Anbefaling av oppdrettere?

Si hei til hverandre og litt om hvem du og evnt. din/dine hunder er.

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Anbefaling av oppdrettere?

Innlegg Fibi » Tir Jun 22, 2010 6:47 pm

Regner med vi neste sommer har en RR i hus, har brukt litt tid ang rase. Har tidligere hatt schaefer(?) og siberian husky, i hus nå er en toy puddel og katt. Trener agility, går spor i sommerhalvåret og ellers litt lydighet. Vi bor på en eiendom på firehundre mål, og en mann som går på elgjakt, og har lyst å trene ettersøk.
Men så syns jeg det er vanskelig å "velge" oppdretter, og vil gjerne ha anbefalinger. Og så må jeg jo bare si at jeg er svak for dem med mørk rød farge....
Er ikke interressert i å høre om "negative" oppdrettere, bare positive! :D
Fibi
 
Innlegg: 2
Registrert: Tir Jun 22, 2010 6:23 pm
Bosted: Bardu

Innlegg Annette » Tir Jun 22, 2010 8:00 pm

Jeg tror ikke du vil høre noe negativt om oppdrettere her inne, og det meste av positiv informasjon du får er jo veldig subjektiv :) Tatt i betraktning hvor mange oppdrettere som leser her inne, så må det nesten bli sånn :)

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med distriktsrepresentanten der du bor, og å møte hunder og eiere. Utstillinger er også en fin anledning til å se hunder og møte folk.

Jeg for min del har vært veldig fornøyd med begge oppdretterne jeg har/ har hatt RR etter. Mer om hundene finner du på sidene våre.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Simira » Tir Jun 22, 2010 10:04 pm

Jeg kunne godt tenkt meg noe av den jorda di ja...

Nå har ikke jeg RR - enda - men den oppdretteren jeg er desidert mest fornøyd med av de jeg har hatt kontakt med er Hilde og Beyo-bel. Hun har svart på en hel mengde spørsmål, og supplert med relevant informasjon i tillegg. Hun (vel, de, siden de vel er to om oppdrettet) har et gjennomtenkt oppdrett på hunder som kan mer enn å trave i ring, og helseaspekter er nøye gjennomtenkt og overveid. Og dessuten en kjempehyggelig person å prate med, og en oppdretter jeg ville stolt på stiller opp dersom man mot formodning skulle få problemer.

Jeg har kontakt med noen flere oppdrettere som har vært mer eller mindre flinke til å formidle informasjon, men de er det nok andre her som kan si mer om. :) Hilde er den eneste jeg har møtt, siden jeg er litt geografisk utfordret for tiden (bor i England).
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Letao » Ons Jun 23, 2010 12:08 pm

Rett oppdretter for meg er kanskje ikke rett oppdretter for deg.. Det er vanskelig å anbefale noe sånt, syns jeg. Jeg brukte mye tid på hjemmesider, mail, snakke med andre med RR. Og så må man etter hvert følge en magefølelse.



Lykke til!
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Elisabet » Ons Jun 23, 2010 12:52 pm

Letao skrev:Rett oppdretter for meg er kanskje ikke rett oppdretter for deg.. Det er vanskelig å anbefale noe sånt, syns jeg. Jeg brukte mye tid på hjemmesider, mail, snakke med andre med RR. Og så må man etter hvert følge en magefølelse.

Lykke til!


Signerer denne! Hva som er en "Bra" oppdretter er jo veldig subjektivt, og avhenger av alt fra personkjemi til hvordan hunden svarer til de forventningene man hadde før man fikk den. Etter min mening er det mange gode oppdrettere i Norge - du må finne ut hvilke kriterier som er viktige for deg.

Råder deg til å starte med å lese på hjemmesider - de kan ofte si en del om hva som er fokuset for den enkelte oppdretter. Så kan du ta kontakt med flere dersom du finner noen du vil bli bedre kjent med - og snakke litt med dem og kanskje treffe noen hunder fra oppdrettet du er nyskjerrig på og spørre dem ut om hundene de har i avlsprogrammet sitt dersom du syns hjemmsidene sier for lite om det. Etter du har funnet noen gode kandidater kan du undersøke når neste kull kommer og be om å vite mer om den aktuelle kombinasjonen.

Lykke til!
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Lene » Fre Jun 25, 2010 10:09 am

Siden du snakker om å bruke den til ettersøk, kan det kanskje være en ide å finne en oppdretter som har litt erfaring med det (eller har valper fra tisper/hanner som er ekstra gode)? Vet ikke om det er mange RRer som brukes til viltsøk, men skulle jo være mange som driver med sporing generelt. Bare en tanke...

Eller kanskje dere ikke trenger noen hjelp, siden dere har hatt et par hunder før, som kanskje har vært brukt til det samme?
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Fibi » Tor Jul 08, 2010 9:34 pm

Takk Lene, der traff du spikeren... Var vel kansje ikke flink nok å ordlegge meg da jeg skrev. Det var nok det at jeg var ute etter oppdrettere som "brukte" hundene innenfor mitt interesseområde, og har erfaring med det.
Tror foressten jeg har funnet oppdretter.....
Takk for svar alle!
Fibi
 
Innlegg: 2
Registrert: Tir Jun 22, 2010 6:23 pm
Bosted: Bardu


Gå til Presentasjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron