Utstillingstips for nybegynnere

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Utstillingstips for nybegynnere

Innlegg Linda » Tir Mar 28, 2006 9:13 am

Hei, ser at flere (? ingen nevnt... :-? ) kvier seg for å stille hunden sin, og det er jo dumt. Selv synes jeg det er så morsomt å se flest mulig i ringen, da ser vi hva som har blitt resultatet av de forskjellige kombinasjonene!

Tenkte bare jeg skulle bidra med noen små tips som kanskje kan få noen over "dørstokkmila":

1) Tren hjemme først. Hunden må kunne stå pent (mest mulig i ro) og løpe pent (trave). Valper klarer selvfølgelig ingen av delene, men alt går bedre om man har trent på forhånd. Tannvisning og "beføling" bør også trenes på fra valpen er liten. For de ambisiøse kan det være lurt å ta en kikk på hjemmesider og se hvordan championer er avbildet - SÅNN skal de stå! Men man kommer langt om hunden står i ro, som oftest foretrekker de å stå i balanse, og da ser det bra ut uansett. Så kan man finjustere og perfeksjonere det etter hvert!

2) Se etter hvem som dømmer utstillingen. Norske og svenske dommere er som regel litt mindre opptatt av perfekt handling enn f.eks. tyske og franske...

3) Si fra til dommeren at du er nybegynner! Da får du som regel mange gode råd og tålmodig veiledning.

4) Husk at både dommere og tilskuere er der for å se på HUNDEN og ikke på deg!! Jo mindre selvsentrert du er, desto bedre går det. Unngå sjokkrosa bukser og jakke i gullbrokade...

5) Hunden skal være nærmest dommeren både når den står foran bordet og når du løper i ring, det ER hunden dommeren er der for å se!

6) Det er lov å bruke godbiter, men ikke alltid like populært... (jeg gjør det alltid likevel ;-) ) Pass bare på at du har de så små som mulig, det ser litt dumt ut med hele pølser eller vaffelhjerter i ringen!

7) Møt opp tidlig slik at hunden rekker å roe seg ned. Følg med på hva som skjer i ringen, og legg merke til hva andre handlere gjør. Hvis dommeren ber de andre om å løpe fram og tilbake og så i trekant, så kommer h*n helt sikkert til å be deg om det samme. Når du har vært der en time, kan du trene på "stå pent" og "løpe pent". Det er selvfølgelig mye vanskeligere å få det til på utstillingsplassen enn hjemme de første gangene.

8) HUSK AT DET ER DU SOM HAR BETALT for å være med! Dommeren FÅR betalt (ikke så mye, men dog) for å bedømme din hund! Derfor kan du ta den tiden du trenger på å få hunden til å vise seg: Stopp hvis hunden hopper/galopperer, ta den med en liten runde hvis den står som en krøkke osv. Det ER ikke tidtaking ;-)

9) Øvelse gjør mester :mrgreen: Alle har vært nye, og alle har kløna i ringen.

10) Det viktigste til slutt: Det skal være morsomt!!! Både for deg og hunden. Så det er bedre med en hoppende glad hund enn en som henger med hodet!!

LYKKE TIL!


PS: Sikkert mange andre som har flere gode tips?
Bilde
Linda
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir Mar 21, 2006 11:11 am
Bosted: Elverum

Innlegg Hege » Tir Mar 28, 2006 12:55 pm

Ha noe i munnen... spis en banan rett før du går i ringen... eller ha et drops eller tyggegummi i munnen. Er du ny, er nok nok (som meg!!!) nervøs, og luktet av noe annet i munnen din vil kamuflere dette litt for hunden din. (Så sant du ikke nervene ligger utenpå huden din da). Har ikke prøvd det selv, men fikk rådet i fjor etter et nervesammenbrudd i ringen :D
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Ebeth » Tir Mar 28, 2006 1:08 pm

Så flott med sånne tips!!!

Jeg har så vidt prøvd å trene på beføling og stå stille, men det ender opp med en krumrygget kamel som tror jeg pønsker på noe ekkelt og står og skuler og vimser.

Men trening gjør mester!! Det er i alle fall motiverende å høre at det er lov å "dumme seg ut litt" i ringen om man er ny.. puh.
Ebeth
 
Innlegg: 71
Registrert: Ons Apr 06, 2005 1:22 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg Heiditr » Tir Mar 28, 2006 1:27 pm

Så det er ikkje bare eg som blir nervøs? ;-)

Mine nerver ligger utenpå og kjeften står ikkje stille, den går liksom av seg sjølv når eg blir nervøs :oops: Linda stappa inn tyggis i fjor, uten at det slakka så mykje ned på det som kom ut, trur eg... Blir nervøs bare av å vere på utsida.

Definitivt på tide å komme seg inn i ringen, kan vel nesten ikkje bli verre enn å stå på utsida?

Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg Hege » Tir Mar 28, 2006 2:05 pm

tja... jeg fikk mitt første nervesammenbrudd i fjor sommer. Visst har jeg vært nervøs tidligere også, men det har da gått på et vis. Men i fjor sommer stresset jeg for mye og det ble for mye... og når hunden da blokkerte helt, ble jeg helt lammet...

Så neste tur i ringen ble en fiasko...for da var jeg NERVØS!! (samt nyoperert etter blindtarmen og ikke sikker på om jeg klarte å løpe eller holde han igjen...)

Tuppet han ut med ei venninne og det gikk fint... var da jeg fikk tipset om å ha noe i munnen. Siden det har jeg ikke stilt :oops:

Skal se om jeg stiller til sommeren... men er redd jeg sender ei venninne i allefall en av dagene (skal på en dobbel utstilling i sverige...)
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Annette » Tir Mar 28, 2006 4:29 pm

Ebeth skrev:Jeg har så vidt prøvd å trene på beføling og stå stille, men det ender opp med en krumrygget kamel som tror jeg pønsker på noe ekkelt og står og skuler og vimser.


Hehe! Det høres kjent ut, det!
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Re: Utstillingstips for nybegynnere

Innlegg Annette » Tir Mar 28, 2006 4:30 pm

Linda skrev:Tenkte bare jeg skulle bidra med noen små tips som kanskje kan få noen over "dørstokkmila"


Takk :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg benedicte » Tir Mar 28, 2006 8:26 pm

Vi har aldri stilt ut Zimba før og aldri vært med på en utstilling før. Innlegget ditt fristet allikevel til å prøve.... (tenkte for meg selv at tipsene må da vi kunne få til også :oops: ) Men snuppa er 6 år gammel.... Skal vi prøve oss på RR-dagene allikevel???

Hilsen Benedicte og Zimba
benedicte
 
Innlegg: 121
Registrert: Ons Jul 06, 2005 8:50 pm
Bosted: Drammen

Innlegg Hege » Tir Mar 28, 2006 8:41 pm

benedicte skrev:Vi har aldri stilt ut Zimba før og aldri vært med på en utstilling før. Innlegget ditt fristet allikevel til å prøve.... (tenkte for meg selv at tipsene må da vi kunne få til også :oops: ) Men snuppa er 6 år gammel.... Skal vi prøve oss på RR-dagene allikevel???

Hilsen Benedicte og Zimba


Det er aldri for sent å stille ut ;-) (men det er vanskligere å vinne når det er mange som stiller)
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg lbend-d » Tir Mar 28, 2006 8:48 pm

Kom igjen :D Jeg hadde aldri stilt ut en hund før vi fikk kasan, og tenk - han ble champion 2 år og 14 dager... Er slettes ingen proff handler! Blir like nervøs og skjelven hver gang, og noen ganger går han som en konge - og noen ganger som en kenguru ;-) Verst var det da han veltet meg overende da dommeren skrev/leste kritikken :oops: Det tok jeg med et smil og dommeren fikk seg en god latter :mrgreen: Men gjett om jeg var flau. Men som ordaket sier: Øvelse gjør mester, så om noen år er vi vel proffer hele gjenget :latter:
Linda,Kasan og Zera
lbend-d
 
Innlegg: 343
Registrert: Tir Des 13, 2005 8:04 pm
Bosted: ankenes,Narvik

Innlegg benedicte » Tir Mar 28, 2006 9:43 pm

Zimba er vår første RR og hund. Men hun blir garantert ikke den siste. Vi fikk vel bare et spark bak til å prøve. Om hun vinner eller ikke, er hun verdens vakreste for oss :smile:

Hilsen Benedicte
benedicte
 
Innlegg: 121
Registrert: Ons Jul 06, 2005 8:50 pm
Bosted: Drammen

Innlegg Irene » Ons Mar 29, 2006 8:51 am

Flotte råd fra en erfaren stiller ;-) . Veit ikke helt hva det er med meg jeg - men jeg blir ikke nervøs av å stille hunder...Mer nervepirrende å stå utenfor å se på, spør du meg :roll: .Jeg har stort sett stillt ut i vinnerklassen,og derfor "sluppet" det å stille opp foran dommeren og være med på tannvisninge og beføling.Det syns jeg nemlig er litt skummelt :-? .
Tenkte jeg skulle slenge på et "råd"; skal du stille for første gang er det kanskje lurt å satse på en liten utstilling - syns å ane større overbærenhet for "klønene" (dvs. meg :oops: ) der.
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Chryssi » Ons Mar 29, 2006 9:30 am

mye bra her, men mitt viktigeste utstillingstips er:

HUSK Å PUSTE!!

hehe.. de første gangene holdt jeg alvorlig talt på å glemme det, og da blir man jo lettere svimmel #-o enda jeg begynte med VALPESHOW! henger meg på rådet om å prøve en liten utstilling først.. nå har vi vel stilt på ca 20 utstillinger eller noe sånn , men når det er mye som skjer må jeg fremdeles back to basics.. pust inn... pust ut... :oops:
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Linda » Ons Mar 29, 2006 10:43 am

benedicte skrev:snuppa er 6 år gammel.... Skal vi prøve oss på RR-dagene allikevel???



JA! Det synes jeg!

Jeg er enig med de andre i at det er lurt å"debutere" på en liten utstilling, og aller best er det vel på valpeshow. Men RR-dagen er absolutt unntaket!

For det første SKAL en RR-dag ha plass til alle, det er jo nettopp det som er så moro :razz: Dessuten er det masse tid til å se på hva som foregår i ringen, spørre folk om hjelp til å se på tenner og beføle, og så blir de fleste hundene lettere "sedert" av at det er så mange andre der, og da blir de jo enklere å håndtere for en nybegynner ;-)

I år er det dessuten norsk dommer. Fortell at det er første gang i ringen, så tar han helt sikkert hensyn til det. RR-dagen skal være en FEST :razz:


Gleder meg :mrgreen:

P.S: Til rådet om å ha noe i munnen: Jeg foreslår tyggis med sterk smak eller hard pastill av det langdryge slaget - det varer lenge, og tar mindre plass en f.eks. en banan ;-) Jeg har dessuten hørt at peppermynte kamuflerer stresshormonene, slik at hunden blir mindre påvirket av at du er stressa - ikke sikker på om det er vitenskapelig bevist, men verdt et forsøk?
Linda
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir Mar 21, 2006 11:11 am
Bosted: Elverum

Innlegg Mari » Ons Mar 29, 2006 1:16 pm

Iik! Jeg skal debutere i utstillingsringen med Moshi på rasespesialen i slutten av april, og jeg er rimelig nervøs. Vet ikke hvordan jeg skal trene engang jeg... :oops:
Jeg har stilt henne opp på bilder til oppdretter, og siden dere er er mer garva i gamet enn det jeg er, står hun riktig?

Bilde
Teite jenter har egne sider
Bacon: http://baconthedogblog.blogspot.com
MoshiMoshi: http://bullblogg.blogspot.com
Mari
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Mar 28, 2006 8:13 pm
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Utstilling

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester

cron