trening til utstilling

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

trening til utstilling

Innlegg løvehund » Tor Jun 08, 2006 10:57 am

Hei. Nå har vi vært på utstillingstrening i hundeklubben her i området.
Kia springer nå veldig fint og stiller seg fint opp.
Men det STORE problemet er at hun trekker seg unna når liksom "dommeren" skal ta på henne. Hun får full panikk..
Hundretreneren sier vi skal få dette til, men på hvordan måte da, lurer jeg på...
Jeg tror det vil ende med at hun blir vant med "dommeren" på treninga og at hun kommer til å akseptere det.
Men når det virkelig gjelder, kommer hun til å trekke seg igjen..

Noen gode råd på hvordan vi skal få dette til?
Kia og Linn
"Alt for Rognan"
løvehund
 
Innlegg: 76
Registrert: Fre Apr 15, 2005 7:35 am
Bosted: Rognan, nordland

Innlegg Linda » Tor Jun 08, 2006 12:06 pm

Hei Linn,

hvor gammel er Kia?

Det er faktisk ganske vanlig at Ridgebacker har perioder der de trekker seg. Det vanligste er at de gjør det i en periode i puberteten, og jeg synes det ser ut som det er vanligst hos tisper. På tisper er det ofte når det nærmer seg første/andre løpetid, altså i ett-to-års alder. Hos de fleste går det over med fornuftig trening og ved å la hunden vokse det av seg...

Hvis Kia har helt panikk nå, synes jeg du bør ta det litt pent i en periode. kanskje kan en annen fremmed prøve å ta litt på henne etter å ha hilst ordentlig? Det må være en person som har greie på hund! En RR kan godt skille mellom personer, og godta at en dommer tar på, men nekte at en annen gjør det, - samme helg!

Det som også kan hjelpe, er at du støtter hunden når dommeren skal ta på, f.eks. kan du sette låret ditt inntil henne, evt. også stryke henne med hånda på den andre siden av kroppen når dommeren ser på tenner. Etterpå skal dommeren ta på, og da er det lurt å stappe inn godbiter, gjerne noe som tar lang tid å tygge... Det hjelper også bare å sette seg ned på huk så du er på hennes nivå, det oppleves som god støtte for hunden din.

Ellers er vi tilbake til "tyggis-tipset": Hvis du blir stressa når "dommeren" skal ta på, så merker Kia dette og da blir hun ekstra skeptisk. Prøv og slapp av, og "tygg toy"... Mint-smaken/lukten skal nemlig visstnok gjøre det vanskeligere for hunden å "lese" at du er nervøs. Dette vet jeg ikke om er vitenskapelig bevist, men kanskje verdt et forsøk?

LYKKE TIL! :smile:
Linda
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir Mar 21, 2006 11:11 am
Bosted: Elverum

Innlegg Anja » Tor Jun 08, 2006 2:06 pm

Vi trener på følgende måte med Timo; når vi trener på å se på tennen ser jeg "tann", deretter tar jeg på munnen hans og git godbit med en gang. Det beste er hvis du betinger et ord, slik at du kan belønne i akkurat riktig tidspunkt. Vi har betinget bra og sier dette i det jeg har fått ta på munnen. Gjentar og forskyver hvor lenge jeg kan løfte på lepper for å se på tennene hans. Til slutt kan jeg jeg gjøre dette lenge for han assosierer med godbit. Besøkende har også "måttet" gjennom disse ritualene for at han kan trene med fremmede :smile: vellykket!!

Det samme gjør vi med labber, baller osv....nå har vi gjort det med kloklipp. Tar på foten gir godbit. Tar på foten med tang, godbit. Holder i foten mens jeg tar tangen inntil klørne, godbit. Osv, osv, helt til vi kan klippe uten problemer.

Jeg synes dette er en utrolig god måte å trene hvasomhelst på.

Lykke til!
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg løvehund » Tor Jun 08, 2006 9:10 pm

Kia bli 2 år den 18 juni.. så det kan nok stemme det du sier.. :smile:

Skal på trening i neste uke..får se hvordan det går da:)
Kia og Linn
"Alt for Rognan"
løvehund
 
Innlegg: 76
Registrert: Fre Apr 15, 2005 7:35 am
Bosted: Rognan, nordland

Innlegg Heiditr » Fre Jun 09, 2006 7:21 am

No er jo ikkje eg nokon spesielt flink "løpepike", men eg har no omsider klart å komme meg inn i ringen istedenfor på utsida.

Når det gjelder å stille hunden har det krevd masse trening og trening og trening med Stitch. Nokre hundar er liksom heilt superflinke i ringen (heilt sikkert masse trening) men Stitch har på ein eller anna måte bestemt seg for å etterlikne ei reke. Dvs ingen logring (mamma snakker med rar stemme, er ho sjuk?) og beina godt samla. Etter masse iherdig trening, to minutt her og to minutt der i løpet av dagen, så står han omtrent bra, no jobber vi med logringa.

Å vise tenner og bli tatt på har heldigvis vore problemfritt. Det trur eg skuldast at vi bevist heilt frå han var liten, fikk alle som kom i hus til å kikke på tenner, kjenne på kroppen og dingeldangelet bakerst :D Og godbiten som alltid vanker rett etter at tennene er vist og godbiten som han omtrent klarar å få tak i mens dommeren kjenner på kroppen og andre saker...

Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg løvehund » Tor Jun 15, 2006 11:00 pm

:-k , dette går dårlig..
Var på hundetrening igår, og det skjedde det samme som sist.
Prøvde oss litt på lineføring etter utstillingstreninga, og det gikk bra..
det rare var at "dommeren" som ikke kunne ta på Kia under utstillingstræninga, kunne ta så mye hun ville på Kia under lineføringa:)
Jepp, dette er en hund med personlighet ;-) Sær som eieren..
:oops:
Kia og Linn
"Alt for Rognan"
løvehund
 
Innlegg: 76
Registrert: Fre Apr 15, 2005 7:35 am
Bosted: Rognan, nordland

Innlegg Annette » Fre Jun 16, 2006 7:21 am

løvehund skrev: Prøvde oss litt på lineføring etter utstillingstreninga, og det gikk bra..
det rare var at "dommeren" som ikke kunne ta på Kia under utstillingstræninga, kunne ta så mye hun ville på Kia under lineføringa:)
Jepp, dette er en hund med personlighet ;-) Sær som eieren..
:oops:


Jeg tror det kanskje har noe med hva hundene forventer av berøring kombinert med ett eller annet signal vi sender dem med kroppen vår. For vår del så har Zeta ikke noe særlig i mot å vise tenner i utstillingsringen, men trekker seg tilbake og synes det er veldig ekkelt under tannvisning i lydigheten. Forskjellen ligger nok i hva slags støtte hun føler at hun får av støtte og signaler fra meg.

Det er ikke sikkert at du behøver å korrigere måten dere gjør det på så veldig mye. Heldigvis er det større slingringsmonn i utstillingsringen enn i lydigheten når det gjelder hvor du skal stå i forhold til hunden. Kanskje du kan se om du klarer å få utstillingstreninga til å ligne litt mer på hvordan dere gjør det på lineføringa (slakt halsbånd, deg ved siden av henne, kommando-ord)...?

Og så ville jeg prøvd å få tak i fler som liksom kan være dommere. Det er jo mulig at hun som trener dere trener hos sender et signal til Kia som bare hun oppfatter som truende.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg løvehund » Ons Jun 21, 2006 6:41 pm

ja, idag har vi vært på utstillingstrening og det gikk supert =D>
Samboeren min var med..Har fått han til å gå med Kia til utstillinga til helga.
;-)
Jeg fikk han til å springe med henne og stille henne opp..
og vet dere hva..? Hun trakk seg jammen for meg også..hmm, tenkte jeg..
Dette har nok sammenheng med forrige(hennes første) utstilling, der dommeren var så brå og ekkel mot Kia at hun trakk seg og la seg mellom føttene til matmor..hun husket nok hvordan det var, ja
Men idag fikk jeg trena henne, så hun be trygg på meg og handlingen min..Vi gjorde det flere ganger, og jeg samboren min bytta.
Og vet dere hva? hun er nå trygg, og hun bryr seg ikke at fremmede tar på henne nå.. :valp:
Så etter min mening er hun følte seg usikker på situasjonen og handlingen.
jeg er nå veldig lettet og gleder meg til helgen. kryss fingrene da [-o<
Kia og Linn
"Alt for Rognan"
løvehund
 
Innlegg: 76
Registrert: Fre Apr 15, 2005 7:35 am
Bosted: Rognan, nordland

Innlegg Annette » Ons Jun 21, 2006 6:44 pm

Så bra!!!! Det er så godt når en finner en løsning :smile:
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Hildegaard » Søn Jul 02, 2006 12:00 pm

Hei Linn og Kia...

Har lik erfaring som dere... hun bare hater utstillinger nesten like mye som meg.. kanskje ikke så rart, siden jeg ikke liker det..? Vi har bare vert på to, en når hun var liten og en nå forleden. Det virket som om dommeren forsøkte å provosere henne. Han tok ivertfall ikke mye hensyn, selv om jeg sa at vi var nye..

Hun har blitt to og et halvt, og vi har ikke brydd oss om det, rett og slett.. men nå har jeg veldig lyst på valper, og må ta dette her på alvor.

Vi fikk masse sympati og gode råd fra de andre ridgeback-eierne på utstillingen, da. Særlig om å la fremmede se på henne, prøver vi å følge så ofte som mulig. Jeg pusser tennene hennes om kvelden når jeg kommer på det også, for at hun skal venne seg til å bli fiklet med.

Tar med alle råd, og er veldig glad på dine vegne at det går bedre for dere. Men nå er jeg liksom litt redd for å dra på utstilling igjen. Når vet jeg at hun er klar? :roll:

Inger og Hilde
Hildegaard
 
Innlegg: 35
Registrert: Ons Mai 17, 2006 6:40 am
Bosted: Bergen

Innlegg løvehund » Søn Jul 02, 2006 7:01 pm

Heisann. Hehhe..ja, vi som trodde vi var klar for utstilling... :D
Men Kia trakk seg for dommeren denne gangen også..
Det var fremmede som så på tenna hennes etterpå og det var ingen problem....underlig :-k
Men vi må nok øve mer,ja ;-)

God sommer :cool:
Kia og Linn
"Alt for Rognan"
løvehund
 
Innlegg: 76
Registrert: Fre Apr 15, 2005 7:35 am
Bosted: Rognan, nordland

Re: trening til utstilling

Innlegg Simira » Tor Apr 05, 2012 10:35 am

Drar opp igjen denne jeg. Kovu står litt som ei ku på trening, men han står da greit stille. Men, så var det den løpingen da... jeg har ikke nok fart, og han stormer ganske ukontrollert framover. I tillegg vil han mye heller leke med de andre hundene i ringen enn å fokusere på meg. Vi trener mye lydighet og kontakt vanligvis, men har et stykke igjen før han greier å trave pent i ring uten å prøve å fange de andre hundene.
Er det noen som har noen gode tips til hva vi kan gjøre med selve løpingen? Lurer litt på å stille på spesialen, men vet ikke helt om vi tør. :P

(noen som har lyst til å stille en livlig, ufokusert 2-åring på spesialen?)
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Re: trening til utstilling

Innlegg Sonja » Lør Apr 07, 2012 9:37 pm

Heisann,

Jeg tenker at dere må trene mer på selve løpingen. Det hele handler om kontakt og samspill mellom deg og hunden, du skal være morsommere å være sammen med enn de andre hunden i ringen :smile:
Hvordan går det når dere løper alene ? Tren på å la ham trave ved siden av deg alene, når han får belønning for å trave riktig vil jeg tro at med enda mer trening sammen med andre vil det komme seg =D>
Mvh
Sonja
[imghttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs866.snc4/70759_603865068_5798985_n.jpg][/img]
Sonja
 
Innlegg: 212
Registrert: Fre Mar 05, 2004 9:32 am
Bosted: Knarvik

Re: trening til utstilling

Innlegg Simira » Søn Apr 08, 2012 4:28 pm

Tro meg, vi har jobbet i et år nå med kontakt med andre hunder i nærheten, og har de siste månedene gått passeringskurs, men vi har LANGT igjen før han kan være avslappet og ha fokus på oss i en trang utstillingsring. Løping alene er ikke noe stort problem, selv om han ikke liker utsillingsbåndet (han går stort sett med sele), men akkurat det er en treningssak som bør gå greit.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Re: trening til utstilling

Innlegg Sonja » Man Apr 09, 2012 8:33 pm

Jeg tror deg :D
Ofte blir det så mange intrykk når de kommer på utstilling at de blir litt satt ut og oppfører seg fint i ringen, men jeg forstår bekymringen din. Jeg har også en litt hyper jente på 14 mnd som har det fryktelig travelt i ringen, men vi stiller alikevell og jeg føler det går fremover fra gang til gang :D
Mvh
Sonja
[imghttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs866.snc4/70759_603865068_5798985_n.jpg][/img]
Sonja
 
Innlegg: 212
Registrert: Fre Mar 05, 2004 9:32 am
Bosted: Knarvik

Neste

Gå til Utstilling

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

cron