Heisann
Zaiko er 10 uker og har vært hos oss en uke nå, og vi lurer litt på hvordan dere andre leker sammen?
Jeg har hatt ferie fram til nå, så jeg har vært hjemme hele dagen. Vi lufter oss og går småturer. For et par dager siden klikket det for Zaiko på slutten av turen. Han ble "vill", hoppet rundt, bet oss skikkelig hardt og hylte og bjeffet. Jeg ble usikker og trodde kanskje at jeg hadde lekt for hardt med hunden ute, og kanskje klart å stresse han. Så vi roet ned dagen etter. Vi luftet oss, men jeg jaget han ikke opp. Jeg lot han løpe etter de tingene han selv ville løpe etter. Jeg viser han også spennende pinner som ligger på bakken, en stein som går ann å flytte på og riste litt mose, klatre litt på store steiner, og gå over og under stokker og så når han er oppmerksom nok, trener vi på innkalling og sitt etc.
Så var det slik at på slutten av den rolige dagen da - ja så "klikket" han igjen, og da inne. Han løp rundt - og bet på alt, river rister, bjeffer og hyler. Vi klarer ikke å roe han ned, og det føles ikke noe bra, når han tydeligvis er nokså oppgitt over et eller annet vi ikke forstår (førstegangkjøpere!!)
Ja, så nå har jeg begynt å lure på om Zaiko ikke er mentalt sliten likevel. Så nå, endelig, hva leker dere med valpen deres? Vi har prøvd det tauet med tennisballen, men han er sånn måtelig interessert egentlig!! Jeg ønsker gjerne tips på sånn mental trening.