Rase er valgt, nå var det bilen

ting og tang til dyret

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg ØyvindB » Man Jan 03, 2011 9:01 pm

Ser ut som det kommer en ridgeback tass i hus i løpet av våren og nå er jeg samtidig på jakt etter ny bil.
Hvilke biler har dere som har ridgeback, og får dere plass til både hund og bagasje :D

Vi er en familie på fire med to barn (2 og 6) som har med seg litt pikkpakk på tur.
Hunden kommer til å få ett tilpasset bonzobur eller tilsvarende.

Jeg skal kjøpe ny bil, og den skal ikke koste over 400'

Kandidatene er egentlig, Ford Mondeo, Opel Insignia, Mazda 6, Skoda Superb, VW Passat.
Det er egentlig forden som frister mest.

Jeg hadde håpet å unngå stor bil type zafira, S-Max eller noe slikt. Primært så ønsker jeg å få plass til dyr og folk i en vanlig stor stasjonsvogn.

Vi skal ha en hun hund, så den er forhåpentligvis ikke gigantisk .
Er det noen som har noen tips å komme med, kanskje jeg burde kjøpe en tilhenger eller skiboks å ha hunden i \:D/
ØyvindB
 
Innlegg: 4
Registrert: Man Jan 03, 2011 8:54 pm

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg Simira » Man Jan 03, 2011 9:15 pm

Velkommen hit!

Du har sett bilde av bilen min før. Men her er et par tråder fra gammelt av, om samme tema:
viewtopic.php?f=22&t=2413
viewtopic.php?f=22&t=896
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg monalh » Man Jan 03, 2011 9:23 pm

Jeg hadde først en Ford Focus, men den ble snart for liten når alt mitt pikkpakk skulle inn for ukesvis på treningsleirer. Deretter ble det en Suzuki XL7 varebil, men den ble også for liten når hund nr.2 kom i hus.. Nå har jeg Mercedes Vito 2007 4x4 varebil, og der er det foreløpig god plass! :D Regner ikke med at du trenger en såå stor bil.

Min far har 3 unger i alderen 7-14 de drasser rundt på (ikke meg altså!! ;-) ) og de har en Ford S-Max. Det er en nydelig bil, jeg liker den bedre en Mondeoen han hadde før. Den er ikke stor å kjøre, en utrolig deilig bil og den er dyp nok og bred nok til at en fullvoksen hannhund klarer seg med halve bagasjen. Fordel også med alle valgene du har med seteplassering etc. Da har du også litt mer plass om du må ha med en ekstra passasjer enn du har med mondeoen.

Mona
Mona

Bilde
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg Anne-K » Man Jan 03, 2011 11:47 pm

Jeg har en Peugeot 307sw, og får plass til hundebur, baggasje og to unger. (Er riktignok kun en voksen, men begge ungene sitter for det meste i baksetet når vi skal på langtur) Har dere i tillegg en takboks så får du antakelig alt med i en vanlig stasjonsvogn. :smile: (Og med bare akkurat plass nok, lærer man å pakke fornuftig.. ;-) ) Mondeo er hakket større enn min bil, så det må vel gå fint. Lykke til med både hund og bil i allefall! :D
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg hilde » Tir Jan 04, 2011 8:06 am

Ford stasjonsvogn med skiboks gir jo muligheten til å få med alle og litt bagasje i hverdagen og de fleste helger. Så ville jeg regna på hvor mange døgn i året jeg ville trengt mye mer plass, og om jeg da heller : Burde ha ala varebil, eller om det holder å leie / låne en lukket henger for de døgnene i året jeg trengte større plass.
Hva trenger dere for å dekke krava i hverdagen uten at hunden er "for stor". :cool:

Godt nyttår til alle brukerne her inne!!! :snø:
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg Hefo » Tir Jan 04, 2011 8:36 pm

Jeg har en Golf stasjonsvogn og det funker som bare det.
Hilsen Hege og Nala :pote:
Hefo
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Okt 19, 2005 1:57 pm
Bosted: Kirkenes

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg Gnubel » Ons Jan 05, 2011 12:36 pm

Vi har VW Caravelle, og det er det eneste som funker for oss. Tre barn og to hunder.

Men du, sier du at du håper bikkja ikke blir gigantisk? Jeg syns RR er ganske store jeg...
matfar til en gårdsblanding, Frøya (født 18.2.2001), og en RR, Kiboko (født 15.12.2009)
Gnubel
 
Innlegg: 86
Registrert: Tor Mar 05, 2009 9:02 pm

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg Simira » Ons Jan 05, 2011 1:31 pm

Mange hunder som er større enn rr da, og en tispe tar jo ikke så mye plass. ;)
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg ØyvindB » Ons Jan 05, 2011 6:27 pm

Det blir nok en tispe.
Med at jeg håper at hunden ikke blir gigantisk så mener jeg at jeg ser at flere oppdrettere skriver at de liker store hunder og at mange er i overkant i forhold til rasestandarden.

Idag står mondeo demobilen i gårdsrommet og vi har fått kjørt en tur.

Jeg ser at folk klarer seg med 307sw, har dere da bur i bilen? eller bare lar dere koffertene ligge oppå bikkja? :D
ØyvindB
 
Innlegg: 4
Registrert: Man Jan 03, 2011 8:54 pm

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg Anne-K » Ons Jan 05, 2011 11:44 pm

Ja, vi har bur i bilen. :D
Har et Dogman bur som er skrått i begge ender, og det står såpass godt inn under baksetet at det tåler en bråstopp.. Det er nok ikke "godkjent" bur hvis vi skulle være utsatt for en større ulykke.
Det er god nok plass til baggasje ved siden av for oss tre, og trenger vi mer tar vi taket til hjelp. :D
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg hilde » Tor Jan 06, 2011 8:15 am

Loven sier at all last i bil skal sikres forsvarlig. Det betyr at hunden enten må sitte i bur, sikkerhetssele eller bak godkjent gitter i stasjonsvogn/varebil. Dersom "varen" ikke er forvarlig sikret er boten fra 4000 kr. Husk også at selv om hunden sitter inne i buret, skal også buret være sikret, altså stroppet fast.
Disse sammenleggbare burene kollapser i bilkræsj og hunden kan fort bli spiddet av gitter som knekker. Er de løs uten gitter, så har bror min vært nødt til å slå hunder i hjel da han jobbet i Falken, - han orket ikke se og høre på hundene som satt fast i ødelagte frontruter.
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg Tilla » Fre Jan 07, 2011 5:47 pm

Må vel nødvendigvis ikke være varebil eller stasjonsvogn for å kunne ha hund i bilen? Jeg har en Opel Astra, uten plass til bur (dvs. Jeg har ikke funnet et bur som passer) men med godkjent gitter. Har hatt 3 fullvoksne hunder bakibagasjerommet, gikk helt fint:) 1 rr + 2 fuglehunder :D men som regel bare 1 rr ;-)
Tilla
 
Innlegg: 33
Registrert: Man Mar 15, 2010 6:09 pm
Bosted: Stavanger

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg Lene » Søn Jan 09, 2011 1:24 pm

Det finnes forøvrig oppdrettere som avler på små individer (dvs. holde seg innenfor rasestandarden), min er den minste i Oslo, tror jeg. Snart voksen ca 37 kg, mindre enn labradoren til naboen.

Leo er et resultat av Zambezi's Amila (www.i-hundre.com) og SHAVANO'S I AM ATLAS SON, AYO (http://www.rhodesian-ridgebackdogs.com/). Ayo (41kg) brukes fortsatt i avl, men tror ikke oppdrettern til Amila skal ha flere kull på henne. Noen tips ihvertfall, så er det jo også bare å spørre hvor store hunden til oppdretter og handhunden som blir brukt er.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg Astrid » Lør Jan 29, 2011 2:52 pm

HEPP!
Har en ford fokus GHIA STV 06 modell med både hundegitter(gitter ved baksetene) og hundebur. :D Dette for å være helt sikker på å unngå det Hilde skriver om at han og buret kommer frem ved en evt brå stopp. Buret stropper jg i lastestroppene så kan jg putte baggasje rundt siden det er gitter.
Den har passet ypperlig til både Athen og Thabo og baggasje ja de har ikke vært der samtidig.
Den er faktisk til slags nå fordi jg vil ha plass til 2 hunder og MASSE stæsj. =D>
Astrid
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Aug 11, 2009 6:06 pm

Re: Rase er valgt, nå var det bilen

Innlegg hilde » Lør Jan 29, 2011 2:59 pm

=D>
Har du tenkt på takboks? Sissel sin er himla praktisk, den rommer ALLE sakene mine når vi drar på tur! ;-)
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold


Gå til Utstyr

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron