann Marit og Bella
annm
 
Innlegg: 66
Registrert: Lør Feb 25, 2006 1:01 am
Bosted: Bodø

Innlegg annm » Ons Okt 28, 2009 10:19 pm

Nå er Bella og jeg på loftet, Espen støvsuger nede i stua, Bella liker det ikke! Så hun er oppe sammen med meg. Jeg sitter litt på nettet og rydder litt innimellom.
Bjeffingen har roet seg betraktelig, men frykten har tatt overhånd!
Nå er hun jo i den berømte "spøkelsesalderen" Og er blitt pysete generelt!
Men det er lettere og håndtere at man kan sende henne i et annet rom enn at man har henne springende etter som en gal!
Hun sutrer litt når hun er i nærheten av støvsugeren... Og vil helst at den bare skal forsvinne... Men det har bedret seg...
Så det er bare og vente og se, hun vokser vel til og blir stor jente og lærer seg og leve med det hele!
Hun har jo ikke så mye valg ;-)
Ann Marit og Bella
annm
 
Innlegg: 66
Registrert: Lør Feb 25, 2006 1:01 am
Bosted: Bodø

Re: vasking av hus...

Innlegg annm » Søn Jul 29, 2012 6:33 pm

Haha :D Morsomt å lese igjennom de bekymringer og "problemer" vi hadde når Bella var lita :smile:
Troen på at vi måtte jobbe oss gjennom alt! Slike ting som dette er jo ting som gjerne løser seg selv!
Nå i dag når Bella er 3.5 år legger hun seg bare når støvsuger og vaskestav kommer frem \:D/
Ann Marit og Bella
annm
 
Innlegg: 66
Registrert: Lør Feb 25, 2006 1:01 am
Bosted: Bodø


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron