Presenteasjon av Prana

Si hei til hverandre og litt om hvem du og evnt. din/dine hunder er.

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Lene » Man Aug 23, 2010 9:41 am

Hei,
Leo var ganske spinnvill de første månedene, spesielt inne. Men han sov i lange perioder også. Etter hvert har han roet seg inne, men våkner til liv når jeg tar fram leker han ikke har sett på en stund, spesielt pipelekene...

Anbefaler godbitsøk, evt. leker der man dytter godbiter inni. Har en myk ball, som han konsentrerer seg veldig om, og jobber rolig med.

Ute er han fortsatt 110%, spesielt når han får leke med sin "bror" her i borettslaget Elvis, en boxer som er 2 mnd yngre, men kom hit omtrent samtidig med Leo.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Elisabet » Man Aug 23, 2010 1:21 pm

Lene skrev:Hei,
Leo var ganske spinnvill de første månedene, spesielt inne. Men han sov i lange perioder også. Etter hvert har han roet seg inne, men våkner til liv når jeg tar fram leker han ikke har sett på en stund, spesielt pipelekene...


Takk :-) Trenger bare å høre at "dette går over" fra andre som har hatt spinnville valper - selv om jeg egentlig vet at de færreste hunder forblir valper resten av livet #-o Bare så vanskelig å huske på når man står midt oppe i det. Akkurat nå er skrekken at hun skal fortsette å trenge 3 turer om dagen i tillegg til mental aktivisering for å være rolig inne - da kan jeg like gjerne slutte å jobbe ;-) Har aldri hatt så aktiv valp før, men har noen hundevenninner som syns det var fint at jeg fikk "en sånn en" så lærer jeg hva det er også....... :roll:

Sa jeg rolig inne? La meg presisere: rolig innestengt i buret sitt. Foreløpig eneste stedet hun skrur av helt....... etter den obligatoriske pipe-konserten #-o
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Elisabet » Man Aug 23, 2010 1:28 pm

Opprettet blogg:

http://www.levemedprana.blogspot.com/

ikke så mye stoff der enda, men kommer mer bilder ogs sånt etterhvert
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Letao » Man Aug 23, 2010 2:48 pm

...høres ut som du har valgt et SVÆRT passende navn da, Elisabet! ;)

Skal bli artig å følge bloggen!
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Elisabet » Tir Aug 24, 2010 5:26 pm

Letao skrev:...høres ut som du har valgt et SVÆRT passende navn da, Elisabet! ;)

Skal bli artig å følge bloggen!


Ja, hun lever virkelig opp til navnet sitt.... hihi! Akkurat nå spruter det i alle retninger, så målet er å få pranaen hennes til å flyte rolig og balansert :mrgreen:
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

5 mnd

Innlegg Elisabet » Tor Okt 21, 2010 8:11 am

På tide med en liten oppdatering her ser jeg.

Prana er nettopp bikket 5 mnd. "Bursdagen" gikk oss imidlertid huset forbi da hele helga gikk med til feiring av to jenter som fylte 5 år!! :prinsesse: :prinsesse: Barneselskap med 12 stk 5 og 6-åringer på fredag, og familieselskap med sånn ca 20 pers fra 0 til 74 år på søndag. Puh..... denne uka har jeg ikke gjort en dritt ;-)

Men nok om det. Prana 5 mnd likner ganske mye på Prana 3 mnd. Hun har masse energi som spruter vilt når hun får sjansen til å guffe på. Av-knappen er vel ikke helt på plass enda, men hun roer seg veldig bra i buret sitt og det begynner å komme seg i bånd også. Spontant legger hun seg derimot sjelden ned :roll: Hun MÅ liksom finne på noe hele tiden og kan vandre rundt og rundt i huset etter stadig nye prosjekter i et par timer hvis hun får lov. Hvis vi bare lar henne vandre blir hun gradvis mer og mer destruktiv ettersom hun blir trøttere og trøttere, til slutt står hun bare og svaier midt på gulvet..... Men legge seg ned?? Nope! :twisted:

Utendørs er hun imidlertid en drøm! Hun er oppmerksom og tillitsfull. Lydhør (enn så lenge.....) og utforskende. Hun er veldig robust og uredd, og så langt har vi ikke truffet på noe som har skremt henne ordentlig, selv om hun nok syns det var ganske guffent da vi oppholdt oss en liten stund ved et skate-anlegg. De fleste mennesker og hunder vi møter tar hun på strak arm, og tilpasser språket og lekestilen sin. Hun er veldig morsom å trene med og har en super kontakt. Vi har begynt og gå spor og det går som en drøm - selv om jeg syns hun er litt vel heit i sporet. Vi får se om ikke vi får bremsa tempoet litt etterhvert.... Hun har jo som sagt litt høyt tempo på det meste :roll:

Eneste vi "sliter" litt med er som nevnt roen innendørs - men den kommer jo med tid og stunder. Jeg har til gode å se en voksen RR som ikke elsker å ligge og snorke og late seg i myke dyner når sjansen byr seg. I tillegg er hun fremdeles ganske bitete etter hender og bein. Hun gjeter veldig etter føtter og buksebein - særlig når hun er sliten, og har ikke helt skjønt at armer som skal kose med henne ikke liker å bli tygget på. Begge de to siste tingene syns jeg imidlertid jeg ser tegn til bedring på, så vi får bare fortsette å jobbe med det. Hun har nesten helt sluttet å bite etter hendene mine når jeg koser med henne, men det gjenstår en del arbeid før hun klarer og være rolig med ungene.

Vi går for tida et grise-dårlig valpekurs - og jeg irriterer meg grønn. Men, men - Prana får i det det minste trent med andre hunder til stede selv om jeg føler at jeg har kasta penger ut av vinduet. Tar gjerne imot tips på gode kurs og intruktører i Vestfold-området ;-)
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Re: 5 mnd

Innlegg Lene » Tor Okt 21, 2010 12:25 pm

Elisabet skrev:Hun er veldig robust og uredd, og så langt har vi ikke truffet på noe som har skremt henne ordentlig, selv om hun nok syns det var ganske guffent da vi oppholdt oss en liten stund ved et skate-anlegg. De fleste mennesker og hunder vi møter tar hun på strak arm, og tilpasser språket og lekestilen sin.


Vi snakkes om 2-3 mnd når hun er inne i puberteten og skvetter til av alle uvante lyder, og begynner å kjefte på søppeldunken som alltid har stått der, og uvante ting som dukker opp ;)

Høres ut som ei flott jente du har. Roen kommer etterhvert. Leo begynte å virkelig slappe av inne i 5-6mnds alderen, har noen bilder fra da av underlige posisjoner.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Re: 5 mnd

Innlegg Elisabet » Fre Okt 22, 2010 3:59 pm

Lene skrev:Vi snakkes om 2-3 mnd når hun er inne i puberteten og skvetter til av alle uvante lyder, og begynner å kjefte på søppeldunken som alltid har stått der, og uvante ting som dukker opp ;)


Åjada ;-) vi skal igjennom både en og to puberteter før vi kan si at noe som helst er i boks, altså [-o< Men så langt liker jeg det jeg ser av henne, og føler vi ligger godt an med treningen :D Senest idag kom hun som et skudd på innkalling fra lek med hund (voksen, rolig sådan.... kommer ikke som et skudd fra bølle-lek med broderen...... :roll: ) - riktignok etter å ha tenkt seg om et sekund, men veldig bra likevel syns jeg for jeg kan se på henne at fristelsene "der ute" begynner å bli mange og sterke. I tillegg går hun helt nydelig i bånd, og er veldig kontaktvillig når vi jobber med forstyrrelser. Flott språk som gjør at hun glir greit i gjennom møter med hunder av alle aldre, størrelser og kjønn - men der har hun jo fremdeles valpelisens, da ;-) Nå gjelder det bare å ikke ødelegge dette fine utgangspunket de neste månedene [-o<

Litt spøkelser har hun allerede oppdaget på kveldsturene, og vaktinstinktet er på gang hjemme på tomta - men foreløpig skvetter hun ikke himmelhøyt og velger stort sett å fortsette videre, eller komme til meg etter at jeg har sagt at alt er ok. Men puberteten, ja.... den venter vi på i spenning :vææ:
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Elisabet » Fre Okt 22, 2010 4:17 pm

Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Gnubel » Man Okt 25, 2010 12:40 pm

Så vakker hun er!
matfar til en gårdsblanding, Frøya (født 18.2.2001), og en RR, Kiboko (født 15.12.2009)
Gnubel
 
Innlegg: 86
Registrert: Tor Mar 05, 2009 9:02 pm

Innlegg Elisabet » Man Okt 25, 2010 3:12 pm

Gnubel skrev:Så vakker hun er!


Takk :D Sender den videre til Hilde, siden det er hennes "design" ;-)
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

8 mnd

Innlegg Elisabet » Tir Jan 11, 2011 12:26 pm

Ja, da dundrer vi visst allerede mot 8mnd, og gjett om vi er kommet inn i 1. pubertet??? Oh yes..... Som å skru på en bryter fra en dag til en annen. Plutselig bjeffer hun på alt av lyder (t.o.m. damestemmer på tv.... :roll: ), går i stooooooore buer rundt båter med presenning som har stått på samme plassen siden oktober, og buldrer advarende ut i mørket når hun er ute i hagen og tisser på kvelden. Så bråtøff som hun høres ut er hun imidlertid ikke, for hun bråsnur og piler inn til meg rett etter hun har buldret ferdig.... Nesten som hun tenker: hjelp hvem var den skumle bikkja som bjeffet så fælt? :vææ: Hun har ikke hatt løpetid enda, men har begynt å småskvette rundt naboens innkjørsel (som har hannhund) så noen hormoner er iallefall i sving.

Noen rolig avslutning på valpetida fikk vi ikke. Hun har vært like spinnvill hele tida, og er i konstant aktivitet dersom hun får mulighet til det. Om jeg ikke setter henne i arbeid finner hun på noe selv. Det eneste stedet hun legger seg ned for å hvile/sove er i buret - og hun må fremdeles "legges", så noen god av-knapp kan vi vel ikke skryte av at hun har akkurat ;-) Må innrømme at det er rimelig slitsomt til tider siden vi også har to barn som fortjener sin del av oppmerksomheten, og ikke kan ha øynene på henne alene 24t i døgnet. Derfor blir det dessverre mye mer burtid på henne enn jeg liker - og hadde tenkt - men på den andre siden er det mye bedre enn at vi flyr rundt må bruke/bruke opp stopp-kommandoen hele tiden. Sånt blir det bare sinte mennesker og stressa hund av - Særlig siden hun har hukommelse som en ert, og prøver på samme forbudte aktivitet igjen og igjen og igjen og igjen..... :-"

Når det er sagt får hun mye tur og aktivisering. Min. 1,5 t tur hver dag - ofte mer - fordelt på 2 eller 3 turer. Hun løper mye løs i skogen, og vi har begynt å gå på ski - der hun også løper løs. I tillegg trener jeg med klikker innendørs nå i mørket og kulda, og vi trener mye kontakttrening på tur. Hun begynner å bli ganske god på transportetappe allerede ;-) hun er en drøm og trene med, og veldig oppmerksom og oppfinnsom. Hun kommer fremdeles som et skudd på innkalling (!!!!) og er veldig flink til å gå pent i bånd, noe som gjør alle deler av turen til en koselig del. Jeg stoler på at jeg får kalt henne inn fra de fleste siuasjoner, og vi kan gå laaaange turer i bånd i samme takt ;) Hun går godt overens med alle hunder, og tilpasser språket sitt og lekestilen til den hunden hun treffer. Fra å ha vært veldig sosial og menneskeglad som valp begynner hun nå å vise seg mer uinteressert i folk hun ikke kjenner, og for øyeblikket virker det faktisk som hun misliker at folk hun ikke kjenner tar på henne. Muligens litt typisk RR det siste, men uansett tenker jeg vi skal trene litt mer på det. Hun viser imidlertid ikke frykt, bare varhet.

Oppdatert vekt og høyde har jeg ikke i skrivende stund (har ikke glemt deg Anette ;-) ) men skal ta meg en tur innom vet'en en av dagene for å veie henne. Orker ikke løfte henne lenger, så 25kg har hun iallefall bikket ;)
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Re: Presenteasjon av Prana

Innlegg Simira » Fre Jan 14, 2011 11:00 am

Flott med oppdatering. Er hun ikke mer enn 25 kg så er jeg misunnelig! Kovu var 35 ved 7 mnd... skal veies denne uken.
Hvordan har du trent innkalling? "Bare" enkel klassisk betinging, langline/"sikre innkallinger"? (jeg vil ha sånn!)
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Re: Presenteasjon av Prana

Innlegg Elisabet » Fre Jan 14, 2011 7:24 pm

Simira: hun ligger nok mellom 25 og 30 et sted..... Veide henne i november, og da veide hun 23 syns jeg å huske, men den siste mnd har hun bygget seg litt mer ut i kroppen og blitt litt mer "Ridgeback". Hun var veldig lett og "myndete" i kroppen før jul.

Innkalling: har trent massemassemasse "sette-navn-på" trening helt siden hun kom i hus. Hver dag, hver tur, mange ganger. En bunsj med godbiter hver gang hun kommer inn, og aldri satt på båndet rett etter innkalling. Jeg slipper henne rett ut igjen, eller trener kontakt eller noe annet gøy når hun kommer inn. I tillegg trener vi veldig mye kontakt. På mange forskjellige måter og i alle mulige settinger..... Hver tur, hver dag osvosv.... Sånn at hun syns at jeg er kjeeempestilig, og spinner rundt hver gang jeg sier navnet hennes ;) jeg har foreløpig ikke trent med langline, men holdt meg til sikre innkallinger slik at hun ikke får sjansen til å feile. Har nok også veldig stor nytte av at vi ofte går tur med andre hunder, og benytter sjansen til å trene innkalling fra lek og forstyrrelser hele tiden. Om jeg merker at hun er i en vimsete og uoppmerksom tilstand før jeg starter turen, putter jeg ekstra gode godbiter i lomma og starter turen med masse kontakttrening slik at hun blir fokusert på meg før jeg slipper henne

..... Jah, når det gjelder innkallingstrening så bruker jeg vel stort sett alle triksene i boka ser det ut til......
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Re: Presenteasjon av Prana

Innlegg Simira » Fre Jan 14, 2011 7:52 pm

Er nok der vi "feiler". Har for lite kjente hunder å gå tur med ofte nok. Nå er det kurs en gang i uka og trening en gang i uka framover, så får håpe det bedrer seg.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Presentasjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron