Rolig lek med valp

Moderator: Gunn Tove

Rolig lek med valp

Innlegg calle » Tir Feb 24, 2009 9:50 pm

Hei, dette er vårt første innlegg på forumet. Vi har fått ei søt lita tispe fra Shavano som heter Stella. Hun har nå vært hos oss i fire dager og vi storkoser oss med vårt nye familiemedlem. Tissetreningen går som det skal, men vi lurer på om noen har tips om rolige leker med valpen.
Hun er ikke våken så lenge av gangen, 1-2 timer og denne tiden prøver vi å bruke mest mulig sammen. Vi ønsker ikke å øse henne opp, dette klarer hun fint selv, så vi prøver å være rolige, og leke på en måte som ikke gjør henne stresset.
Vi har brukt ulike typer bokser/ekser som vi har puttet godbiter i, som hun får ut selv. Vi har også en kong som vi har hatt leverpostei i. Hun har en bamse (oskar) som hun herjer litt med, eller koser med litt ettersom. I tillegg har hun et tyggeben og et større taubein som hun kan bruke tennene sine på som hun vil. Hun er flink til å aktivisere seg selv med disse lekene, slosselekene klarer hun fint uten oss og vi ønsker ikke å oppfordre til voldsom lek.
Vi har begynt med kommandoøvelser som sitt, bli, værsågod, kom og denne prosessen går som den skal. Hun er veldig interessert i godbiten som følger.
Er det noen som har noen tips om fine(billige) leker som aktiviserer valpen på en rolig måte? Gjerne også uten godbit, men dette er selvfølgelig en motivasjonsfaktor for valpen. Tas imot med takk :smile:
Hilsen Calle og Louise (førstegangsvalpekjøpere)
calle
 
Innlegg: 1
Registrert: Ons Jan 28, 2009 2:04 pm
Bosted: Drammen

Innlegg Letao » Tir Feb 24, 2009 10:45 pm

Gratulerer med valp! :D

Virker som dere har masse gode ideer selv, jeg også brukte "finn godbitene" i ulike varianter (dorull, youghurt-beger, brusflasker, melkekartong...). Min tispe (snart 7 mnd) elsker en leke kalt "pyramiden", det er en stor omvendt pyramide med et hull på toppen, som man fyller med godbiter. Den tas fram med jevne mellomrom. Pyramiden beveger seg på ulike måter (den er på en måte rund nederst) og vingler og vangler fra side til side. Men min fikk ikke den før hun hadde fylt fem måneder da, for den er litt stor og man må ha litt styrke i labbene for å velte den - slik at godbitene kommer ut. Og litt pågangsmot - det er litt vanskelig å få dem ut. Her er link:

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L116

Hun liker også godt en gummiball festet i tau, den kan hun hive litt rundt og den spretter avgårde, og det er kjempegøy. Men den er kanskje ikke så rooolig....?

Ellers er jo "søk" en klassiker, begynn enkelt med et par godbiter/eller bamse/leke etc rett foran på gulvet. Si "søk" entusiastisk, og gjerne vær med å snus den opp sammen med henne. Bli kjempeglad når hun finner den, er det en leke - lek masse. Søking sliter dem fort ut! Min forventer alltid godbiter når jeg sier "søk", men jeg har skikkelig lyst å lære henne å søke etter nøkler og votter og luer også, så å begynne med gjenstander tidlige er sikkert lurt :)


Kos dere med valpen!
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Kristina » Ons Feb 25, 2009 9:54 pm

Min lille Nila på snart 5 mnd spiste like greit opp hele dorullen da jeg la gobiter inni. Så det kan lønne seg å følge med;) Vi har kjøpt en "snurreleke" som hun synes er spennende, og får aktivisert hjernen sin med. Det er en tallerkenformet snurreleke med hull, som man legger gobiter i, spinner rundt også må hunden selv finne gobitene ved hjelp av nesen. (dytte på lokket). Dårlig forklart, men de har det i de fleste dyrebutikker:) Ellers elsker Nila å lete etter gobiter rundt omkring i huset.. "søk"... da får hun også trent nesen.

Lykke til med valpen:)
Kristina
 
Innlegg: 6
Registrert: Tir Des 02, 2008 10:03 pm
Bosted: Oslo


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron