Lurer på valp

Moderator: Gunn Tove

Lurer på valp

Innlegg fot » Søn Mai 09, 2004 7:34 pm

Hei, vi skal snart få oss ridgeback valp, og så har jeg masse spørsmål og ting jeg lurer på, håper noen kan hjelpe!!! :-? Vi har en del erfaring med hund fra før, men dette blir vår første valp...
Jeg lurer på om jeg kan ta meg sommerjobb og ha med meg valpen der, den kommer ikke til å være alene, men trenger den å ha det samme miljøet hele tiden? ...kan den bli stresset av at miljøet skifter mellom hjem og jobb hver dag?
jeg har hørt så mye forskjellig, noen sier at valpen må være mye i ro den første tiden, men jeg har også hørt at valpen har godt av å oppleve forskjellige miljøer.
Er det mye mer tidkrevende å ha valp enn en voksen hund?
Hvor gammel bør valpen være før vi kan begynne å trene den på å være alene? Noen sier jo at hunder ikke bør være alene, men hvem kan da ha hund? Har erfaring med labrador fra før og den var stort sett hjemme alene hver dag, mens vi var på jobb og skole...
Hva synes dere om det?
Håper noen kan hjelpe uerfarne hundemennesker som veldig gjerne vil ha hund!!
fot
 
Innlegg: 45
Registrert: Søn Apr 25, 2004 5:07 pm
Bosted: Oslo... på flyttefot til Trondheim til sommeren

Innlegg Hege » Man Mai 10, 2004 12:38 am

Jeg er vel ingen erfaren RR eier... Har jo bare hatt Fanikio. Og som deg hadde jeg vært mye med hund, men lite med valp. Og ja.. det var mye mer tidkrevende å ha valp enn en voksen hund :smile:

RR er etter hva jeg har funnet ut en sent utviklet rase mentalt, og er ikke blandt de enkleste å trene på å være alene. Fanikio vil helst være med over alt, fremfor å være alene. Så selv om det ikke behøver å gjelde alle RR`er så er det greit å ha med seg at det også kan bli slik med din hund.

De sover jo en del, men jeg tror nok at om du gir han et sted å sove og slappe av der du er, så går det nok fint.

De er alle individer med sine egene særtrekk. Så en generell uttalelse vil alltid kunne slå feil :smile: Mitt beste råd er at dere bruker masse tid på å bli kjent med valpen deres. Jeg har brukt og bruker fortsatt mange timer i uka på bare å "lese" hunden min. Å som jeg sa til ei for noen kvelder siden på telefon. Det høres kanskje litt klysete ut når man snakker om sin egen hund som spesiell. Men etter hva jeg har erfart etter å ha blitt kjent med Fanikio, så er Rhodesian Ridgeback en spesiell rase. Og noen sier at de er vare for signaler og har tydelig språk. Jeg vil også si at de er (i allefall de jeg har sett og min egen) veldig sammensatte. Det er ikke en hund du kan sette i en kategori "slik eller sånn er den". I allefall har Fanikio vist meg mange sider og gjør forsatt.

Og ikke minst... Det er en krevende rase. Selvsagt må det poengteres at det er individer og man skal ikke ta alle under en kam. Men for meg har det vært en utfordring, tross erfaring med hund før. Også fordi jeg manglet kunnskap om valper. Men vi begynner å nærme oss hverandre her hjemme, nå. "finne ut av ting".

:smile: Lykke til
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Zinda » Man Mai 10, 2004 7:54 am

Ingenting er som en hund i huset! Vi har hatt hund siden jeg var lita jente og jeg holdt på å bli tullete de to årene vi ikke hadde hund! Vanen med å komme seg ut i all slags vær, nyte samspillet med en venn og ha en som passer på seg om du er lei eller redd! RR er MEGET intelligent! og det er ikke noe tull; har flere eksempler bl.a. at min mann, som er 80% rullestolbruker og dermed lett å få ut av ballanse, aldri har problemet med at bikkja trekker plutselig (på vei etter en katt el.l.) med meg derimot kan hun finne på det, for jeg er jo frisk. Zinda skjønner veldig godt alt vi sier og ber om, men om hun gidder....ja det er en annen sak. Med valp er det lurt å ha ferie to-tre uker slik at den i rolig tempo kan gjøre seg kjent i nærmiljøet først, så er det sikkert ikke noe i veien for å ta den med på jobb. Bare la den få sitt eget teppe og plass, så det blir en vane det også. Vær konsekvent fra starten når hunden er med på jobb; den skal bare ligge stille når folk kommer inn på kontoret (hvis det er kontor...), ikke bjeffe etc. :mrgreen: Vet om flere som har med hundene sine på jobb og det kan da vel ikke være bedre? Her har vi en diger inngjerdet eplehage som hun zpinner rundt i, når jeg en sjelden gang har henne med hit. Og siden hun er meget sensibel, gjemmer hun seg i dusjkabinettet når jeg kommer hjem; fordi jeg ble rasende da hun hadde bitt/drukket frostvæske i senga mi! Håper det går over snart...huff, har litt dårlig samvittighet der, men vi har det helt fint sammen ellers altså! :oops:
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Lurer på valp

Innlegg Jan » Man Mai 10, 2004 12:35 pm

Du bør ta ferie i.f.m. anskaffelse av valp. Bruk tiden til å gradvis tilvenne valpen til å være alene hjemme. Begynn med å låse døren, stå utenfor noen minutter. Gå inn som om du ikke har vært borte i det hele tatt. (Ikke forsterk hjemkomsten) Du kan så forlenge tiden du er borte. Start med 5 min. intervaller. Siden kan du forlenge tidspunktet med 15-30 min. Du skal se det går fint til slutt. Akela er hjemme alene ca. 6-8 timer pr. dag. Når det blir litt for lenge å vente, legger hun en sko foran sengen, bare for å vise hva hun kunne ha gjort hvis vi ikke kom hjem nå!
Jan
 
Innlegg: 2
Registrert: Tor Apr 22, 2004 1:06 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Hege » Man Mai 10, 2004 1:03 pm

Når det blir litt for lenge å vente, legger hun en sko foran sengen, bare for å vise hva hun kunne ha gjort hvis vi ikke kom hjem nå!


sånne ting finner Fanikio på også ;)
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg kasan » Man Mai 10, 2004 3:43 pm

Et lite tips i tillegg til alle gode tips og råd. Skaff deg ridgeback skolen!! Det gjorde vi. Mange gode tips for hvordan utviklingen til valpen kommer til å være i årene fremover. Den fåes kjøpt i RR boden.
Linda
kasan
 
Innlegg: 11
Registrert: Man Mar 22, 2004 3:31 pm
Bosted: Narvik

Innlegg hop » Tir Mai 11, 2004 10:23 pm

Hei,
vi var også første gangs hundeeiere da vi fikk vår ridgeback for vel ni måneder siden, og tror også det er veldig viktig at dere legger ferien til når valpen kommer hjem. De fleste oppdrettere setter også krav til at dere har en ordning for valpen den første tiden.
Vi hadde planlagt tre uker fri etter valpen kom i hus noe som var i knappeste laget. Men hell i uhell ble en av oss syke og kunne dermed være hjemme med valpen til den var rundt 16 uker. Og det var godt, for det viste seg at hun ikke var stor nok til å være hjemme lange dager før da uansett(em.. de bare MÅ på do veldig ofte når de er små... :P ). Så jeg ville anbefale deg å ta det gradvis, og om dere (eller noen andre) har muligheten til å dra hjem i lunch-tider for en nødvendig luftetur en stund.

Er jo supert om man har muligheten til å ta med hunden på jobb, men jeg ville vært hjemme den første tiden uansett da man må være både oppmerksom på hunden og kjapp i avtrekkeren når den skal gjøres husren... :) I tillegg er det en viktig tid for å bli kjent med hunden, lære å lese signalene, og lære den hvordan det er å bo hos deg.

Men det er kjempekos med ridgeback, de ER noen spesielle hunder, og vi kan hvertfall absolutt anbefale de(særlig om du er utstyrt med litt tålmodighet)...
Hanne
hop
 
Innlegg: 51
Registrert: Tor Mar 04, 2004 7:08 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Irene » Ons Mai 12, 2004 11:09 am

-Et lite bidrag fra meg også: ta med hunden ut så ofte du kan.Ut blandt mennesker, hunder, barn, sykler osv.osv.Vi "angrer" litt på at vi ikke lot Baron hilse MER, men jeg hadde j lest et sted at man skulle være selektiv når det gjaldt hvem og hva valpen fikk hilse på.
Lettere med en valp på 20kg enn en valp på 45...Å hindre hopping og sånn mener jeg..
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg fot » Søn Jun 06, 2004 5:11 pm

Tusen takk for mange bra svar! nå begynner det å bli lite tid igjen til valpen kommer og jeg må si jeg har lært utrolig mye av forumet her! I tillegg til mange andre kilder, naturligvis! Får ta sommeren som den kommer og heller se til høsten hvordan det går!
fot
 
Innlegg: 45
Registrert: Søn Apr 25, 2004 5:07 pm
Bosted: Oslo... på flyttefot til Trondheim til sommeren

Innlegg Irene » Søn Jun 06, 2004 5:37 pm

Når får du valpen din?Og fra hvilken kennel kommer den?...ikke nysjerrig jeg??NEIDA... ;-)
Leste gjennom "hele" temaet her nå og så at du spurte om å venne til å være aleine og sånt.Som du vil se i mange bøker skrives det at man skal begynne forsiktig; ut av rommet, ut av døren, til postkassa - altså lengre og lengre før du kommer igjen.Og ikke lage noe stort nummer av at du kommer igjen, og ikke gå tilbake til hunden NÅR den bråker, men i det øyeblikket den er stille...Håper vi får se nurket ditt snart :mrgreen:
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg fot » Fre Jul 23, 2004 1:51 pm

Hei Hei og takk for alle svar!
Har ikke vært her på en stund, av den årsak at jeg ikke har fått roet meg forran pc'n etter at vi fikk Simba i hus :cool: . Simba er en av ti søsken som kom til verden for elleve og en halv uke siden hos Hege i kennel Exgate på ilseng i hedemark! Han veide 11,6kg da vi fikk han 8,5 uker gammel og nå har han rundet 16kg, så det blir fort stor hund, tror vi...

Har fått bekreftet mange av spørsmålene våre nå, kan dere vel si, gjennom mange gode råd og oppfølging fra Hege og ikke minst mye prøving og feiling!!!...Simba er en veldig aktiv liten krabat som vet å utnytte det hvis "mor" og "far" ikke er helt på høgget og avverger et eller annet sprell! #-o
Vi sliter litt med å bli reinslige enda, men det er visst ikke uvanlig får jeg høre... Han går stort sett til døra hvis vi er i nærheten. Så sant han ikke er opptatt med å leke da :)
Vi har vært veldig nøye med å sosialisere den lille krabaten mye og han har tatt både trikk og t-bane, spradet opp og ned karl johan et par ganger og hilst på turister rundt om i byen.
Vi begynnte tidlig å venne Simba til å være alene korte stunder, og denne uka var han alene i to timer. Vi var litt bekymret for hvordan huset så ut når vi kom hjem, men det virket ikke som om han hadde rørt seg fra sofan siden vi dro, du kan tro han fikk mye ros og godt.
Nettene kan være en liten utfordring, for vi bestemte oss for at han ikke skulle opp i senga, derfor sov vi på madrass de første nettene. Etter hvert flyttet vi opp i senga og plasserte teppet hans helt inntil senga. Nå ligger han noen meter unna. Han har ikke helt klart å holde seg hele natta enda, så det kommer ofte en dam eller to. Da er han helt i fra seg og ynker seg i håp om at noen tørker opp :-? noen som har tips??
Ellers så har vi sommerjobb begge to, bare ikke samtidig, så han slipper å være aleine enda, men til høsten studerer vi begge to, så da blir det jo noen timer om dagen...
Ellers er alt bare fryd og gammen, valper er nydelige skapninger, uansett hvor mye arbeid det er med dem!!!!....
fot
 
Innlegg: 45
Registrert: Søn Apr 25, 2004 5:07 pm
Bosted: Oslo... på flyttefot til Trondheim til sommeren

Innlegg Anne » Fre Jul 23, 2004 2:10 pm

Råd om tissing: Da vi fikk Aro stod vi opp en gang midt på natta, de første ukene, for å ta han med ut på do. Det fungerte veldig fint for oss. Han tissa ute hver gang =D>

De er veldig søt når de er små ja *sukk*. Bare ett år siden Aro var en liten klump :D
Bilde
Anne
 
Innlegg: 502
Registrert: Tir Jan 20, 2004 8:55 pm
Bosted: Varhaug/Rogaland


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

cron