Hei!
Mitt første innlegg. Har ei RR-tispe på snart 12 uker, og jeg har prøvd å være flink til å sosialisere og miljøtrene henne de to siste ukene. Ting går veldig bra, Shiira er åpen og glad og tøff i nye miljøer, både med mennesker, nye ting og barn.
I det siste har jeg oppdaget at hun er skeptisk og/eller redd fremmede (store) hunder. Vi har møtt en boxerhann på 4mnd jevnlig, og det har gått kjempefint. Hun var litt usikker ved første møte, men hun oppdaget fort at Buddy er en kjempefin lekekamerat. Vi har også hatt jevnlig møte med en rolig, trygg bordercolliehann på 5 år, som ikke er interessert i henne for fem flate øre. Hun er tøff og dilter etter ham konstant.
I går møtte vi en stor, rolig voksen boxertispe. Hun prøvde å snuse helt forsiktig på Shiira, men Shiira ble livredd og begynte å hyle og rømte unna. Vi møtte også en voksen flat-hann, som er rolig og snillheten selv. Dette var hun også meget skeptisk og redd til. Hun piper, hyler og søker trøst hos meg hvis han gjør den minste antydning til å snuse på henne.
Grunnen til at jeg skriver dette innlegget allerede nå er at jeg vil ta problemet med en gang jeg har oppdaget det. Hva skal jeg gjøre? Skal vi fortsette å møte voksne, mentalt stabile hunder og la henne bli kjent med dem? Bør jeg overse henne når hun søker "trøst"?
Noen som har erfaringer med tilsvarende? Min umiddelbare tanke mht løsning på "problemet" er at nå er det ekstra viktig å fokusere og trene på å møte og gjøre henne trygg på andre hunder. En utfordring er at jeg ikke kjenner så mange voksne hunder.
Setter stor pris på innspill! Vil så gjerne gjøre alt rett for den lille frøkna mi :)