Hjemme alene-trening.

Moderator: Gunn Tove

Hjemme alene-trening.

Innlegg -Lisa- » Ons Aug 06, 2008 10:42 pm

Hvor lang tid er det realistisk å tenke seg til at hjemme-alenetreningen skal ta?

Jeg har ferie i fire uker (skal legge opp ferien etter når valpen kommer :smile: ), og etter det er det rett på jobb fra 8-15.30.. Er litt usikker på om jeg får ha med hunden på kontoret, men det tviler jeg egentlig på :roll:
MVH Lisa
-Lisa-
 
Innlegg: 30
Registrert: Ons Jul 18, 2007 9:19 pm
Bosted: Nord-Trøndelag

Innlegg calm » Fre Sep 05, 2008 10:59 pm

Det är nog alltför tidigt att lämna valpen i åtta timmar eller mer (restid inräknad) efter bara en månad. Här i Sverige får man faktiskt inte lämna en hund ensam mer än sex timmar om dan, ens när den är vuxen.

Men om du inte får ha med hunden på jobbet så kanske du kan ordna en dagmatte? Någon som kan passa den medan du är på jobbet.
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg -Lisa- » Søn Sep 07, 2008 5:30 pm

Og der røk mitt håp om å få hund fra svensk oppdretter.. :roll:

Jeg synes ikke det er moro å tenke på at hunden må være alene så lenge om dagen, men det virker som om det er ganske godtatt her i Norge ihvertfall.
MVH Lisa
-Lisa-
 
Innlegg: 30
Registrert: Ons Jul 18, 2007 9:19 pm
Bosted: Nord-Trøndelag

Innlegg calm » Man Sep 08, 2008 12:06 am

Hej igen,
Nu måste jag förklara. Det är alltså inte uppfödarna som kräver det, utan det är faktiskt lagstadgat i föreskrifter från jordbruksverket. http://www.jordbruksverket.se/presskontakten/pressmeddelanden/pressmeddelanden/nyadjurskyddsreglerforhundochkatt.5.1c72e95711857a2245380004648.html

Sen tror jag att de flesta uppfödare föredrar om hunden inte är ensam hemma hela dagarna, men det skiljer sig kanske en del vad man tycker är acceptabelt.

Här löser många det genom att arbeta olika tider så att det inte blir så många ensamtimmar, eller ha dagmatte eller lämna hunden på hunddagis.

Jag vet inte hur man brukar göra i Norge, men skulle väl tro att även där behöver folk passning till hundarna om de arbetar heltid?
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg Annette » Man Sep 08, 2008 6:02 am

Hunder klarer fint 8 timer hjemme aleine når de er vant til det, og om de blir bra aktivisert når en er hjemme. Stort sett bruker de timene til å sove. Ideelt er det selvfølgelig ikke, og for min del er det i hvertfall mye lettere å gå i fra så lenge ennå som jeg har to :) Det er vel få som bor sånn til at "dagmamma" er mulig.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg -Lisa- » Man Sep 08, 2008 7:19 am

Dagmamma til hund har jeg aldri hørt om, tror ikke det finnes noe sånt her omkring. Vi jobber dagtid begge to, det er jo mest praktisk ift sønnen vår også.

Jeg hører om mange som får dette til å fungere, det er mange som ikke har noe valg.

Uansett så kommer jeg aldri til å la valpen være alene uten at den føler seg trygg. Så hjemmealene treningen vil få høy prioritet.

(jeg har også planer om å skaffe en 2.hund, men det skal jeg vente litt med.. må få "smurt" gubben først:D)
MVH Lisa
-Lisa-
 
Innlegg: 30
Registrert: Ons Jul 18, 2007 9:19 pm
Bosted: Nord-Trøndelag

Innlegg calm » Tir Sep 09, 2008 4:28 pm

Ja där ser man! Det är tydligen ganska annorlunda i Norge, detta med hundarna ensamma hemma. Som jag skrev så är det ju lagstadgat i Sverige, och det har nog ganska länge ansetts att hundar inte bör lämnas ensamma hemma mer än 5-6 timmar om dagen. Sen har förstås många gjort det ändå, av praktiska skäl.

Som det är nu, när det finns regler, så är det mycket vanligt med "dagmamma" till hundar här, och här finns ju också hunddagis.

När jag hade mina dobermann för ganska många år sen så jobbade jag heltid, men åkte alltid hem på lunchen för att rasta dem. Jag håller helt med om att om man har två hundar, eller t o m en katt, så är det inte samma sak som när hunden är helt ensam.

Min Kito som nu är fem månader har jag väntat länge med någon egentlig ensamträning. Han visade starka tendenser till hög stress vid separationer i början. Jag ville inte att han skulle utveckla separationsångest, och aktade mig för att gå för fort fram. Vi lät bli att lämna honom ensam, annat än i några minuter åt gången de första par månaderna. Nu när han är äldre och tryggare har vi lämnat honom ensam hemma en timme eller två, utan att han ylat eller ödelagt huset.

Oavsett hur man väljer att göra så tror jag att det är bra att ha gott om tid innan man är tvungen att lämna hunden en hel dag. Valpar är ju så olika med detta, och det kan ju hända att man får en som behöver lite längre tid på sig för att klara att vara ensam. Jag vet att det är ganska vanligt här att folk sparar pengar och tar tjänstledigt i samband med semestern för att få ihop ett par månader eller mer hemma med valpen.
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg Sonja » Ons Sep 10, 2008 10:41 am

Hei Lisa

Jeg ville ikke forlatt valpen min hjemme alene en hel arbeidsdag etter bare fire uker sammen.

Calm skrev

Oavsett hur man väljer att göra så tror jag att det är bra att ha gott om tid innan man är tvungen att lämna hunden en hel dag. Valpar är ju så olika med detta, och det kan ju hända att man får en som behöver lite längre tid på sig för att klara att vara ensam

Er helt enig i det, min RR gutt trengte veldig lang tid på tilvenning med å være alene. Det gikk bra en stund, men så fikk han tilbakefall, ville ikke bli forlatt, så da måtte vi begynne på nytt med treningen igjen.
Løsningen for oss ble å ta ham med på jobb, lufting i lunsjen osv. Hadde en venninne som passet ham av og til, så jeg tror det er lurt å tenke på flere alternative løsninger :D

Lykke til :D
Mvh
Sonja
[imghttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs866.snc4/70759_603865068_5798985_n.jpg][/img]
Sonja
 
Innlegg: 212
Registrert: Fre Mar 05, 2004 9:32 am
Bosted: Knarvik

Innlegg Letao » Man Okt 13, 2008 11:38 am

Min valp er 11 uker og jeg har hatt henne i litt over to uker nå. Jeg har vært hjemme med henne de to første ukene, eller tatt henne med hvis jeg måtte bort. Da har jeg enten latt henne ligge i bilen imens eller tatt henne med inn på kontoret der jeg jobber, som er en studentavisredaksjon fullt av folk og lyder og ofte bandøving i kjelleren. Hun sover utrolig mye, og har ingen problemer med å sove på fremmede steder eller alene, midt blant masse folk og lyd, så lenge jeg har med dynen hennes og kosedyr/tyggeleker. Fordi hun likevel sover så mye har jeg nå gått i fra henne på formiddagen et par timer. Da får hun tur først, og så legger hun seg i buret. Jeg tror ikke hun går ut engang mens jeg er borte. I tillegg legger jeg igjen en leke, feks dorull/melkekartong med godbiter som hun kan aktivisere seg litt med. Når jeg kommer hjem kommer hun ut og hilser på, jeg tar henne ut for å tisse, og så kryper hun inn i buret igjen for å leke seg eller inn på stua for å legge seg i sofaen. Jeg har også våknet på natten og sett at hun er våken, da ligger hun bare i sengen sin og tygger på lekene sine, vandrer ikke, tisser ikke inne, tygger ikke på ledninger.. I natt kom hun bort til meg og varslet, vi gikk ut og tisset, så la hun seg i sengen igjen.

Noen andre som har hatt så rolige valper? Det blir mest sannsynlig "verre"? :twisted:
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Conan » Søn Jan 03, 2010 6:53 pm

Conan er 11 uker snart, har bare drevet med bittelitt alene trening i bur. Mye skrik å skrål et par sekunder for deretter å leke å styre med lekene sine.
Etter 5-7 minutter er det hyl/pip igjen, beveger meg tilbake til stua innimellom når han ikke griner får å bare vise at jeg er her. Godbit kommer først når det er helt stille.

Åpner også buret innimellom å gir han masse kos inni buret å roer seg fort, er ikke ivrig etter å stikke ut av buret.

Problemet mitt er vel som alle andre RR eiere at han skal absolutt ligge ved ovnen (oljeovn). Hjelper ikke om jeg setter denne ved siden av buret, han faller kun helt til ro i senga eller pleddet sitt på golvet ved siden av en varmekilde der han koser seg fælt. Dersom ovnen er av legger han labben over den mens han piper... hehe

Regner med at han vokser litt ut av dette da han er rolig på natten å bryr seg ikke om det ikke er en ovn i nærheten.
Conan
 
Innlegg: 50
Registrert: Lør Des 19, 2009 1:11 am
Bosted: Skjetten


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron