Hvor tidlig kan man ta valpekurset?

Moderator: Gunn Tove

Hvor tidlig kan man ta valpekurset?

Innlegg Verind » Tir Aug 07, 2007 7:29 pm

Valpen er ca 9 uker når vi kommer hjem med den. Hvor tidlig kan jeg ta valpekurset. Klubben skal ha et i septemper, ikke sikker når.
Verind
 
Innlegg: 84
Registrert: Ons Jul 04, 2007 3:52 pm

Innlegg Anja » Fre Aug 17, 2007 6:02 pm

Så fort som mulig vil nå jeg si... :D
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Verind » Fre Aug 17, 2007 6:53 pm

Takk for svar. Har meldt oss på nå... må kjøre 20 mil for å komme dit, men det er jo bare en svipptur.. Dessuten ligger hytta vår bare 10 mil fra der kurset skal holdes, så vi overnatter nok der.... Skal bli spennende dette... Gleder oss sååååå mye til å hente gutten vår.. :D
Verind
 
Innlegg: 84
Registrert: Ons Jul 04, 2007 3:52 pm

Innlegg Annette » Fre Aug 17, 2007 7:55 pm

Verind skrev:Takk for svar. Har meldt oss på nå... må kjøre 20 mil for å komme dit, men det er jo bare en svipptur.. Dessuten ligger hytta vår bare 10 mil fra der kurset skal holdes, så vi overnatter nok der.... Skal bli spennende dette... Gleder oss sååååå mye til å hente gutten vår.. :D


20 mil? Håper virkelig ikke at dette er et sånt 8 tirsdags ettermiddager på rad-kurs!

Jeg har hatt 16 mil hver vei til og fra jobb de siste par dagene (eneste par dagene - bare så det er sagt) og er utkjørt når jeg kommer hjem!
Sist endret av Annette den Lør Aug 18, 2007 9:21 am, endret 1 gang
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Anja » Fre Aug 17, 2007 10:14 pm

20 mil?!?!?! JA da skal du jammen meg ha for innsatsen :D
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Verind » Lør Aug 18, 2007 8:16 am

:D Kurset er i helgene. så det er jo bra... 20 mil er ikke så mye det.. :D det er slike turer vi tar rett som det er hvis vi skal handle noe vi ikke har her i bygda... Vi er ganske vant til store avstander :D
Verind
 
Innlegg: 84
Registrert: Ons Jul 04, 2007 3:52 pm

Innlegg Wivian » Lør Aug 18, 2007 1:46 pm

Ja kjenner til en liten svipptur da jeg selv bodde i Hamarøya i 13 år!!
Wivian
 
Innlegg: 69
Registrert: Man Jun 13, 2005 8:53 pm
Bosted: Tønsberg

Innlegg Irene » Lør Aug 18, 2007 11:27 pm

Jeg ville ikke tatt noe valpekurs før hunden er ca 4 mnd..
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Anja » Man Aug 20, 2007 7:33 am

Irene skrev:Jeg ville ikke tatt noe valpekurs før hunden er ca 4 mnd..



Bare nyskjerrig...hvorfor?
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Irene » Man Aug 20, 2007 9:45 am

Pga alderen ;-) heheh
Rett og slett fordi jeg syns valpen er for ung til å delta på kurs med mange andre hunder før dette. Mener valpen har mer enn nok med å tilpasse seg den nye familien sin, og heller følge denne med aktivisering og sosialisering.
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Anja » Man Aug 20, 2007 12:15 pm

Ok :smile: jeg tenker litt anderledes rundt det. Mener at hunder kan ha godt av å sosialisere med mange andre hunder så tidlig, dersom kurset er lagt opp slik at man ikke direkte er i samhandling med de andre hundene. Bra trening å ikke alltid få leke med andre hunder når man er sammen med andre hunder. Og grunnprisipper for trening av hund er det jo fint å få med seg fra første stund. Men det er klart at det for mange hunder og eiere så er de første fire ukene mer enn nok i seg selv.
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Tormod » Man Aug 20, 2007 9:04 pm

Kor dokker skal på kurs Verind?
Tormod
 
Innlegg: 104
Registrert: Ons Mai 17, 2006 12:50 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg Irene » Tir Aug 21, 2007 9:58 am

Anja skrev:Ok :smile: jeg tenker litt anderledes rundt det. Mener at hunder kan ha godt av å sosialisere med mange andre hunder så tidlig, dersom kurset er lagt opp slik at man ikke direkte er i samhandling med de andre hundene. Bra trening å ikke alltid få leke med andre hunder når man er sammen med andre hunder. Og grunnprisipper for trening av hund er det jo fint å få med seg fra første stund. Men det er klart at det for mange hunder og eiere så er de første fire ukene mer enn nok i seg selv.

Tror det kommer an på hvordan valpen din er også jeg - noen er av den roligere typen (om valper kan kalles det) og kan ha godt av kurs i ung alder, og andre trenger overhode ikke mer stimuli enn det å være med den nye familien sin....
Og for oss var de 4 første ukene mer enn nok ;-)
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg monalh » Tir Aug 21, 2007 11:15 am

Jeg begynte ikke på valpekurs med Sheriff før han var 5 måneder. Vi kunne kanskje ha begynt før, men i ettertid er jeg glad for at jeg ventet. Vi trengte å bli kjent med hverandre, og knytte bånd, og det gjorde vi ute på tur. Da vi begynte på kurset, var det veldig mye for en liten valp å suge til seg, og de blir trette i hodet veldig fort.
På slutten av kurset var han så sliten at han ikke ville ut av bilen, og han var 5 mnd. Det skal nevnes at han var ekstremt aktiv også, og slet seg nok litt ut på det, men jeg er enig med Irene, tror man har godt av å bruke tid på å bli kjent med valpen sin de første månedene.

Og vær så snill, bruk masse tid ute på å bygge opp interessen for kong, ball, fille etc. Da er det lettere å få hunden til å jobbe for deg. Mat er vel og bra det om du har en glupsk hund. Men til syvende og sist er det dempende, og du vil ikke ha like mye å gå på som hvis du hadde en forsterker i form av f.eks kong. Jeg snakker av erfaring, jeg brukte for lite tid på å bygge opp interessen for kong, og det har jeg fått igjen for idag dessverre. Man lærer hele tiden heldigvis, neste hund skal bli hjernevasket på ball! :)

Mona
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Innlegg hilde » Ons Aug 22, 2007 6:33 am

Må få nevne en liten historie her;
Jeg holdt valpekurs for noen år siden, og der var det ei som meldte på sin 9 UKER GAMLE Labrador! Jeg sa fra at "Nei, du må nok vente et kurs eller to", men neida. Dama insisterte.
Vi hadde en lang prat og hun fikk bli. 2 ganger i uken i 5 uker kom hun. Der satt hun og koste med valpen, kikket og følte på klør, småtrente på "sitt", og lyttet og fulgte med.
Det hun sa første kvelden husker jeg godt: "Kan jeg lære min oversosiale Labrador å kunne holde seg rolig med andre hunder og mennesker rundt seg, for ikke å snakke om alle godbitene som lukter her, så føler jeg at jeg har seiret".

De siste kveldene på kurstet, var det kun denne ekvipasjen som kunne rusle rolig bort til samlingene våre når vi hadde pause / prat. Neste kurs kom hun ikke, men så kom hun igjen. De var KJEMPEFLINKE! Selvfølgelig, for hun hadde fått med seg alt vi gjorde på kurset og trent hjemme i korte intervaller. 2,5 år senere konkurrerte samboern hennes med hunden i elite lydighet.

=D>
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Neste

Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron