Trenger noen råd

Moderator: Gunn Tove

Trenger noen råd

Innlegg juli_e » Fre Des 12, 2008 6:54 pm

Hei. begynner og bli en stund siden jeg har vært aktiv her nå, flyttet inn i nytt hus i oktober og har pusset opp endel og jobbet mye.men grunnen til at jeg skriver her og trenger litt hjelp er at jeg og min samboer har blitt litt uenige om dette og skaffe en hund til. Vi har en tibetansk spaniel hann fra før på 1år, og to katter. jeg har hatt hund siden jeg var 7år og dette har bestandig vært min store lidenskap, det som er saken er at vi har vært enige om og skaffe oss en RR i 09, men etter hvert har min samboer felt over på andre tanker og synes det vil bli bedre med en tibbe til, pga at en RR krever mye mosjon og mental stimulering. Så han mener det vil bli for mye for oss og ha en stor hund. Problemet er jo at jeg er jo så forelsket i rasen deres og vil og har hele tiden ønsket meg en stor hund. Er det noen som har noen råd til oss? er det noen som har en liten og en stor hund og kan utdype dette mer om fordeler og ulemper?Vi må jo være enige om dette siden det er et liv det er snakk om som vi vil ha i mange år framover...
Håper på mange svar :D
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Kango » Fre Des 12, 2008 8:31 pm

Hei.
Jeg kan ikke råde deg ut fra et RR-standpunkt ang en stor og en liten hund,men jeg har tidligere hatt en Dvergpuddeltispe og en Doberman hannhund sammen.
De hadde veldig mye glede av hverandre og lekte veldig fint sammen. Tispen var naturligvis sjefen, både fordi hun var jente og hun var eldst. :smile:
I det daglige løste vi det slik at de fikk noen turer sammen, (en liten hund trenger jo også mosjon), og så fikk han en litt mer krevende,(både fysisk og mentalt), tur alene i tillegg.
Hjernetrim er også svært viktig for en dober ellers kjeder de seg og da går det ut over interiør og lign. Kommunikasjon mellom hundene er også hjernetrim og vi fant ut at begge to hadde humor og fant på sprell sammen og mot hverandre. Det virket ikke på oss som om størrelseforskjellen hadde så mye å si for dem. :smile:
En annen ting var at tispen virket som en avskrekker for folk vi møtte på når vi var ute med begge to; da pekte folk og syns det var SÅ herlig å se den søte lille hvite puddelen sammen med den store, (og vanligvis skremmende på folk) svarte dobermanen. De samme folkene kunne gå omveier rundt oss hvis vi bare hadde ham med.... :-?
Mine erfaringer med en stor og en liten er bare gode, men som sagt ikke med en RR.
Mener at det er en oppdretter som har både RR og en liten rase, men husker ikke hvilken,dessverre.
Lykke til i alle fall.
Britt-Iren :)
Kango
 
Innlegg: 73
Registrert: Tor Jan 18, 2007 8:18 pm
Bosted: Askøy

Innlegg Life » Fre Des 12, 2008 11:45 pm

Heisan :D
Kennel Esperanza har oppdrett på Rhodesian Ridgeback og Norfolk Terrier, kanskje du kan snakke med dem ;-)

http://home.online.no/~mon-hof/Animal%2 ... eranza.htm

Lykke til :mrgreen:

Chillie og Liv
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg hilde » Lør Des 13, 2008 8:10 am

Syns det er gøy når folk bruker tid på å undersøke alt mulig FØR de skaffer seg hund, uansett rase ;-)

Det viktigste for dere to er jo å bli enige! Hvorfor ikke bruke vinteren og våren til å dra på utstillinger og prate med RR-folk? Selvfølgelig MED samboern! Dra også på treff der disse er organisert, så får den lille Tib'en deres sikkert leke litt med RR'ene. Også kan dere reise rundt og besøke oppdrettere. De fleste ønsker alle velkomne, selv om det ikke er valper på gang.

Her er terminlista for utstillinger neste år, så kan du se om det er noe nær dere http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=304

Lykke til og Fredlig Advent!
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg juli_e » Lør Des 13, 2008 11:32 am

takk for alle råd :D vi har vært på hundetreff her på hitra, og der var d en RR hann. han og timmi lekte seg godt sammen, har også passet en labrador hann i det siste og de går også godt overens :smile: vår tibbe leker seg jo endel inne,både med kattene og med oss, det jeg tror min samboer er bekymret for er at det blir "full rulle" her inne, når jeg tenker meg om så tror jeg ikke jeg ville hatt en stor hund springende inne slik timmi gjør. så klart blir jo alle hunder roligere(som regel) når de blir noen år gammle. og det har jo mye med hva man godtar selv fra de er valp også, så jeg tror så lenge vi lærer valpen at man ikke skal herje vilt inne så skal det ikke være noe problem?eller hva tror dere :-? ? vet jo at man skal være konsekvent og ikke la valpen gjøre ting den ikke vil få lov til når den blir større, vi ønsker jo et fullkomment familiemedlem,som vi har med oss på turer og som vi alltid vil ha rundt oss, hvordan synes dere det er og reise med en RR? eller bare det å ta de med på familie besøk?
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg juli_e » Lør Des 13, 2008 3:20 pm

Har allerede funnet en kennel som jeg er veldig interissert i valp fra :D men d er ingenting som er bestemt enda. Ja jeg har leeenge sagt at jeg skal ta turen til sandmoen på RR treff der, er det noe nå på søndag der????
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Life » Lør Des 13, 2008 5:07 pm

Hei igjen Juli_e :D

Kan da ikke være noe problem med to hunder på Hitra :mrgreen: Der kan de jo løpe i "hauan" vær eneste dag!!! Når det gjelder herjelek inne, er det jo dere som bestemmer hvordan det skal foregå. Selv har jeg hatt to RR (bare en nå, desverre) og de lekte selvfølgelig hvis de fikk lov. En kan ikke forvvente at en valp ikke skal forsøke på lek inne, men hvis den regelmessig får lov til å "brenne kruttet" ute, vil den selvfølgelig være litt roligere inne. Hvordan det fungere å ha to hunder, tror jeg dessuten avhenger veldig av hvordan den eldste hunden fungerer. En rolig, sosial, voksen og veloppdratt hund har utrolig mye å "gi" til en valp. Selv opplevde jeg at min 6 år gamle tispe, var vel så mye oppdrager som meg, da Chillie på 5 mnd kom inn i familien. Mine opplevelser er kun positive, og savnet etter en hund til er stort. Men jeg må tilføye at jeg et par år i forveien forsøkte å ha en Whippet sammen med min første RR-tispe. Resultatet var ikke like positivt, og Whippeten ble omplassert før et år var gått. Grunnen til dette lå hovedsaklig på meg, og at Whippet ikke var en rase jeg kunne finne "roen" med. I tillegg så jeg ingen knytting mellom RR-tispa og Whippeten, tvert om tror jeg hun syns Whippeten var svært slitsom. Hennes reaksjon var helt annerledes når hun fikk en RR-venninne å dele livet med :D

Det viktigste for dere er vel egentlig å bli enige om det å ha en hund til, om den er stor eller liten tror jeg ikke har så mye å si, når alt kommer til alt ;-) Mentalt sett er vel du mer innstilt på å "gi alt" for din drømmehund, noe som må taes med i betraktningen når rase skal velges!

Vet ikke om noen som skal på treff på søndag, er litt rolig nå før jul ;-) Men send meg en PM, så kan vi avtale et treff når du kommer til byen :D

Hilsen Chillie og Liv (www.rrtrondelag.no)
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg juli_e » Lør Des 13, 2008 5:20 pm

tusen takk for svar :D ser jo stor forskjell på vår tibbe fra han var noen månder gammel og fram til nå, han er jo mye roligere inne nå enn han var før og en helt fantastisk hund er han også. Tror ikke det ville vært noe problem og hatt en RR sammen med timmi. Han var og leket med en new foundlander(vet ikke hvordan det skrives) sist helg, og det synes han er like morro som med en på sin egen størrelse. Men han har en ekstremt stor personlighet, og han kan være ekstremt sta,og det er rasen kjent for ;-) man ser tydlig hvis han mistrives med noe, og han kan bli sjalu hvis kattene får mer oppmerksomhet enn han. men jeg skal ta med både samboer og timmi på RR treff så skal vi vel bli enige om det blir en RR eller ikke :D (krysser fingrene for at det blir)
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron