Mental trening

Moderator: Gunn Tove

Mental trening

Innlegg Sandra&Arnt » Lør Aug 22, 2009 10:15 am

Hei!

Vi har en herlig guttevalp på snart 6 mnd. For noen dager siden var han uheldig å spiddet seg på pinne eller annen skarp gjenstand. Det resulterte i et stygt kjøttsår på innsiden av venstre bakben. I ti dager må han på antibiotika og ha på seg lampeskjerm, og ingen turgåing. Vi har trent en del søk med han for å kompensere for turgåing & lek i skogen. Er veldig opptatt av at han skal få positive opplevelser selv om han er blitt plasert på bedrest i de neste 10-14 dagene. Er det noen som har utfordrende & kjekke aktiviteter som vi kan gjøre sammen med pasienten vår? Og som ikke krever at han beveger seg så alfor mye?
Sandra & Arnt
Sandra&Arnt
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Apr 06, 2009 2:39 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Annette » Lør Aug 22, 2009 3:28 pm

Noen forslag...

Jeg driver for tida og lærer yngstemann navnet på ting. Han blir gørrsliten av det.

Ren kontakttrening er flott og slitsomt, særlig om du gjør det stadig vanskeligere for ham å holde kontakten ved at andre ting skjer rundt hodet hans. Viftende hender, godbiter som blir lagt ved siden av ham, en skål med godbiter som flyttes etc. Flott konsentrasjonstrening. Pass på å belønne før han bryter hele tida. Kan gjøres når han ligger.

En annen ting er å trene på det å vente litt på goder. Tålmodighet og høflighet. Legg en godbit foran ham og tren på at han må vente stadig litt lenger eller må gjøre noe før han får den. Søk litt opp på doggy-zen på nettet.

Søk også litt rundt på nettet for å finne måter å trene inn target på og tren på det. Stort sett dreier det seg om å belønne hunden for å dytte på noe med snuta. Gjerne bare en post-it lapp på fingeren din i første omgang. Den kan deretter utvides til å lære å markere gjenstander, lukke dører og skuffer, lære inn freestyle elementer - ja nesten hva som helst ved å få hunden til å følge fingeren din, eller noe annet du velger å bruke som target.

Alt sånt blir hunder kjempesliten av, og så lærer de helt uvurderlige ting til senere. Bare pass på at suksessfrekvensen hans er på minst 80-90%, og skift rundt på hva du gjør så han ikke rekker å kjede seg over repitisjonene.

Jeg har akkurat nå to som ikke har fått tur på fire dager fordi jeg er sjuk, men som ligger som slakt etter 20 minutter hver med å gi høyre eller venstre pote på kommando mens de hele tida kan se skåla med oksesteik i terninger og er litt redde for at den andre skal bryte og forsyne seg selv. Vet ikke hva som var mest slitsomt, jeg. Jobbe med meg eller se den andre bli belønna. Zeta har i hvertfall aldri vært så kjapp i sitt som det hun var i øyenkroken mens jeg holdt på med Sali.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron