1. løpetid

Moderator: Gunn Tove

Innlegg Martin » Fre Jan 12, 2007 1:37 pm

Min Juno fikk det samme uke som hun ble 6 måneder, da en nokså kortvargig løpetid på kanskje 10 dager. Hun er relativt "nett", 33 kg nå noen uker før 1-årsdagen.
Martin
 
Innlegg: 46
Registrert: Ons Mar 08, 2006 5:50 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Vanja » Fre Jan 12, 2007 3:21 pm

Ok, kanskje det er noe i det med at de små, nette får løpetid først, for Irma er kraftig, og har som sagt ikke fått den ennå.
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg Grete » Fre Jan 12, 2007 3:56 pm

Har hatt en "stor og kraftig" og to "små og nette", og alle tre har vært fra 13-15 mndr. da de fikk første løpetid. De to første - altså én stor og én liten - løp kun én gang i året. Den tredje "lille og nette" løper ca. hver 8. mnd. Har nok mer tro på at løpetiden for alene-tisper styres mest av genene, mens det for tisper som lever sammen med andre tisper nok er flere momenter som spiller inn. Tispene har jo en tendens til å justere seg etter hverandre, slik at de løper samtidig. Et genialt påfunn fra naturens side, med tanke på ammehjelp, barnevakt etc.
Ut fra det jeg vet, har også de øvrige tispene i mine tispers kull startet på omtrent samme tid og hatt tilsvarende terminer/intervaller.
Hilsen Grete
Grete
 
Innlegg: 39
Registrert: Søn Feb 15, 2004 1:50 pm

Innlegg TCK » Fre Jan 12, 2007 4:33 pm

Hmmm... Grete, aner du noe om hvordan det er for tisper som kun lever sammen med hanner? Løper de oftere eller sjeldnere? Er jo interessant tema, er alltid spennende med arv/miljø synsing.
Det jeg vet fra menneskeverden (4 damer og 1 mann i familien jeg vokste opp i, og 10 år i kollektiv med både gutter og jenter) er at er det to el flere jenter i en husholdning reguleres ofte syklusene etter hverandre. Jeg har også opplevd at venninner som ikke bor sammen (men som oppholder seg mye sammen) får sammenfallende sykluser, og flere av gutta jeg har bodd i kolletiv med merket pms på egen kropp faktisk! (Humørsvingninger bl a) Helt sikkert fordi det da var to jenter som drysset mengder med ubevisste østrogenferomoner i leil vår på de gitte tidspunktene, men likevel.. Det skjedde flere ganger at gutta holdt styr på vår syklus fordi de selv merket at noe var på gang.
Rare greier... :twisted:


TCK
http://zetu.blogspot.com/ - Vår trøst og støtte.
http://ninija.blogspot.com/ - For alltid en del av oss..
TCK
 
Innlegg: 190
Registrert: Tir Sep 14, 2004 9:20 am
Bosted: Østerås

Innlegg Grete » Fre Jan 12, 2007 6:48 pm

TCK skrev:Hmmm... Grete, aner du noe om hvordan det er for tisper som kun lever sammen med hanner?

Jeg har alltid hatt én av hvert kjønn, men om det ville vært annerledes om det hadde vært flere hanner og kun én tispe aner jeg ikke :-? Tror vel ikke jeg har så lyst til å finne det ut på egen hånd heller - løpetispe og 2 hanner lyder ikke veldig forlokkende.............. ;-)
Hilsen Grete
Grete
 
Innlegg: 39
Registrert: Søn Feb 15, 2004 1:50 pm

Innlegg lbend-d » Fre Jan 12, 2007 9:09 pm

Synes det er morsomt at det ble litt FART i forumet :D :razz: Har vært litt dødt ei stund :-? En god diskusjon forlenger livet
Linda,Kasan og Zera
lbend-d
 
Innlegg: 343
Registrert: Tir Des 13, 2005 8:04 pm
Bosted: ankenes,Narvik

Innlegg lbend-d » Fre Jan 12, 2007 9:23 pm

oppdretteren til zera har 3 tisper og en hanhund. Og ut fra henne - har ingen av de tre tispene "innrettet" seg etter hverandre, men hatt syklus etter str. måtte spørre henne hvordan hennes hannhund taklet dette, men han er en erfaren HERRE, og vet at de kommer til å stille seg opp etter en hvis tid :razz: arrogant eller =D> [-X
Linda,Kasan og Zera
lbend-d
 
Innlegg: 343
Registrert: Tir Des 13, 2005 8:04 pm
Bosted: ankenes,Narvik

Innlegg Grete » Fre Jan 12, 2007 11:11 pm

Min første hannhund var en Gentleman med STOR "G" og oppdretteren til min første tispe ønsket å å bruke ham på min tispes mor. Stikk i strid med vanlig kutyme reiste vi til tispen på det tidspunktet oppdretteren mente tispen "sto", og "sto" gjorde hun, etter alle kunstens regler. Hannhunden derimot gjorde ikke noe mer enn å snuse og markere litt. Vi kom på besøk en onsdag, og da helgen kom hadde vi ikke fått noen parring og oppdretteren skulle på kurs. Ettersom tispen fremdeles "stilte seg opp" tok jeg henne med hjem til meg, hvor hennes datter også hadde løpetid, men med 1 ukes senere start. Hannen hadde en travel tid, med å snuse og markere, men han "prøvde" seg ikke på noen av dem. På mandagen bar det i vei til veterinæren for å få hjelp, men vi kom hjem med "oksen Ferdinand" og en tispe som fremdeles "sto". Romantisk tur i solnedgang med medbrakt kaffe og boller resulterte bare i en kjempebukett med liljekonvall, og vi anså prosjektet for reultatløst. Så lite visste vi. :roll: Onsdag morgen, én uke etter første møte, var det dags, og "oksen Ferdinand" var forvandlet til Don Juan og utførte jobben sin helt etter boka, men kun med mamma'n. Det var en utrolig herlig opplevelse, å se hvordan de to høyløpske tispene lekte og moret seg, mens hannhunden tok det rolig og overvåket det hele i påvente av det helt riktige tidspunktet (selv om jeg ikke egetlig skjønte at det var det han gjorde) #-o
Hilsen Grete
Grete
 
Innlegg: 39
Registrert: Søn Feb 15, 2004 1:50 pm

Innlegg Hefo » Søn Jan 14, 2007 3:35 pm

lbend-d skrev: Nala er vel ganske lita og nett av vekst?


Hun er vel midt på treet vil jeg tro. Hun er 64 cm og 34 kg.
Men hun er veldig nett i kroppen... :smile:
Hilsen Hege og Nala :pote:
Hefo
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Okt 19, 2005 1:57 pm
Bosted: Kirkenes

Innlegg Life » Søn Jan 14, 2007 11:30 pm

Har selv to tisper som er ganske så forskjellige av størrelse/type. Fia som er eldst (snart 8år) er rundt maks høyde for tispe, og er en treg type med tanke på fysisk utvikling. Hun fikk løpetid rundt 13-14 mnd alder. Mens Chillie på 17 mnd er en liten tispe på ca 64 cm og hun er tidlig utviklet i kroppen for alderen. Hun fikk løpetid 9 mnd gammel.
Tror nok det er noe riktig i det som blir sagt om tispas kroppslige utvikling, kroppen gjør seg sikkert ikke klar for befruktning før den er utrustet til det. Slik er det jo med oss mennesker også, ikke sant :D Arvelighet spiller selvfølgelig også en stor rolle. Chillie har fremdeles ikke fått sin 2 løpetid, forklaringen på det fikk jeg da oppdretter fortalte at mamman hennes løper med 8 mnd mellomrom. Så i henne tilfelle er det antageligvis arvelig. En annen årsak kan være at hun lever sammen Fia som er sterilisert. Kanskje venter hun på Fia???
Tror forresten du kommer til å merke det når løpetiden er underveis. Tispene mine har blitt veldig matglade, de har luktet litt annerledes, blitt mer sytete og når de blir litt gamlere har de markert seg oftere ute :razz:
Liv og jentene :razz:
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Forrige

Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron