Mye mosjon for valpen fører til stress / biting?

Moderator: Gunn Tove

Mye mosjon for valpen fører til stress / biting?

Innlegg oslojenta » Søn Okt 07, 2007 10:08 pm

Hei,
jeg kom tilfeldigvis over noe på canis.no der det stod at man skal unngå turer på mer enn 10 minutter med en valp. Dette for å unngå en stresset valp. Og her har jeg drevet og løpt og giret opp RR-valpen min ute slik at han skal få brukt overskuddet sitt ute og være rolig inne :( Det har virket som han har det kjempegøy når han løper bak meg rundt omkring på lekeplassen, men det har skremt meg hvor voldsom han blir da og hopper på meg og biter seg fast i klærne. Når jeg prøver å løsrive meg, knurrer han noen ganger og ærlig talt skremmer han meg litt når han er slik. Men nå ser jeg jo hva jeg har gjort feil. Trenger vel ikke å fortelle at alle de nevneverdige bittene har jeg fått av han utendørs.. Føler meg kjempedum nå, for jeg har irritert meg over at han har vært så hyper inne etter å ha lekt ute. Han slokner etter et kvarter, sikkert av utmattelse, men det har jo absolutt ikke vært bra for han. Vil presisere at det ikke har vært lange økter, bare rundt 2-3 minutter, for jeg har fått med meg at han ikke skal mosjonere mye. Skal sannelig få roet ned tempoet nå og heller la han få utforske verden i et rolig tempo.

Håper noen kan gi gode tips på lek som vi kan være med på sammen med valpen uten at det blir for voldsomt. Skal også bli flinkere til å trene på kommandoer o.l. istedenfor å bare leke fysisk. Det er jammen ikke lett å være nybakt valpeeier, men det er godt å ha slike forum der man kan finne svar selv om man ikke stiller riktig spørsmål. Jeg søkte faktisk på bitehemming og lurte på hvordan jeg kunne få han til å slutte å bite og da kom jeg over denne informasjonen som aldri hadde falt meg inn ellers. Jeg har han også nesten alltid i bur innendørs siden han er så hyper inne (ond sirkel) og lurer på om det kan være med på å stresse han? Skal også nevne at han nesten alltid bare sover når vi er innendørs, for det blir 6-8 turer ut daglig (hver gang han står opp og hver gang han piper litt mer enn vanlig), så det er ikke slik at han er innestengt hele tida.

Jeg vil gjerne spørre dere som har gode og trygge voksne hannhunder om hvordan dere lekte sammen med valpen og i hvilken tempo dere utviklet leken? Bør jeg f.eks. unngå slike leker som der valpen min får en tom dorull og leker rundt omkring med den innendørs? Kan han bli stresset av det også? Eller holder det at jeg lar være og gire han opp og han kan godt få leke litt voldsomt på egen hånd? I begynnelsen var han helt rolig inne og kom og la seg inntil oss, men nå er han helt hyper inne og eneste kontakten han søker er gjennom biting. Jeg håper at jeg kan få tilbake den samme gamle rolige valpen min og at det ikke er for sent å snu tendensen.

Og til sist et siste spørsmål: når man leker med hunden slik at han ruller over på ryggen og man koser med magen hans, begynner han å bite istedenfor å "ta imot kosen" på en avslappet måte. Synes det virker så koselig når jeg ser at andre hundeeiere koser med hunden sin på denne måten og lurer på hvordan de får det til uten at det skal bli et basketak? Jeg merker at valpen leker med oss på samme måte som han leker med de andre valpene og hundene, men hvordan skal vi få lært han rolig lek/kos med mennesker uten å være voldsom og bite og klore?

Huff, dette ble et langt innlegg, men jeg hadde satt stoooor pris på noen innspill rundt dette. På forhånd takk :)
oslojenta
 
Innlegg: 1
Registrert: Søn Okt 07, 2007 8:42 pm

Innlegg Annette » Man Okt 08, 2007 5:40 am

Nå er kanskje ikke jeg den rette til å svare siden yngstemann bare er året, og jeg sliter litt med å få ham til å konsentrere seg når vi trener ute, siden alt som beveger seg er så GØY!!! Han har hele tiden fått lov til å være vill både inne og ute. Inne har han roet seg helt av seg selv etter hvert som han har blitt eldre (helt uten bur/valpegård etter 3,5 mnd)

Det var likevel et par ting jeg vil kommentere:

For det første: Du skriver ikke hvor gammel valpen din er. Det er litt forskjell på en 3 måneders valp som biter i vei og en på 7-8 måneder. Småvalper biter både her og der, de knurrer ofte som besatt når de leker og hugger etter fingre (og i vårt tilfelle neser). Den type knurring er ikke aggresjon, det er lekelyder, selv om det høres temmelig tøft ut. Bitingen må selvfølgelig avlæres, men at en valp biter masse når den er liten betyr ikke at den blir en voksen hund som biter.

For det andre: Det er koselig å se på når folk klør hundene sine på magen, ja, men det er ikke en ting som faller naturlig for alle hunder. Magen er noe av det mest sårbare de har, og jeg for min del ville ikke klødd en hund der med mindre den tilbyr meg magen for kløing. Jeg er sikker på at valpen din har et annet sted den synes det er kjempedeilig å bli kost med, noe som jo vil knytte dere tettere sammen enn påtvunget kos (som heller skaper avstand). Min elsker å bli strøket over brystet og når jeg gjør rolige sirkelbevegelser over panna hans, da sitter han med lukkede øyne og svaier.

Slitne valper er hypre, og som du sier etter 15 minutter med ville røkk så sovner de. Trollet mitt tok diagonalen i stua, spurta frem og tilbake som en skikkelig galning til han ikke orka mer, for så å sovne. Jeg lot ham bare gjøre det, og han har ikke fortsatt med det som voksen. Nå gjør han det bare ute i hagen (til den for meg herlige musikken av klør som skraper mot fjell :D ).
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Anja » Man Okt 08, 2007 8:07 am

Alle valper er forskjellige, men jeg har inntrykk av at rr 'r kan være litt mere hyper som valper enn andre hunder. Vår RR var i hverfall ganske så hyper. Og nettopp derfor tror jeg det er viktig å trene ro med disse valpene, ikke nødvendigvis oppjagede leker. Det var i hvertfall vår erfaring med Timo. Dessuten trente vi en del på små øvelser som vi også brukte som avledning når han ble for ivrig.

På hundeskolen som vi gikk på lærte vi "fem om dagen" for hund. Det er mosjon (som de jo ikke skal ha mye av når de er små), kroppsbeherskelse (balansere på noe, sitte bamse osv) , søk (finne godbiter e.l, kan godt gjøres hjemme), kontakt (se på deg når dere trener, samspiller osv) og problemløsning (for eksempel åpne en dorullkjerne med godbit e.l)

Alle disse tingene er med på at hunden får brukt seg selv, både fysisk og mentalt. Det er mange måter å trene dette på, mange av disse tar kort tid og kan gjøres hjemme. For eksempel kan du gjemme godbiter rundt om kring i huset når valpen din har masse energi som går ut over møbler, hender og annet som man helst vil unngå. Start gjerne med søkøvelser før hunden er litt pøblete slik at du ikke betinger pøblete oppførsel med godbit og lek. Avslutt gjerne treningsøkter med å trene inn ro i valpen. Sette deg ned sammen med valpen og stryk den litt på brystet eller ned langs et av bakbena. Dette er områder på hund som er avslappende når de blir stryket på.

All trening må tilpasses alder, men man kan trene i alle aldre. De finnes mange gode hundeskoler og bøker om dette. Klikkertreningkurs og Lundqvist er de hundeskolene vi har brukt som vi er veldig fornøyd med.
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg monalh » Man Okt 08, 2007 10:14 am

Hei!

Helt sikkert mange meninger rundt dette temaet, og som Anette sier er det vanskelig på si noe når jeg ikke vet hvor gammel valpen er.

Jeg snakker kun ut fra egen erfaring, og jeg hadde en valp som jeg tror de fleste med "hypre" valper ville fått seg en overrraskelse av. Ikke bare var han hyper, han bet alt og alle han kom over, hoppet folk over ende, og klarte aldri å ligge stille. Han sov ikke akkurat mye for å si det sånn. Folk med riesen og schäfer kalte bare Sheriff ett monster :twisted: .. Og jeg også var oppspist og hadde stygge blåmerker. Ikke så veldig kult... Men jeg fikk masse råd, og deler de er.

Jeg mener at hundene ikke skal leke inne, eller ha tilgang til leker. Dette er moro som er forbeholdt ute. Inne skal de ligge stille.

Når hunden din hopper og spretter på deg når du løper er ikke det så rart, det er mye jakt i hundene våre, og når du løper foran vil de løpe etter og stresse seg opp av dette og begynne å leke.
Tenk om du har hunden din løs og det sykler ett barn forbi, hunden din vil løpe etter dette barnet fordi den er vant til at den får lov å løpe etter ting som rører seg. Tenk om den skulle bite, selv om det bare er lekebiting, det ser ikke foreldre forskjell på. De ville sikkert krevd hunden avlivet. Bare en advarsel, la aldri hunden din leke ved å få løpe etter deg eller andre [-X .

Om den skulle fortsette å bite og være helt tussete, ikke bruk masse kjeft og ord. Si nei, og legg den rolig i bakken og hold den der til den roer seg. Fortell den hvor flink den er når den er rolig. Dette er noe av det mildeste du kan gjøre mot valpen din, mye verre å ta den i ørene, kjefte osv. Bare vise den, på en rolig å behersket måte, at "jeg bestemmer lille venn". Er hunden din førermyk kan det hende det holder med å bare holde den fast inntil deg til den roer seg. Sikkert mange som mener noe om dette også, men jeg opplevde at etter tre ganger hvor jeg rolig rullet Sheriff over på gresset, og belønnet roen hans, sluttet han å bite.

Bare fint at valpen får lov å røre seg, men den trenger ikke bruke deg som leke. Kjøp deg kong med tråd i og tennisballer. Ridgebacker liker ofte leker med lang tråd i, da det blir en jakt når du drar det langs bakken. Disse kan valpen få leke med, men husk at de er dine, og valpen får bare lov å låne de. Avslutt når det er morsomt, da er de mye morsommere neste gang du tar de frem. Trill ballene og la hunden løpe etter de. Dette er lek, og det er ballene som skal være morsomme.
Det skal ikke være morsomt å løpe etter folk, så når du skal leke med valpen din, bruk ball eller bitepølse eller hva som helst. Og når valpen forbinder disse tingene med lek og morro, er det så mye lettere å trene med den senere.

Jeg tror valpen din biter og stresser seg opp når du koser den på magen, fordi den tror det er lek. Når han begynner med dette, hold han helt i ro, belønn roen hans. Stryk han rolig på brystet, for mange hunder er dette beroligende. Tren masse på ro, men gjør det inne hvor roen skal være.

Husk inne er ro, ute er gøy, og la aldri hunden få løpe etter deg som lek. La den løpe etter ball eller andre leker.


Mona
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Innlegg Annette » Man Okt 08, 2007 10:41 am

Bare sånn for å presisere, så det ikke høres ut som om Sali har fått herje vilt uten noen former for regler:

Biting har jeg trent bort. Jeg har ikke jagd Sali rundt eller latt ham jage meg rundt. Jeg jobber fortsatt med å plukke av ham det å hoppe opp på mennesker (og det begynner å hjelpe). Han skal sitte pent før han får mat eller får slippe ut døra, og når det er natta så skal han ligge på plassen sin og sove. Vi har også trent masse ro-trening både inne og ute, men ikke heile tida - og ikke en gang hver dag.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Irene » Man Okt 08, 2007 1:06 pm

Jeg henger meg på det både Anja, Mona og Annette har sagt før meg. Stryk og kos med bryst/bakben - gi 0-oppmerksomhet ved uønsket oppførsel (snu deg bort, avslutt lek el trening), og ros masse, masse ved ønsket oppførsel og ro.
Min tispe hadde ikke godtatt å bli
Si nei, og legg den rolig i bakken og hold den der til den roer seg.
Der hadde hun fått "panikk" og løpt unna - evt blitt utrolig fornærmet. Men, som også Mona sier i neste setning:
Er hunden din førermyk kan det hende det holder med å bare holde den fast inntil deg til den roer seg.
-dette hadde helt klar fungert bedre for MIN hund.
Du må nok prøve og feile litt, men ved å rose for ønsket oppførsel - gjør du ikke noen feil hvertfall! Det er værre å gi en bøtte med kjeft for ting du ikke vil den skal gjøre!

Det kan være en god ide å snakke med oppdretter om dette også? Denne kjenner tispe og evt hannhund godt, og kanskje begge eiere (tispe og hannhund) har gode råd, kjenner igjen adferd?

Masse lykke til!!!!!!!Og husk å kose deg masse, masse med valpebabyen din ;-)
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Elisabet » Man Okt 08, 2007 7:40 pm

Mange sterke meninger om "temaet hund og lek" i hundeverdenen, og du må søke infrmasjon, følge magefølelsen og finne ut hva som passer for deg og din hund.

Her er mine sterke meninger ;-)
Jeg mener at formålsløs lek er noe man burde holde seg helt unna - både ute som inne. Det er både uheldig og unødvendig. Lek og herjing er noe som girer opp hunden og trigger stress, adrenalin, jaktkyst, kamplyst osv. En hund som har hatt høyt adrenalin kan bruke flere dager på å få det ordentlig ut av kroppen - på å bli "restituert" for å si det sånn. For oss mennesker er det IKKE godt å være stresset, og det er det ikke for hundene våre heller. Det at han går rundt og peser etter en lekeøkt betyr ikke nødvendigvis at han er sliten, men at han er stresset - og bitingen og bøllingen du beskriver kommer av det samme.

Særlig for en så stor rase som RR mener jeg det er viktig å ikke øke eller forsterke lekeiveren rett og slett fordi de er så store at de kan gjøre skade (det kan også en liten rase gjøre). Lek kan brukes som belønning for en vel utført oppgave, men selv syns jeg godbiter er et vel så godt alternativ i de fleste tilfeller. Med bruk av godbit som belønning får du også ro. En stresset hund kan ikke spise ;-)


Dere er kommet inn i et uheldig spor og trenger en liten snuoperasjon for å komme på rett kjøl. Som en over har skrevet ville jeg også hatt fokus på "5 om dagen" (mosjon, kroppsbeherskelse, søk, kontakt, og problemløsning) sammen med rotrening. Begynn med å kreve ro av ham situasjoner inne: feks at han må sitte rolig og se på deg før han får maten sin, og det samme før han får gå ut av døra og ut av bilen. Kutt ut alle aktiviteter som får han til å bite/tygge på deg. Beste metoden er å avvise - å bli avvist er mye sterkere for enn hund enn å bli straffet. Straff er oppmerksomhet, og all oppmerksomhet er bedre enn ingen ;-) Så når han begynner å bølle med deg snur du deg vekk og går fra ham, og avviser all oppmerksomhet fra ham til han gjør det "riktig"; dvs er rolig og ikke biter. Dette krever litt tålmodighet i starten - særlig siden dere er inne i et dårlig spor for øyeblikket - men er veldig effektivt når han først har knekt koden ;-)

Pass også på at det er du som bestemer når dere skal ut. ikke gå ut fordi han maser eller piper, men fordi du vet at det er en stund siden han har tisset. (kommer selvfølgelig litt an på hvor gammel han er og hvor langt dere er kommet i renslighetsstrening)

Ute på tur ville jeg hatt fokus på "5 om dagen":
- 1-3min balansetrening
- godbitsøk i gresset - kast ut godbiter og la ham finne selv. Ikke gi ham hjelp! Start m 3-4 godbiter nærme hverandre og øk antall og spredning etterhvert som han blir god.
- 1-3min kontakttening (holde blikkontakt før han får godbit som belønning, enten v "ploffing",fra hånden eller fra bakken)
- 1-3min problemløsing (feks lete etter 1godbit som du legger på et vanskelig sted, finne veien tilbake rundt lyktestolpen selv dersom han går i bånd og har gått på feil side, finne ut hvordan han skal komme til deg gjennom "lette hindringer" som buskkratt, mellom steiner, over/under/forbi/rundt hinder tilpasset hans alder)

Hvis du har fokus på disse 4 tingene når dere er ute på tissetur (mosjon får han jo mens dere går) GARANTERER jeg at du får en rolig, sliten, lykkelig hund!!! =D> (det første og andre punktet kan du t.om kombindere hvis du kaster ut søk i en skråning eller liknende =D> )

Lykke til med snuoperasjonen og bare spør igjen! Vi er flere som har vært igjennom snuoperasjoner ;-)
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Linda » Tir Okt 09, 2007 9:10 am

Jeg MÅ bare spørre - har du snakket med oppdretteren? Det er etter min mening første instans!
Linda
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir Mar 21, 2006 11:11 am
Bosted: Elverum

Innlegg Irene » Tir Okt 09, 2007 9:23 am

Linda skrev:Jeg MÅ bare spørre - har du snakket med oppdretteren? Det er etter min mening første instans!


Enig med du - kontakt oppdretteren din!
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Annette » Tor Okt 11, 2007 6:08 pm

Elisabet skrev:Mange sterke meninger om "temaet hund og lek" i hundeverdenen, og du må søke infrmasjon, følge magefølelsen og finne ut hva som passer for deg og din hund.


Hunder er forskjellige og forskjellige typer lek har også forskjellig effekt på hunder. Noen hunder tåler lek dårlig, noen har stort utbytte av jaktlek, andre av kamplek, noen av begge deler andre ingen av delene.

Lek utover belønning behøver ikke å være formålsløs, men kan være en ypperlig måte å skape kontakt på. Det aller viktigste er at det er du som eier som styrer leken, gjennom å starte den og avslutte den.

Jeg har to hunder. Den ene er veldig rolig og sedat, og skal jeg bruke henne til noe (lydighet for eksempel) så fungerer det absolutt best om jeg girer henne opp først, helst med kamplek. Ingen ting er som en skikkelig drakamp for å få opp adrenalinet og energien hennes til et nivå som begynner å ligne på hunder flest.

Den andre er full av lek i utgangspunktet, og skal jeg bruke ham får jeg også best utbytte av å spille på lek, men da gjennom å dirigere lekelysten hans. Han går sine beste lineføringer og fri ved fot om jeg har spilt litt på jaktleken hans først (litt hopp og sprett og følg med nå, for du skal "jage ved siden av meg"), og en skikkelig drakamp etter et gjennomført feltsøk (bytter draleken mot det han har funnet) slår alle belønninger - spesielt mat.

Nå er ingen av hundene mine av den lettstressede typen, til tross for yngstemanns veldig høye energinivå (to helt forskjellige ting), men jeg tror likevel at noe av det viktigste med å bruke lek (både i trening og for å skape kontakt) er å være helt klar på hvem som styrer leken. Får hunden bestemme når, hvor og hvor mye, så blir det - som i alle andre situasjoner hvor hundene tar på seg ansvaret for det som skjer - lett for at det bikker over. Mest fordi den ikke vet selv når nok er nok.

Klarer man ikke å styre leken, så er jeg enig i at det beste er å la være. I en del tilfeller tror jeg imidlertid en kommer langt med å være bevisst hva en gjør, kanskje særlig om en har lyst til å bruke hunden til noe.

Det er i hvertfall mine tanker rundt det hele.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Elisabet » Fre Okt 12, 2007 7:44 am

Signerer det som Annette skriver! Bra eksempler på hvordan man kan bruke hundens lekelyst til å styrke samarbeidet, og bruke leken til et formål både for deg som eier og for hunden
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron