Strikkegenser til stor hund

ting og tang til dyret

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Strikkegenser til stor hund

Innlegg Vanja » Man Nov 06, 2006 11:57 am

Noen som har strikket genser til RRen sin? Har sett oppskrifter, men bare til mindre hunder.

Kan nesten ikke forestille meg så kult det ville være å spasere i byen midtvinters med bikkjene i like strikkegensere. :D
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg Irene » Man Nov 06, 2006 12:46 pm

Se denne tidligere tråden:
http://kafele.net/phpBB2/viewtopic.php? ... ght=genser
eller denne:
http://kafele.net/phpBB2/viewtopic.php? ... ght=genser
og oppskriften min kommer på ny her:
Marula er 50 cm rundt nakken. Fant et ullgarn som har strikkefasthet på 10 masker = 10 cm (strikket frem og tilbake rettstrikk). La opp 50 masker (= 50cm - logisk ikke sant??! ) strikket vrangbord ca 10 cm (ettersom hvor høy hals du vil ha). La ut ca 4-5 masker i hver ende (strikker frem og tilbake - ikke på rundpinne) 2 omganger. Strikket frem og tilbake til jeg felte til forbeina. Jeg fellte av 15 masker til hvert bein, men det var litt mye til Marula. Hadde holdt med 10-12 masker - men dette kommer an på garn og hvor stramt du strikker (jeg strikker litt løst). Strikket hver del (mellom beina og selve ryggen) for seg, 6 omg på hver del, før jeg la opp de maskene jeg hadde felt til beina og strikket det sammen igjen. Beregnet ca 10 cm (=10 masker) mellom forbeina, og det er her begynnelsen og starten på hver pinne beg på denne genseren jeg strikker.
Så målte jeg hvor stor hun var over bringen (brystet/ribbeina) og la ut tilsvarende på strikketøyet. Etter å ha strikket til der de blir smalere (mot buken) målte jeg cm og felte etterhvert som det smalnet (måler og strikker). Feller av litt tidligere under magen enn oppå rygget (mot krysset, da det helt sikkert er godt å holde denne delen varm).
Skikkelig lurt å strikke på et garn som er 10cm = 10 masker, for da måler du og legger opp, feller av etter hvor mange cm hunden er.
Bare si i fra om du må ha mer beskrivelse!!
Bilde
..og vi får "noen" kommentarer når frøkna har denne på i Lillestrøm by ;-)
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Vanja » Man Nov 06, 2006 12:50 pm

Det stemmer, denne har jeg jo sett tidligere. Utrolig stilig!

Jeg må vel strikke grønne gensere med Finnsnes Idrettslag på ryggen. :D
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Innlegg Vanja » Man Nov 06, 2006 12:52 pm

Det må bli gensere med skikkelig høy hals til mine. :D
Vanja og Irma
Vanja
 
Innlegg: 168
Registrert: Ons Sep 14, 2005 2:41 pm
Bosted: Finnsnes, Troms

Re: Strikkegenser til stor hund

Innlegg -Mitra- » Ons Nov 15, 2006 5:12 pm

Vanja skrev:Noen som har strikket genser til RRen sin? Har sett oppskrifter, men bare til mindre hunder.

Kan nesten ikke forestille meg så kult det ville være å spasere i byen midtvinters med bikkjene i like strikkegensere. :D


Jeg har heklet genser til Mitra-frysepinne :fryse: Jeg har bare heklet luer før, og jeg kan bare vanlige fastmasker. Det var ganske enkelt, det var bare å prøve MYE underveis, og legge ut og inn der det trengs... Da jeg var ferdig sendte jeg den til svigermor, som festet på borrelås på toppen og sydde på vindtett fór på innsiden.

http://www.freewebs.com/siljev/Frysejenta.jpg

Hun får mange kommentarer fra folk på gaten som synes hun er kul i genser :cool:
/Silje, Are og Mitra :pote:

><((((º> ·.¸¸.·´¯`·.¸,·´¯`·.¸, ><((((º> ·.¸¸.·´¯`·.,·´¯`·.¸, ><((((º>

If your dog is fat, you aren´t getting enough exercise
-Mitra-
 
Innlegg: 45
Registrert: Tor Mai 25, 2006 10:17 am
Bosted: Ås

Innlegg -Mitra- » Ons Nov 15, 2006 5:15 pm

Hvordan legger man inn bilde i teksten? Det fikk jeg ikke til...
/Silje, Are og Mitra :pote:

><((((º> ·.¸¸.·´¯`·.¸,·´¯`·.¸, ><((((º> ·.¸¸.·´¯`·.,·´¯`·.¸, ><((((º>

If your dog is fat, you aren´t getting enough exercise
-Mitra-
 
Innlegg: 45
Registrert: Tor Mai 25, 2006 10:17 am
Bosted: Ås

Innlegg Irene » Ons Nov 15, 2006 7:41 pm

Kjempekul genser!!
Du legger inn bilder ved å kopiere "egenskaper" på bildet du har ute på en nettside (høyreklikk på bilde, egenskaper, og Adresse(URL) )
så skriver du inn teksten du vil ha - trykker på Img knappen oppe til høyre her, limer inn http adressen til bildet, og trykker på Img* knappen tilslutt. Da kommer bildet opp. Prøv deg litt i testtråden!
Bilde
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg -Mitra- » Ons Nov 15, 2006 7:53 pm

Irene skrev:Kjempekul genser!!
Du legger inn bilder ved å kopiere "egenskaper" på bildet du har ute på en nettside (høyreklikk på bilde, egenskaper, og Adresse(URL) )
så skriver du inn teksten du vil ha - trykker på Img knappen oppe til høyre her, limer inn http adressen til bildet, og trykker på Img* knappen tilslutt. Da kommer bildet opp. Prøv deg litt i testtråden!


Tusen takk!! Det skal jeg gjøre
/Silje, Are og Mitra :pote:

><((((º> ·.¸¸.·´¯`·.¸,·´¯`·.¸, ><((((º> ·.¸¸.·´¯`·.,·´¯`·.¸, ><((((º>

If your dog is fat, you aren´t getting enough exercise
-Mitra-
 
Innlegg: 45
Registrert: Tor Mai 25, 2006 10:17 am
Bosted: Ås

Innlegg Hildegaard » Lør Apr 14, 2007 4:49 pm

Takk for inspirasjonen! Jeg fant ut at jeg skulle regne om en babyoppskrift til min gyldne skatt, og resultatet ble supert! Brukte pinne 5 og en skikkelig god ulltråd. Halsen kan brettes godt opp over ørene. Hun går og legger hodet oppå den når vi skal ut, og venter tolmodig når jeg tar den av og på. :)
Bilde
Hildegaard
 
Innlegg: 35
Registrert: Ons Mai 17, 2006 6:40 am
Bosted: Bergen


Gå til Utstyr

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron