NYE UTSTILLINGSREGLER!!!

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

NYE UTSTILLINGSREGLER!!!

Innlegg Hanne » Tir Des 12, 2006 3:25 pm

Fra 01.01.2007 kommer det nye utstillingsregler, Info og fullstendig regelverk vil bli sendt klubber og lagt ut på www.nkk.no i løpet av kort tid.

I mellomtiden, tenkte jeg kanskje det var interessant å høre hva endringene går ut på i all hovedsak.

Det er (endelig!) kommet inn regler om deltakelse med drektige tisper og tisper med valper. De får ikke være mer enn 5 uker drektige og ha under 8 uker gamle valper. BRA! Smittefaren for valpene hjemme er stor for de tispene som har små valper og påkjenningen for de drektige tispene kan være stor for noen.

Man får nå stille en hannhund som har fjernet testikler av veterinærmedisinske årsaker, så fremt den er stilt ut og premiert tidligere.(søknad om utstillingstillatelse må innhentes)

Så kommer de største endringene: junior klasse er nå fra 9 til 18 måneder.

Unghund klasse(ingen endring) 15 til 24 mnd.

Åpen klasse er nå fra 15 måneder og oppover. I åpen klasse blir det også konkurranse klasse, som i JK og AUK tidligere.

Det skal nå plassere 4, ikke 5 i hver klasse også beste hannhund/tispe.

Vinnerklasse blir borte og hundene må få CK i konkurranseklassene for å gå videre til å konkurrere i beste hannhund/tispe(der cert’et nå blir delt ut).

HP blir der fortsatt, men de går ikke videre til beste hannhund/tispe klasse.

Så kommer vi til champion klasse……der blir det nå kvalitetsbedømming av hver hund!! Det vil si at man kan få blått på en champion!! Dette blir nok en ”vekker” for mange(ikke nødvendigvis RR, men det er nok mange hunder som ”flyter” på at de har klart å oppnå en champion tittel!!)

Veteran klassen er i ”basis” den samme, men endringen blir så klart at disse også konkurrer om cert, siden cert’et nå deles ut i beste hannhund/tispe, vil dette gå til første hund som ikke allerede er champion!!

Vi får også brukshundklasser, disse vil ikke bli aktuelle for RR å stille i, de gjelder kun raser med jakt/bruks krav for å konkurrere om cert/cacib.

CACIB vil ikke lenger bli flyttet bakover i beste hannhund/tispe klasse, som det er blitt praktisert til nå. CACIB tildeles nr. 1 og res.cacib til nr.2. Det vil si at om nr.1 er internasjonal champion, skal denne ha cacib’et, om nr.2 er en junior eller veteran blir det ikke delt ut res.cacib.

Dette var vel i basis de største endringene, reglene er nå mer tilpasset de andre nordiske landene og FCI’s regler. For de av oss som har stilt litt i Danmark/Sverige/Finland er ikke dette veldig nytt, men litt annerledes er det ”her og der”.

Så…det blir spennende på nyåret, skal bli moro å se hvordan/om de nye reglene gir utslag på resultater på rasen?
Hanne
 
Innlegg: 131
Registrert: Fre Nov 28, 2003 8:20 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Irene » Tir Des 12, 2006 4:00 pm

For en stakkar som må bli fortalt hva som (skal) skje(r) på utstillinger #-o - håper jeg dette går greit når man ser det i praksis. Ja, kanskje litt flaut å ikke ha full oversikt ENDA :oops: , men jeg gjemmer meg bak erfarne utstillere på utstillinger ;-) , og vet at hjelpen alltid er rundt (og i) ringen.
Er det sånn å forstå at Norske regler nå blir likere Svenskenes og danskenes regler?
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Heiditr » Ons Des 13, 2006 9:12 am

*:I

Men vi får det vel til...

Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg Irene » Ons Des 13, 2006 10:29 am

Forresten; flott at vi får opplysninger sånn litt før andre! Bra å ha folk der man trenger dem ;-)
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Gunn Tove » Ons Des 13, 2006 12:04 pm

Oi, takker for info! Første som slo meg ja er at det likner mer på andre lands (Sverige/Danmark). Vil tro at vi vil bli litt forvirret på de første utstillingene ja :D Haha! Ringsekretærene kommer til å få litt ekstrajobb med å holde orden på oss!

Hanne, kan du forklare litt om junior, unghund og åpen klasse? Hvorfor det er slik en "glidende" overgang. Har skjønt en kan velge, men hvorfor? Om en har en hund som er tidlig utviklet, er det da liksom bedre å stille i en høyere klasse? Eller? Ehh! Husker jeg stusset på RR-specialen da kullsøsken stilte i forskjellige klasser (unghund og åpen).
Gunn Tove
 
Innlegg: 206
Registrert: Tir Jun 22, 2004 10:48 am
Bosted: Arendal

Innlegg Heiditr » Ons Des 13, 2006 12:27 pm

Ja, akkurat det der har eg og prøvd å forstå. Sikkert derfor eg vart så forvirra av den engelske dama sine forklaringar :oops: (Kankje vere min hjernekapasitet...)

Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Re: NYE UTSTILLINGSREGLER!!!

Innlegg Annette » Ons Des 13, 2006 1:50 pm

Hanne skrev: Så kommer de største endringene: junior klasse er nå fra 9 til 18 måneder.

Unghund klasse(ingen endring) 15 til 24 mnd.

Åpen klasse er nå fra 15 måneder og oppover. I åpen klasse blir det også konkurranse klasse, som i JK og AUK tidligere.


Hva er da forskjellen på Unghundklasse og åpen klasse?...sånn bortsett fra at åpen klasse også er åpen for dem over 2 år? En 16 måneder gammel hund kan med andre ord stilles i hvilken som helst av de tre klassene?


...eller er det bare meg som tror jeg skjønner dette heilt feil?
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Hanne » Ons Des 13, 2006 2:05 pm

Ja, det blir en utfordring å lære opp alle ringsekretærer også :hjelp:
Det skal være informasjonsmøter for arrangører/dommere/ringsekretærer over hele landet i løpet av de første månedene, så får vi håpe de klarer [-o<

Grunnen til at klassene har fått nye oppdelinger, er jo nettopp det at en junior ikke alltid er "klar" for å konkurrere i unhund klasse ved 15 mnd. Men kaskje en unghund er vedlig utviklet og klar for å konkurrere i åpen klasse allerede ved 15 mnd. alder, Det har vi jo sett mange eksempler på i vår rase.
Det blir opp til enhver eier å vurdere hvor dens hund skal konkurrere, man må altså se an hundes utvikling og vurdere om f.eks. en 15 mnd gammel hund er mye, lite eller "passe" utviklet for alderen. Det er ikke lov å bytte klasse etter påmeldingen [-X
Hanne
 
Innlegg: 131
Registrert: Fre Nov 28, 2003 8:20 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Annette » Ons Des 13, 2006 2:13 pm

Ok. Da skjønner jeg!

Takk :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Gunn Tove » Ons Des 13, 2006 2:54 pm

Okie, takk, da var det som jeg trodde. Bare litt vanskelig å forstå for det!

Ja tenker det blir litt av en utfordring for ringsektretærer etc.

HP betyr fra nå av egentlig ikke så mye da. Er bare en liten påskjønnelse, siden en ikke går videre ved å få det. Og ikke vinnerklasse. Thjihi, tenker nok mange må tenke seg om litt ja. Blir nok mange stressede folk på utstillingene neste år! :D
Gunn Tove
 
Innlegg: 206
Registrert: Tir Jun 22, 2004 10:48 am
Bosted: Arendal

Innlegg Anne » Ons Des 13, 2006 9:22 pm

Jeg lurer på en liten ting... Det står nemlig følgende på NKK sidene:

"Beste hannhundklasse (BHK)/Beste tispeklasse (BTK): Klassen er åpen for alle rasens hunder som har fått CK eller Cert (BKK alt I). Certifikatet tildeles beste hund fra klassene JK, UK, AK, BK, VK."

Vil det si at det kan blir utdelt 4 cert til f.eks. tispene? Ett til 1JK, ett til 1UK, ett til 1AK og 1VK... Eller vil "bare" den som kommer først etter championene få det?
Bilde
Anne
 
Innlegg: 502
Registrert: Tir Jan 20, 2004 8:55 pm
Bosted: Varhaug/Rogaland

Innlegg Hanne » Tor Des 14, 2006 9:08 am

HP er en HedersPremie til de hundene dommeren synes er lit "ekstra", men ikke bra nok til championat kvalitet.
En relativt stor endring nå, vil jo bli hvis det f.eks er påmeldt 4 hannhunder, 1 junior, 1 unghund og 2 championer, om dommeren gir junioren CK og unghunden får en 2 pr., vil dette si at junioren allerede har fått cert'et!! Da kan det kanskje være mer passende med HP, om junioren er f.eks noe dårlig utviklet for aldreren.
Det deles ut kun 1 cert i hvert kjønn.
Hanne
 
Innlegg: 131
Registrert: Fre Nov 28, 2003 8:20 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Annette » Tor Des 14, 2006 9:45 am

Hanne skrev:HP er en HedersPremie til de hundene dommeren synes er lit "ekstra", men ikke bra nok til championat kvalitet.
En relativt stor endring nå, vil jo bli hvis det f.eks er påmeldt 4 hannhunder, 1 junior, 1 unghund og 2 championer, om dommeren gir junioren CK og unghunden får en 2 pr., vil dette si at junioren allerede har fått cert'et!! Da kan det kanskje være mer passende med HP, om junioren er f.eks noe dårlig utviklet for aldreren.
Det deles ut kun 1 cert i hvert kjønn.


Da gir med andre ord dommeren HP i stedet for å "holde tilbake" certet om han ikke synes at junioren fortjener certet - og samtidig stopper hunden fra å delta i beste hannhundklasse?

:-k Det blir jo mer forutsigbart :-k

Tror klubben trenger å endre litt på Gullhundlistereglene også da...
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Hanne » Tor Des 14, 2006 11:22 am

Annette skrev:Tror klubben trenger å endre litt på Gullhundlistereglene også da...

Godt poeng Annette, skal høre om dette er noe for UK eller styret ;-)
Hanne
 
Innlegg: 131
Registrert: Fre Nov 28, 2003 8:20 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Gunn Tove » Tor Des 28, 2006 7:30 pm

Lurte på en ting; om alle 4 hundene som blir plassert i beste tispe/hannhund klasse allerede er championer, blir det da ikke delt ut cert i det hele tatt?
Gunn Tove
 
Innlegg: 206
Registrert: Tir Jun 22, 2004 10:48 am
Bosted: Arendal

Neste

Gå til Utstilling

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron