hei hei!!

Si hei til hverandre og litt om hvem du og evnt. din/dine hunder er.

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

hei hei!!

Innlegg Anin » Tor Feb 17, 2005 12:13 am

hei hei alle sammen!!

etter en liten oppfordring fra Chryssi her, så er det vel på sin plass og presentere seg.. vanlig folkeskikk er det ikke? ;-) særlig siden jeg har vært inne å smugtittet MYE inne på sidene her..

jeg er ei jente på snart 22 år som for tiden studerer til å veterinær i Budapest i Ungarn. noe jeg trives utrolig bra med!! eneste minus må vel være at jeg savner omgang med hund utrolig mye. men nå her det seg jo slik at jeg har forelsket meg i disse løvehundene da.. og her om dagen snublet jeg (tilfeldigvis?? O:) ) over en ungarsk kennel på nettet.. og de skulle jo tilfeldigvis (hehe) ha valper i juni.... jeg kunne jo ikke annet enn å ta kontakt... :twisted: kunne jo bare sjekke litt!!! fikk en kjempepositiv tilbakemelding, og invitasjon hjem til de, på utstilling med tispa nå i mars, og på turer i parkene rundt omkring her..

om det blir valp på meg gjenstår og se (men har allerede drømt om navn til det lille vidunderet), men det er iallefall utrolig godt å bli tatt are på på den måten!! viser at de er opptatt av litt annet enn bare å "selge hund" hvis dere skjønner.. om det er et lite "selgerstunt", så blir de iallefall avslørt fort, jeg ikke dum [-X hehe..

vel, dette her var litt om meg, og hvor jeg ligger i "ridgeback-løypa"..
jeg er utrolig forelsket, men føler meg som en unge sjøl enda, så hvordan kan jeg ta vare på et lite "barn"???
noen som har hatt samme tankene som meg? og hvordan ble det planlagt hos dere at dere skulle skaffe hund? og vil en noen gang være 100% sikker? (til og med jeg kan vel besvare det spørsmålet.. hehe)
må si at jeg har tenkt på dette leeeenge, og når sjansen byr seg så skulle det jo bare mangle om den ikke blir vurdert seriøst og...

masse hilsener fra budapest, med sludd og snø... :fryse:
Anin
 
Innlegg: 24
Registrert: Lør Jan 22, 2005 3:50 pm
Bosted: Budapest

Innlegg linsy » Tor Feb 17, 2005 4:15 pm

Hei, jeg har også vært her inne og smugtittet. Rhodesian ridgeback virker som en kjempebra rase! Blitt litt forelsket jeg også. Ettersom jeg ikke har noen hund enda ville jeg egentlig vente med å presentere meg, men ombestemte meg da jeg så denne mailen.

Jeg er nemlig også en jente som studerer veterinær i Budapest. Hvilket år går du? Jeg går i første. Hørtes veldig spennende ut med det kullet i Juni, men tror nok jeg bør vente litt med å få hund. Frister masse da :smile: Jeg har også tenkt en del på dalmatiner, ettersom de ska være veldig bra med hester. (Har hest hjemme i Norge) Er det noen av dere som har erfaringer med Rhodesian ridgeback og hest?

Nok en hilsen fra Budapest
linsy
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Jan 17, 2005 3:59 pm

Innlegg Chryssi » Tor Feb 17, 2005 7:24 pm

Hallo begge to! Veterinærstudenter er bra, da kan jo kanskje dere bidra med svar på sånne ting som vi vanlig dødelige ikke har spesielt greie på ;-)

jeg tror jeg kunne snakket i timesvis om prosessen før jeg bestemte meg for å få hund (og ikke minst, før jeg bestemte meg for å få RR)... det var mye frem og tilbake . jeg tror det er en veldig individuell prosess.. for meg så lurte jeg selvfølgelig lenge på om jeg hadde tid til hund de neste 10 årene, hva jeg skulle studere/jobbe med osv.. men til slutt fikk jeg bare den åpenbaringen/overbevisningen at uansett hva jeg kommer til å gjøre de neste 10 årene, så skal jeg prioritere hundehold.. noe jeg ikke har angret på :D

var veldig nervøs de første dagene etter at vi fikk gullet i hus ("herregud, han er jo så liten.. sover han? PUSTER HAN? LEVER HAN??!!" osv..) men de vokser jo innmari fort så det tok ikke så lang tid før jeg fant ut at han kunne sove uten at jeg satt og sjekket hvert åndedrag, og at han ikke gikk i stykker når jeg tok på han ;-) )

RR og Hest tror jeg går veldig bra sammen. det er jo nesten umulig å slite ut en voksen RR, så de kan nok være med på laaange rideturer uten problem. RR går også fint sammen med de fleste dyr om de blir vant til dem fra de er små. jeg tror at de som har kennel chanjaama her i Norge også driver med hester i tillegg? du kan jo sende en mail til dem å høre hvilke erfaringer de har.

hvem er denne oppdretteren i Ungarn? har vel ikke hjemmesider?
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Kamilla » Tor Feb 17, 2005 10:06 pm

Hei hei!

Jeg har to Ridgebacktisper som begge har vært med en god del i stallen og på rideturer og det fungerer utmerket synes jeg! Har bare med en av gangen foreløpig da den yngste ikke har alle kommandoene på plass ennå og hun får heller ikke være med hvis vi skal på trafikkerte steder. De oppfører seg ganske forskjellig i omgang med hestene men er veldig flinke begge to.

Faktisk så flinke at jeg har kjøpt min egen hest så nå MÅ de være med ;-)
Kamilla
 
Innlegg: 187
Registrert: Lør Jan 31, 2004 4:25 pm
Bosted: Siggerud

Innlegg Aina » Tor Feb 17, 2005 10:20 pm

Hei og velkommen til dere begge! Kjekt å ha noen veterinærspirer "på laget" :D

Kamilla; Har du kjøpt deg hest???!! :cool: Hva slags?? Og når kommer det nye bilder på sidene dine? :smile:
Aina

Soltoppen's Moja Sikio Terra aka "Turbo-Terra"
Ahali Fani's Kibwana Thairo aka "Prinsen" - Vi savner deg!!
Aina
 
Innlegg: 160
Registrert: Ons Des 31, 2003 1:09 am
Bosted: Østfold

Innlegg Anin » Tor Feb 17, 2005 11:55 pm

Må si jeg ble litt overrasket over å finne en medstudent her inne :D, verden er jammen ikke stor!! Har sendt en personlig melding til deg, og håper på svar, slik at nysgjerrigheten min kan roe seg litt!

Her kommer og en liten link til kennelen jeg fant; http://bulawayobaobab.uw.hu/ Jeg vet ingenting om de egentlig, om det er noen som har hørt om de, eller om "pappaen" til kullet hadde jeg blitt glad for tilbakemeldinger!! Kennelen er jo ganske fersk og da, så er vel ikke så godt kjent enda, men hann hunden er jo litt merittert, iallefall i øst europa så kan jo hende de genuint interesserte har hørt om han.

Ridgeback og hest er noen jeg og er interessert i, i framtiden iallefall. Hadde hester hjemme, men det lot seg desverre ikke forene med et 5 1/2 års studie i utlandet... :cry: Vi hadde med hunden vår hjemme (blanding mellom engelsk setter og basset ;-)) på tur hele tiden, og gikk kjempebra kondisjonsmessig!! Utrolige lille hunden!!

PS: kanskje litt skummelt å avsløre en er veterinærstudent på et hundeforum :oops: ,men får håpe vi slipper unna de diskusjonene de har på canis, at vi er pengegriske stormannsfolk som ikke tenker på annet enn penger.. [-X
Anin
 
Innlegg: 24
Registrert: Lør Jan 22, 2005 3:50 pm
Bosted: Budapest

Innlegg Chryssi » Fre Feb 18, 2005 12:30 am

takk for link! skal sjekke det..



PS: kanskje litt skummelt å avsløre en er veterinærstudent på et hundeforum ,men får håpe vi slipper unna de diskusjonene de har på canis, at vi er pengegriske stormannsfolk som ikke tenker på annet enn penger..


jeg liker alle som kan reparere dyr :mrgreen: man tenker da ikke på penger når vovsen har gått i stykker..
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Chryssi » Fre Feb 18, 2005 1:22 am

Her kommer og en liten link til kennelen jeg fant; http://bulawayobaobab.uw.hu/ Jeg vet ingenting om de egentlig, om det er noen som har hørt om de, eller om "pappaen" til kullet hadde jeg blitt glad for tilbakemeldinger!! Kennelen er jo ganske fersk og da, så er vel ikke så godt kjent enda, men hann hunden er jo litt merittert, iallefall i øst europa så kan jo hende de genuint interesserte har hørt om han.


resultatene til hannhunden var jo ganske overveldende, flott og se på var han også :smile: men noe utover det aner jeg ikke. prøver jo å følge med litt men har ofte mer enn nok med å holde orden på hva som skjer i Norge/Sverige/skandinavia! ser at han har hele 5 kull på gang.. har ikke sjekket de andre oppdretterene, så vet ikke om det sier noe om hvor bra han er, eller om hvor lite selektiv eieren er. vet ikke om du har møtt han? finner ikke så mye om gemyttet..

Tispen derimot, er jeg litt mer usikker på. Nå er det jo forskjellige syn på linjeavl, men at foreldrene hennes er halvsøsken liker jeg ikke i det hele tatt [-( men det er jo min personlige mening. jeg ser heller ikke noe AA-resultat? men har jo bare vært 5 minutter inne på en nettside, så jeg kan ikke dømme. om man godtar innavlsprosenten så er det sikkert en bra hund! du har jo møtt den så det vet du jo best selv.

det teller jo mye å ha et bra forhold til oppdretter. Personlig ville jeg prøvd å unngå å være "førstegangskjøper" hos en "førstegangsoppdretter", spesielt når man ikke har særlig oversikt i miljøet. om man velger noen som har gode resultater å vise til fra før så er jo sjangsen for å få en bra hund relativt større enn om man satser på noen som er i ferd med å starte opp, fordi at man ikke har den samme muligheten til å forsikre seg om at de man har med å gjøre faktisk er seriøse mennesker. men det er også bare min mening! på den andre siden så må jo alle starte ett sted ;-) du kan kanskje kontakte andre oppdrettere der nede, å høre om de har noe fornuftig å si om hverandre? et par referanser utenfra hadde jo uansett ikke skadet. det er utrolig lett å "miste hodet" og overse endel inntrykk når man fantaserer om det fremtidige familiemedlemmet ;-) I ettertid ser jeg selv mange ting som jeg skulle/burde/kunne/osv, og på en del områder anser jeg det som ren flaks at jeg har fått det vidunderet (helt objektivt sett selvfølgelig.. hehe) jeg har. men så har man jo også de som sjekker til de blir blå og grønn, men likevel har skikkelig uflaks.. :-?
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Hege » Fre Feb 18, 2005 12:15 pm

Godt innlegg Chryssi!

Ta stilling til linjeavl og sjekk opp gemyttet til pappa`n. ;-)

Ville bare si at jeg hadde med min RR i staller rundt om, og det gikk kjempe fint. Veldig ofte møtte jeg også andre "hestefolk" som omtalte RR som "hestehund"... sammen med Jack R terrier...

Nå har jeg Grande og møter forsovidt ofte noe av de samme komentarene "Grand Danois folk er ofte hestefolk"... Så det kan jo være snikk snakk, for å ha noe å snakke om :-?

Gikk i allefall fint med hest og hund var vel poenget mitt. Og velg din oppdretter og din fremtidige "baby" med omhu. ;-)
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg linsy » Fre Feb 18, 2005 4:49 pm

Høres ut som det går bra med ridgeback og hest. :smile: Gleder meg til å ri på turer i skogen med hund løpende ved siden av. Håper det ikke blir alt for lenge til. [-o<

Det skal visst være en hundeutstilling på Ålgård rett utenfor Stavanger den 19 og 20 Mars. Er det noen av dere som skal dit med hundene deres? Hadde vært kjekt å se noen ridgebacker i virkeligheten og ikke bare på bilder. Skal nemlig hjem til påsken. :D
linsy
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Jan 17, 2005 3:59 pm

Innlegg Irene » Fre Feb 18, 2005 6:05 pm

Nå skal ikke jeg dit, men helt sikkert andre RR hunder som tar turen.
Kangelanis Kennel ligger jo i Stavanger og Kennel Masithela på Tjelta (rett utenfor Stavanger??) - så der treffer du nok mange flotte RR skal du se! Lykke til :razz:
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Anne » Fre Feb 18, 2005 10:29 pm

Hei, velkommen hit :smile:

Jeg skal ganske sikkert til Ålgård på utstilling, skal ikke stille bare se på, men det kommer helt sikkert en del RRer. Andre år har det iallefall vært en del ;-)
Bilde
Anne
 
Innlegg: 502
Registrert: Tir Jan 20, 2004 8:55 pm
Bosted: Varhaug/Rogaland

Innlegg Anne » Fre Feb 18, 2005 10:30 pm

Hvor er du fra forresten?
Bilde
Anne
 
Innlegg: 502
Registrert: Tir Jan 20, 2004 8:55 pm
Bosted: Varhaug/Rogaland

Innlegg linsy » Lør Feb 19, 2005 10:39 am

Jeg er fra Stavanger, så kommer nok en tur innom utstillingen. Skal på hyttetur til fjellet også i påsken, men tror nok det skal gå. Gleder meg til å se de flotte hundene!
linsy
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Jan 17, 2005 3:59 pm

Innlegg Zinda » Lør Feb 19, 2005 9:19 pm

men kan noen ta med meg på en ridetur???? (uten Zinda) [-o<
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Neste

Gå til Presentasjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

cron