Hvordan leker dere med valpen?

Moderator: Gunn Tove

Hvordan leker dere med valpen?

Innlegg BenteB » Tir Aug 12, 2008 1:16 pm

Heisann

Zaiko er 10 uker og har vært hos oss en uke nå, og vi lurer litt på hvordan dere andre leker sammen?

Jeg har hatt ferie fram til nå, så jeg har vært hjemme hele dagen. Vi lufter oss og går småturer. For et par dager siden klikket det for Zaiko på slutten av turen. Han ble "vill", hoppet rundt, bet oss skikkelig hardt og hylte og bjeffet. Jeg ble usikker og trodde kanskje at jeg hadde lekt for hardt med hunden ute, og kanskje klart å stresse han. Så vi roet ned dagen etter. Vi luftet oss, men jeg jaget han ikke opp. Jeg lot han løpe etter de tingene han selv ville løpe etter. Jeg viser han også spennende pinner som ligger på bakken, en stein som går ann å flytte på og riste litt mose, klatre litt på store steiner, og gå over og under stokker og så når han er oppmerksom nok, trener vi på innkalling og sitt etc.
Så var det slik at på slutten av den rolige dagen da - ja så "klikket" han igjen, og da inne. Han løp rundt - og bet på alt, river rister, bjeffer og hyler. Vi klarer ikke å roe han ned, og det føles ikke noe bra, når han tydeligvis er nokså oppgitt over et eller annet vi ikke forstår (førstegangkjøpere!!) :smile:

Ja, så nå har jeg begynt å lure på om Zaiko ikke er mentalt sliten likevel. Så nå, endelig, hva leker dere med valpen deres? Vi har prøvd det tauet med tennisballen, men han er sånn måtelig interessert egentlig!! Jeg ønsker gjerne tips på sånn mental trening.
Å vente er ikke min sterke side :-?
BenteB
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Nov 20, 2007 2:31 pm
Bosted: Ganddal, Sandnes

Innlegg Annette » Tir Aug 12, 2008 4:28 pm

Slekter han på sin bror så kommer han til å klikke både titt og ofte :D

For Salis del har det mest skjedd når han enten er mentalt eller fysisk sliten...eller når han kjeder seg og begynner å bli frustrert. Jeg tror ikke du skal være så veldig bekymra, men det hjelper å jobbe litt med rotreing for å få plukka ham ned.

Sali får fremdeles noen skikkelige røkk hvor han spinner rundt og rundt i ring, ofte med noe i munnen, gjerne ei diger gresstust han har dratt med seg - og ser kjempeteit ut :D Inntil nylig har han avslutta røkkene med å hoppe opp på meg, noe han endelig har skjønt at ikke er særlig populært.

Verste skaden han har gjort i så måte var vel da han knakk ei av melke-hjørnetennene da han skulle prøve å rive med seg ett eller annet stort og hardt som sto stille. Mener å huske det var dørkarmen. Det og en del blåmerker på meg :)
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg BenteB » Tir Aug 12, 2008 6:59 pm

Der skal du se, at disse to er like ja. hehe (eh...yahoo???)

Men rotrening sier du. Hva gjør du?

Jeg har begynt med en rutine når vi kommer inn fra tur: Setter han på håndkle i ganga. Gir han en gobit mens jeg tar av selen. Og så tørker jeg potene hans slik at han ikke griser sånn. Jeg sier rooooolig hele tiden og stryker han over ryggen. Dette ser ut til å funke godt, for han får en bedre start inne da.

Har du noen andre tips jeg kan gjøre?
Å vente er ikke min sterke side :-?
BenteB
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Nov 20, 2007 2:31 pm
Bosted: Ganddal, Sandnes

Innlegg Annette » Tir Aug 12, 2008 7:14 pm

Høres ut som en god rutine. Her har *roooolig* og stryking på brystet fungert helt ypperlig, sammen med belønning når han ikke spretter av gårde. Nå er han stort sett veldig rolig inne, og sparer galskapen til jeg slipper ham ute.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Annette » Ons Aug 13, 2008 4:51 pm

Bare sånn for ordens skyld: Jeg har nok gitt Sali friere tøyler innendørs enn mange andre, han har fått herje og løpe en del i blant. Jeg har imidlertid sagt fra når nok er nok, og "plukket ham ned". Han har imidlertid roet det hele ned på egenhånd, og bortsett fra en hang til å hente "gaver" til meg når han vil ha oppmerksomhet, så er det blitt veldig stille.

Gavehentinga oppmuntrer jeg på sett og vis litt, fordi han får ros når han avleverer det pent, eller tar opp igjen og leverer ting han bare har sluppet fra seg på gulvet, på kommando. Ofte vanker det til og med godbit da :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron