Hva forer du fortrinnsvis med

Din stemme betyr noe!

Moderatorer: Chryssi, Gunn Tove

Hva forer du med?

Tørrfor fra dagligvaren?
0
Ingen stemmer
Tørrfor fra FK?
1
2%
Tørrfor fra dyrebutikk eller lignende?
22
44%
Tørrfor fra dyrlege?
9
18%
Norwegian polar?
1
2%
Hjemmelagd kokt mat?
0
Ingen stemmer
Blanding tørrfor og kokt våtfor?
2
4%
V&H?
5
10%
Selvkomponert rått for?
1
2%
Blanding av rått for og tørrfor?
9
18%
 
Antall stemmer : 50

Hva forer du fortrinnsvis med

Innlegg Annette » Fre Jul 10, 2009 9:50 pm

Hei!

Jeg er interessert i foring og ernæring, og lurer derfor på hva folk gir hundene sine. Velg det du bruker mest av:
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg calm » Man Jul 13, 2009 9:17 am

Intressant tema!

Jag fick sätta min röst på V&H, som jag räknar med står för Vom och hundemat (eller vad det nu heter). Egentligen ger jag ett annat färskfoder som bas i utfodringen. Här i Sverige finns en rad olika att välja på. Jag ger det som innehåller minst spannmål.
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg Annette » Man Jul 13, 2009 11:14 am

calm skrev:Intressant tema!

Jag fick sätta min röst på V&H, som jag räknar med står för Vom och hundemat (eller vad det nu heter). Egentligen ger jag ett annat färskfoder som bas i utfodringen. Här i Sverige finns en rad olika att välja på. Jag ger det som innehåller minst spannmål.


Ja, Vom og hundemat. Det er vel det eneste rå foret vi får her i Norge. Det er helt uten spannmål.

Jeg synes det er kjempespennende med foring, og jo mer jeg leser, jo mer nysgjerrig blir jeg. Selv satte jeg V&H, selv om jeg vel gir ca 20% annet rått ved siden av - mest feit fisk.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Mailin » Man Jul 13, 2009 3:52 pm

Her forer vi alle på en del tørrfor og en del kjøtt/fisk. Tørrforet består for tiden av RC 4300 (eller noe sånt), og kjøttet/fisken er det vi får tak i; V&H, elg, rype, rein, høne, kylling, gris, storfe, sau, laks, ørret, torsk m.m. Alt gies rått. Jeg har BARF'et mine hunder før, men med tre hunder i hus og mange langturer på fjellet så ble det litt tungvindt å tørke kjøtt til alle sommerstid. På vinteren tar vi bare med fråsent kjøtt i pulken.

Hvor stor andel de får av tørrfor og kjøtt varierer alt etter som, men de får mest kjøtt/fisk.
"Dogs are not our whole life...
they are what make our life whole"
Roger Caras
Mailin
 
Innlegg: 27
Registrert: Fre Jun 02, 2006 1:57 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg Hefo » Man Jul 13, 2009 5:21 pm

Hos meg går det mest i tørrfor (Hills), med litt V&H av og til. Plan A var bare bruke V&H men hun ble faktisk feit på 250 gr+en hånd (ca. 30 kuler...jeg har små hender... ;-) ) tørrfor om dagen. Det ble også litt for vanskelig å få tak i V&H
Hilsen Hege og Nala :pote:
Hefo
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Okt 19, 2005 1:57 pm
Bosted: Kirkenes

Innlegg Mailin » Man Jul 13, 2009 9:28 pm

Hefo skrev:Hos meg går det mest i tørrfor (Hills), med litt V&H av og til. Plan A var bare bruke V&H men hun ble faktisk feit på 250 gr+en hånd (ca. 30 kuler...jeg har små hender... ;-) ) tørrfor om dagen. Det ble også litt for vanskelig å få tak i V&H


Hvor kan du hente V&H? Er det nærmeste Bjørn-Hugo i Tana?
"Dogs are not our whole life...
they are what make our life whole"
Roger Caras
Mailin
 
Innlegg: 27
Registrert: Fre Jun 02, 2006 1:57 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg Hefo » Tir Jul 14, 2009 3:18 pm

Mailin skrev:
Hefo skrev:Hos meg går det mest i tørrfor (Hills), med litt V&H av og til. Plan A var bare bruke V&H men hun ble faktisk feit på 250 gr+en hånd (ca. 30 kuler...jeg har små hender... ;-) ) tørrfor om dagen. Det ble også litt for vanskelig å få tak i V&H


Hvor kan du hente V&H? Er det nærmeste Bjørn-Hugo i Tana?


Jepp og han er kjempe grei.
Syns det blei litt langt å kjøre, eller finne ut om noen av hundekjørerne skulle hente.
Hilsen Hege og Nala :pote:
Hefo
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Okt 19, 2005 1:57 pm
Bosted: Kirkenes

Innlegg calm » Tir Jul 14, 2009 10:39 pm

Annette skrev:
calm skrev:Intressant tema!

Jag fick sätta min röst på V&H, som jag räknar med står för Vom och hundemat (eller vad det nu heter). Egentligen ger jag ett annat färskfoder som bas i utfodringen. Här i Sverige finns en rad olika att välja på. Jag ger det som innehåller minst spannmål.


Ja, Vom og hundemat. Det er vel det eneste rå foret vi får her i Norge. Det er helt uten spannmål.

Jeg synes det er kjempespennende med foring, og jo mer jeg leser, jo mer nysgjerrig blir jeg. Selv satte jeg V&H, selv om jeg vel gir ca 20% annet rått ved siden av - mest feit fisk.


I Sverige finns det som sagt flera färskfoder (råa animalier), men alla innehåller spannmål också, i högre eller lägre grad. Det foder jag ger innehåller 7-8% kolhydrater, och jag var snabbt inne och kollade V&H och såg att det innehåller från nästan ingenting till ett par procent. Jag är ingen foderexpert, men mycket intresserad, och jag tror ju att ett lågt innehåll av kolhydrater är utmärkt till hundar och att råa animalier är nyttigt för dem. Men här verkar många fortfarande vara lite rädda för högt protein- och fettinnehåll. Kitos foder innehåller ca 35% protein, 28% fett och 20% kolhydrater, omräknat till torrfoder (13.5, 11 resp. 8% som våtfoder).

Jag ger också annat rått vid sidan, kött, märgben, kycklingvingar, ägg mm, men också passande matrester, som tillagat kött, fisk och grönsaker. Sen får han rätt mycket träningsgodis också :D

Förutom att jag vill ge min hund bra mat, så tycker jag också att det är en del i berikningen att maten är lite varierad och att han får tugga, gnaga och slicka för att få i sig den.
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg Annette » Man Jul 20, 2009 9:58 pm

Jeg synes tallene er kjempespennende, og det virker som om prosentandelene holder seg ganske jevne i forhold til hverandre :)
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Elisabet » Man Mar 15, 2010 2:37 pm

Spennende og viktig tema!

Jeg foret med Norwegian Polar de siste 5 årene til Balder. Var kjempefornøyd med det.

Kommer til å fortsette med NP eller Vom på neste hund, da jeg innbiller meg at fordøyelsessytemet på hundene tar dette bedre til seg enn tørrfor. Skulle man iallefall tro....... Noen som har sett en ulv komme hjem med en sekk tørrfor etter endt jakt :-s ??
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Np og Hills :)

Innlegg pykip » Tor Mar 18, 2010 6:58 pm

Eg forer også med Np og er kjempe fornøyd. Brukte tidligere V&H, synst det luktet fælt og var ikkje noke kjekt å behandle + at hunden fekk veldig hard avføring ( forer halvt med tørrfor og våtfor ). Så derfor prøvde eg meg på Np, da kjøper eg 20 kg blokker for 350 kroner! =D> Og er mye meir fornøyd, både eg og hunden er storfornøyde. minner nesten litt om leverpostei :smile:
pykip
 
Innlegg: 12
Registrert: Tor Okt 09, 2008 12:30 pm
Bosted: Stord


Gå til Avstemninger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron