Alene hjemmetreningen er syykt vanskelig:-(

Moderator: Gunn Tove

Alene hjemmetreningen er syykt vanskelig:-(

Innlegg fredrik_krefting » Ons Nov 14, 2007 2:25 pm

Hei alle sammen! dette er min første post her på forumet, forøvrig grunnet det at det ved hvert forsøk har kommet feilmld på forumet hver gang jeg sist prøvde i sommer:-(. Digger dette forumet og har ivrig tittet innom for å Lese og lære Siden siden jeg og min sambo fikk vår lille bea
i april.

Jeg heter Fredrik og vår NYDELIGE ridgeback heter Bea..
Jeg har i grunn egentlig bare et ganske så stort problem! Og det er alenehj treningen som begjyner å gå meg litt på nervene:-(..
Hun er nå snart 9 mnd gammel og treningen går ganske dårlig, det vil si hun SKRIKER uten stopp helt til vi komme inn uannsett hvor kort eller lenge vi er borte.. Det vi fra starten av har gjort er å kunn å ta 5 min av gangen der vi har stått uten for døren bare. Det virker ikke som noe av det vi prøver på hjelper, som en selvfølge lufter vi hun alltid godt! Og når vi da skal gå har vi prøvd å gi hun alt fra leker til godis og konsentrere seg om uten at det hjelper, gir du f eks hun et griseøre før du går ut så ligger det søren meg urørt der du la det når du kommer inn..

Når det kommer til oss eller meg da, i denne sammenhengen, hva det anngår muligheten til trene i så korte perioder over så lang tid som har gått siden vi fikk hun. Så er det forde at jeg etter en ulykke nå snart har vært sykemld i et år. Nå begjyner jeg jo å bli veldig lei meg og redd for at det snart ikke er muligheten for det, jeg vil jo gjerne tilbake i jobb samt også kunne ha muligheten til å leve litt selv også....

Håper på litt tips eller spm om ting og tang som jeg evt ikke har nevnt som er av betydning...


Fredrik
fredrik_krefting
 
Innlegg: 2
Registrert: Ons Sep 19, 2007 10:07 am

Innlegg fredrik_krefting » Ons Nov 14, 2007 2:32 pm

Jeg glemmte forøvrig å spørre om det finnes noen i Bærum eller i Oslo som vil ha en tur og leke venn. Det hadde jo vært gøy:-)
fredrik_krefting
 
Innlegg: 2
Registrert: Ons Sep 19, 2007 10:07 am

Innlegg Martin » Ons Nov 14, 2007 3:36 pm

En litt alternativ metode med klikkertilnærming kan du lese om her, vil imidlertid tro hunden kanskje bør klikkertrenes noe på forhånd om det skal være hensiktsmessig, noe som slett ikke er vanskelig.
http://clickertraining.com/node/1556

Bli med på Ekeberg-treffene!
Martin
 
Innlegg: 46
Registrert: Ons Mar 08, 2006 5:50 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Irene » Ons Nov 14, 2007 3:40 pm

TCK og Zetu bor i Bærum - forøvrig en svært så høflig og flott herremann, pluss at TCK også er hundetrener!! Der kan dere jammen slo 2 fluer i ett smekk!!
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Anja » Tor Nov 15, 2007 8:58 am

Heisann
Timo er snart to år og vi jobber fortsatt med hjemmealenetreninga.
Vi har også fått litt proff hjelp til dette problemet, da det gikk ut over det sosiale livet etter hvert :smile: i hovedsak sto Timo og ulte en del (periodevis på et til tre minutter)og så spiste han opp tja....det meste av løst innventar. Ikke fast innventar som karmer og slikt som man kan se som et av problemene ved separasjonsangst.

Jeg tror det er viktig å skille på om det er separasjonsangst eller om det er "åhhhdetersåkjedelignårdegår" hyling. Disse to problemene skiller litt på fremgangs - og tilnærmingsmåten.

Dersom det er kjedsomhet som gjør at hunden din piper/uler er det mange måter å tilnærme seg problemet på. Jeg kan si noe om hva vi har gjort og fått råd om.

Timo er en fyr som er ganske høylytt så det første vi gjorde var å si fra til naboene at det kom til å bli en del klaging fra husets firbente i en periode. Så rigget jeg filmkamera og filmet han. Dette for å se fremdriften om det skulle være noen.

De fleste mener at hunden har det bedre på et avgrenset område når de er alene. Vi forsøkte dette med Timo (holde han på et rom) men det endte opp med at han ødela den nyslipte heltredøra mi, og det vile jeg ikke, så da fikk han igjen tilgang på hele huset igjen. Vi øsnket ikke å bruke buret da vi synes det litt lite plass, men mange har hundene i buret over flere timer. Detetter anskaffet vi DAP. Dette er noe man putter i stikkontakten og som skiller ut tispehormoner og som virker beroligende på hunden. Virket bra på Timo. Kjøpes hos veterinær.
Deretter trente vi hver dag, flere ganger om dagen. Vi gikk ut. Og gikk ikke inn igjen før akkurat når det er stille. Hvis man går inn mens de hyler/uler "belønner" man denne adferden med å komme tilbake. Og for vår del har det handlet litt om å holde ut hylingen hans samt ha råd til de materielle skadene :D gnagetendensene hans har for øvrig ikke avtatt så vi har endt opp med å sette inn grind i åpningen på kjøkkenet. Dette er et lite rom med lite ting som kan ødelegges og inn der setter vi seng og vann. Så til syvende og sist har han roet seg på et mindre område i nærheten av utgangsdøra. Det å gjøre masse for å avlede hunden når man går er egentlig ikke et poeng da hunden etter bare få ganger skjønner handlingsmønsteret som vil føre til at dere går. Ofte kan hunden merke stresset i forkant av at man går slev om vi ofte tror vi kan "lure" de.

Dersom hunden hyler pga sep.angst er det ikke gitt at det å holde ut hylingen vil bedre situasjonen. Snarere tvert i mot og det er her det kan være greit å få litt proff hjelp. Filme situasjonen når hunden er alene og vise det frem til noen som har peil.

Rådene er mange og det tar litt tid. Jeg kan godt skrive mer om det også hvis du trenger mere råd, men sjekk ut om hvilket problem hunden din har i forhold til å være alene. Er det sep.angst har ikke jeg så mange råd da Timo sitt problem er kjedsomhet. Du kan for øvrig se på video av Timo når han er alene på hjemmesiden vår under filmsnutter. Det er en video som viser en måte hundene er i en alenesituasjon som handler om kjedsomhet i følge vår hundeskole i hvertfall. Se om du ser noen likhetstrekk eller ikke og ta det derfra. Lykke til så lenge!
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg amstene » Tor Des 20, 2007 5:48 pm

Vi har gjort hjemme alene treningen enkel... Putter henne i buret når vi er borte på skole og jobb. Når hun er alene over kortere tidsrom, en halvtime/times tid pleier hun å åpne dører og henter det hun kan finne av morro, men ellers virker det som det går bra.
Hilsen Asta Marie og Toya
amstene
 
Innlegg: 49
Registrert: Lør Jun 16, 2007 7:22 pm
Bosted: Orkdal, Sør -Trøndelag

Innlegg MariaHelene » Tor Des 20, 2007 11:51 pm

Hei hei... vet akkurat hvordan du har det (oppdrettern min har fortalt meg att dette er ett ganske så vanlig problem hos unge rr)

Vi har forresten endelig klart det :) leo er hjemme nå uten noe problem.. han er rolig og rommet er helt slik som jeg forlot det når jeg kommer hjem...:D:D naboene sier att han titter litt ut av vinduene av og til, men det er ingen lyd :D og det er jeg overlykkelig for... og det tok tid.. ett år har det nesten tatt (leo er og snart to år og broren til timo)

Vi måtte lage eget rom til leo for han ødela som bare det da han kom til oss og skulle være alene, vi prøvde bur og, men han var så stor da vi fikk han og ikke vant til bur, så han klarte faktisk å komme seg ut :/ men man må vel prøve og feile litt før man finner ut den beste løsning...
Det vi gjør nå, jeg står opp slik att jeg har tid til å gå en halvtimes tur med han hver dag, har rolig stund etter turen med frokost og kos... også finner jeg fram lekene hans og leger de på rommet går ut og lukker døra (låser den,han åpner den selv)

ikke dull masse med henne like før du drar, gjør det enkelt og greit!!

også er det veldig viktig og la han være allene hjemme litt hver dag, selv om vi har fri en dag så lar vi han være litt alene hjemme...samboern min har fri 1 mnd i strekk siden han jobber i nordsjøen, men vi er veldig bevist på att leo må være allene hver dag slik att det ikke blir ett helvette for han de to ukene han er på sjøen og jeg jobber fulle dager.

dere klarer sikkert dette fint hun trenger bare litt tid på seg, prøv rådene til anja og...det med DAP høres veldig interresant ut.. og dere trenger tolmodige naboer (tro meg, jeg har fått maaaange klager, til og med blitt kalt dyremisshandler pga ulingen, hihi)

også må dere ikke vise att dere syns synd på henne (det gjennomskuer hun) selv om jeg veeet det er vanskelig... jeg fikk veldig fort vont i magen når det var på sitt værste... tenkte på det hele arbeids dagen i fjord i denne tiden (jobber mye i juletiden siden jeg jobber i klesbutikk og vi har nattåpent, søndagsåpent, kveldsåpent osv) og der er så deilig å vite att leo ligger hjemme og koser seg :):D tror faktisk han gjør det nå, for jeg kjenner att pleddene hans inni buret er varme når jeg kommer hjem (han har bburet sitt me døra åpen inne på rommet sitt :P
bortsjemt hund med eget soverom.. nei, ikke i det hele tatt =D>
Maria Og Leo
MariaHelene
 
Innlegg: 186
Registrert: Fre Jan 06, 2006 2:38 pm
Bosted: Bodø

Innlegg Irene » Fre Des 21, 2007 10:50 am

MariaHelene skrev:og dere trenger tolmodige naboer (tro meg, jeg har fått maaaange klager, til og med blitt kalt dyremisshandler pga ulingen, hihi)


Et råd her: snakk med naboen og forklar hvorfor, og at det kun skal pågå en stund. Tross alt bedre med en uke eller to med uling og bjeffing, enn 10 år !!!
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg TCK » Tir Jan 01, 2008 1:32 pm

Hei pappaen til Bea!

Send meg gjerne en pm så kan vi ta en hundeskravletur sammen.
Jeg bor på Østerås og som min skjønne Irene skriver; Zetu er en galant herremann som mer enn gjerne vimser rundt med en søt RR frøken!
Jobber som adferdskonsulent og har hjupet endel med samme problemene som du beskriver.
Håper vi sees!


Tonje
http://zetu.blogspot.com/ - Vår trøst og støtte.
http://ninija.blogspot.com/ - For alltid en del av oss..
TCK
 
Innlegg: 190
Registrert: Tir Sep 14, 2004 9:20 am
Bosted: Østerås


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron