Hei alle sammen

Si hei til hverandre og litt om hvem du og evnt. din/dine hunder er.

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Life » Ons Sep 03, 2008 9:58 pm

Humm.....må si jeg er litt forundret over innleggene dine, Jørgen. Men det er mulig jeg ikke forstår helt hva du mener. Selv er jeg oppvokst med Schæfer (PS: det er en god stund siden jeg vokste opp) og har opplevd rasen på godt og ondt. Og jeg må si meg enig med Anette, Schæfer er en rase der man opplever store forskjeller mellom bruks og utstillingstypen. Desverre har dette delvis ødelagt Schæfer som rase. Systematisk avl på ekstriørmessige defekter, over flere tiår, har ført til smertefulle lidelser for rasen. Men nok om Schæfer....... :roll:

RR derimot er en (som jeg ser det) en sunn rase, både mentalt og fysisk! Og kan på ingen måte sammenliknes med Schæfer. Jeg forstår at mange ønsker å drive med bruks, og ikke utstilling.......men det skal da på ingen måte være et hinder for å ha en eksteriørmessig "riktig" hund. Kjøper man en "godkjent" rasehund fra en seriøs oppdretter, uansett rase, stilles det krav til oppdretter om å følge de retningslinjer "moderklubben" har utarbeidet. Eksteriør er en viktig del av retningslinjene, rasestandaren sier blandt annet alt om hvordan en RR skal se ut. Slutter vi å bry oss om eksteriør, og konsentrerer oss kun om mentalitet og bruksområder, er ikke RR en spesifikk rase lenger.

Kunne sikker ha sagt masse om RR`s eksteriør, men tror ikke det har noe hensikt. Men det som kanskje er viktig å vite er at en eksteriørbedømming faktisk sier noe om hundens bruksegenskaper. En RR skal kunne følge et spor, en jeger, i moderat fart over lengere tid. Samtidlig skal den kunne holde byttet i ro (f.eks løve), uten å selv bli "løvemat", inntil jegeren er innenfor rekkevidde. Dette krever at hunden er atletisk bygd, har god brystdybde (plass til lunger), uanstrengt steg, smidig, ikke for tung, ikke for lett....... osv osv osv. Dette kan en autorisert dommer forhåpentligvis se, dommeren skal gi en bedømmelse på om hunden egner seg til det den er "ment for". Som du sikkert nå forstår er jeg ikke imot utstillingshunder, og mener derfor at oppdrettere som avler "pene" hunder faktisk gjør mye godt for rasen vår!!!

Når det gjelder dagens RR, kontra RR for flere tiår tilbake, er det nok noen forskjeller. Men de ekstriørmessige forskjellene er ikke helsemessig "skumle", ikke det jeg vet ihvertfall. Og problemer med ryggen er ikke et problem for rasen......så jeg lurer på hvor du har sett de "dårlige ryggene"? En RR-oppdretter vil vel ikke har "dårlige rygger" på (utstillings)hundene sine, tvert om!!!

Ja, ja...... dette var min mening....også en ting til! Norge og Sverige har svært mange gode, seriøse RR-oppdrettere.......og de fleste ønsker vel at hundene skal brukes både i show og bruks.....at hunden blir en sofa-hund er faktisk opp til eier av hunden, ikke oppdretter. Er, enda en gang, enig med Anette når hun sier at hun "ikke har opplevd en RR som ikke går spor". Men denne egenskapen må "stimuleres" i likhet med andre egenskaper....ingen ting kommer gratis :D

PS: se for deg at du finner den "perfekte" bruks/sporhund, hunden gjør det "knallbra"........hunden og du har jobbet dere fram til "målet", som er et brukschampionat. Hvis jeg ikke tar feil så må dere oppnå minst 2. premie på eksteriørutstilling før brukschampionatet kan godkjennes (arrester meg hvis dette er feil!) Sånn sett er det ok med en hund som har både "i pose og sekk" ;-)

Lykke til i jakten på riktig rase :D

Liv
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Jørgen » Ons Sep 03, 2008 10:56 pm

Er nok mulig du har misforstått meg litt, det vet ikke jeg ;)
Jeg har ingen ting imot å kjøpe en pen hund og har man forstått det slik så beklager jeg. Men når jeg leser hos oppdrettere som skriver vi har som mål å avle fram pene og snille hunder så er det ikke noe for meg. Som sagt før mulig jeg ikke klarer å forklae meg godt nok.
Og ang dårlig rygger så meget mulig det ikke er noe stort rygg problem innenfor rasen men for meg så er skrånende kryss/rygg og smalt kryss litt nei nei da jeg har sett en del hunder med dette og som medfører dårlig mobilitet i bakebein samt for meg unaturlig gange. Men som sagt mulig ikke dette gjelder rr. Men når det er sagt så er det jeg som skal ha hunden og akkurat som når du valgte deg ut hund utifra hva du likte så gjør jeg og jeg vil da ha en hund med rettest mulig rygg. (vet den skal være lett buet.)
Når man ser hva dommere rundt om dømmer til 1.plasser så kan man begynne å tvile litt, tenker da ikke spesielt på rr.
Ja jeg vet at ingen ting kommer gratis i livet og at alle hunder kan gå spor, tilogmed ilderene mine kan det ;)
Men når det er en rase som designet til det så syns jeg man burde vektlegge egenskapene dens i avl, mulig jeg er litt; tilbake til naturen. Men syns man skal framheve egenskaper som ligger innen for rasen. Kan jo bare se på mye av det som avles fram av JRT nå, de er jo altfor store til å kunne komme seg inn i huler og egenskapene som hi hund blir ikke ivaretatt syns nå jeg.

Og ikke tro noe annet jeg vil gjerne ha en hund som har pose og sekk ingen ting er bedre enn det. Men finnes det 100% perfekte hunder;)
Jørgen
 
Innlegg: 16
Registrert: Fre Aug 22, 2008 11:15 pm

Innlegg Tormod » Tor Sep 04, 2008 5:21 am

Hæ!
Tormod
 
Innlegg: 104
Registrert: Ons Mai 17, 2006 12:50 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg Annette » Tor Sep 04, 2008 6:24 am

Jørgen skrev:Ja jeg vet at ingen ting kommer gratis i livet og at alle hunder kan gå spor, tilogmed ilderene mine kan det ;)
Men når det er en rase som designet til det så syns jeg man burde vektlegge egenskapene dens i avl, mulig jeg er litt; tilbake til naturen.


RR er ikke designet for spor. Den er laget som en allsidig hund som skal kunne brukes til det meste, ikke som en spesialist på noe. Vektlegging av en bruksegenskap vil derfor ikke gjøre den mer rasetypisk - heller mindre rasetypisk :smile:

At den er plassert i gruppe sammen med drivende jakthunder og sporhunder under FCI er bare et kompromiss (og den har derfor sin egen undergruppe der sammenn med dalmatineren). Den kunne like gjerne havnet sammen med myndene som ("sight-") hound slik den er i USA. De har nok molosser i seg til at de til nød kunne blitt putta i den båsen. Det er gjort forsøk med RR som gjeterhund, blant annet på geit, og den klarer fint det også. I tillegg er det mange RR som naturlig tar stand på fugl (pointer er en av rasens "forfedre"), inkludert den ene av mine, i blant - med løfta forlabb, halen rett ut og hele pakka :roll:
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Sonja » Tor Sep 04, 2008 9:54 am

Jeg må bare si som Tormod HÆ !

Jørgen skrev
finnes det oppdrettere som avler noe annet en "stue" hunder

Min mening er at både i Norge og Sverige finnes mange flinke/gode oppdrettere som avler frem hunder du kan bruke til det meste. Jeg er overbevist om at begge mine RR fint kunne gått spor hadde det vært i min interesse. Men vi synes det er gøy å trene agility, litt lydighet og i tillegg drar vi på en og annen utstilling. Det kan jo ikke være slik at vi skal ha en gruppe utstillingshunder og en gruppe brukshunder?

Jørgen skrev også
Og ikke tro noe annet jeg vil gjerne ha en hund som har pose og sekk ingen ting er bedre enn det. Men finnes det 100% perfekte hunder;)


Jeg tror ikke det finnes 100 % perfekte hunder, men det finnes såpass mange bra hunder at du kan finne en som er både pen og i tilegg kan brukes til bruks, ja det tror jeg helt sikkert.

Ønsker deg masse lykke til :D
Mvh
Sonja
[imghttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs866.snc4/70759_603865068_5798985_n.jpg][/img]
Sonja
 
Innlegg: 212
Registrert: Fre Mar 05, 2004 9:32 am
Bosted: Knarvik

Innlegg monalh » Tor Sep 04, 2008 11:20 am

Da slenger jeg meg inn også! Enig med Sonja, man finner hunder som både har utseende og hode.
Da trekker jeg frem min egen RR som eksempel. Han er utstillingschampion, og vi trener og konkurrerer aktivt i lydighet, brukshund, blodspor, rally-lydighet og vi er også aktive i norske redningshunder med mål om godkjenning en eller annen gang. Hans største ønske er å være elghund, og han står faktisk helt perfekt los. Jegere i min familie skulle gjerne hatt han med seg på jakt, men da dette kræsjer med mitt arbeide med hunden, er dette noe som får vente til han er ferdig med brukshundarbeidet.

Man kan ikke kalle en ridgeback en stuehund, for man kan sikkert lage seg en stuehund ved at hunden er inaktiv hele sitt liv, men det er eiers skyld. Stort sett alle ridgeback liker å være ute og få noe å gjøre, være seg spor, søk, kløving, trekking. Det er en meget allsidig rase, men du får ikke en brukshund gratis, du må legge opp løpet fra valpen er liten, og la aktivitetene være endel av valpens liv. Men slik er det også for alle andre som driver med bruks og lydighet med andre raser, man må jobbe og tenke godt igjennom hvordan man legger opp løpet.

Nå skal det sies at vi har en sunn rase mellom hendene, det er ikke mye sykdom blant RR sammenlignet med andre raser. Men vi skal passe oss, og være flinkere til å la vær å avle på hunder bare fordi vi vil ha ett kull på denne hunden.

Sammenlignet med andre raser, er ikke oppdrettere i Norge flinke nok til å kreve MH av valpene sine, og det er derfor vanskelig å si hva som bor i de norske hundene. Dette er de flinkere til i Sverige, og vi burde se dit og gjøre som de. Men det er en helt annen sak.

Oppdrettere avler på ulike egenskaper, slik som på alle andre raser. Noen oppdrettere avler på rolige individer som egner seg godt som familiehunder, og noen ønsker seg hunder med litt mer aktivitet. Jeg ser ikke noe problem i dette. Men det som alle burde avle på, og det tror jeg de fleste gjør, er temperament.
Det viktigste er at hundene er trygge i omgivelsene, og kan taes med overalt. En hund er ikke født supertrygg, så dette er igjen noe som står og henger på eier, hva den gjør for å lage en trygg hund. Jeg har brukt j...lig mye tid på å jobbe med min hund, kjører tog, buss og trikk, heis, går på karl Johan, oppsøker miljøer hvor man finner litt truende fremtoning på menneskene, går i 17.mai tog, sitter på cafè, er med på fest, tas med på gamlehjem og barnehager, viser triks i barnebursdager, kan være med en hel dag på shopping i store byer, etc. Alt dette som er gjort gjennom hele hans liv er med på å gi meg en hund som ikke lar seg affisere av noe. Han er tvers igjennom stødig, og lar seg ikke skremme av noe. Om han er født slik, eller om mitt arbeid er skyld i det vet jeg ikke..

Tilbake til dette som skrives om dårlig kryss og dårlig mobilitet?? Hva? Har jeg aldri hørt om på RR, så vær så snill ikke trekk inn eksempler fra schäferoppdrett i RR-oppdrett. Noen RR har noe mer fallende kryss enn andre, men dette er minimalt, og i det store og det hele har det lite betydning for hunden. Slik er det da også strengt talt hos andre raser også, individuelle forskjeller heter det, uten at det er avl på fallende kryss.
Man kan diskutere hva man skal avle på hos en RR, men om man ser etter så innehar de fleste RR egenskaper fra gammelt av. De har jakt, vakt og er selvstendige. Det er dette de først og fremst ble avlet for, og så har rasen utviklet seg. Jeg kan ikke se hva mer man skulle ha avlet på av egenskaper som de hadde fra starten av? Setter du en RR på en elg, så jakter den, blir den truet vokter den, og den kan ikke tvinges til å gjøre noe, de er for selvstendige.

Jeg har ofte ønsket meg at man avlet mer på bruksegenskaper, men samtidig blir dette også avel utover rasestandarden. Det er ikke slik at RR er en brukshund i den forstand at den jobber for sin fører slik en BC gjør. Skulle vi avlet på det, hadde vi gått vekk fra rasestandarden.
Men jeg kunne gjerne ønsket at det ble avlet på mer nerver og mot, slik at vi fikk hunder som ikke stakk under MH etc og som ikke møter utfordinger med selvsikkerhet. Det er ikke naturlig for en RR hvis man skal ta utgangspunkt i den tidlige rase. Men dette er også en annen diskusjon. :twisted:

RR er jo avlet opp gjennom mange forskjellige raser, det er terriere, fuglehunder, mynder, ja det er masse raser som ligger i en RR. Så hva som egentlig er deres egenskaper er vel litt vanskelig å sette i bås...
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Innlegg Jørgen » Tor Sep 04, 2008 3:54 pm

Oi så aktive folk ble ;-) Tror nok det er en del her som misforstår meg og det er egentlig helt greit også meget mulig jeg forklarer meg dårlig.
Jeg er fult klar over at alle hunder kan f.eks gå spor og som jeg sa det kan ilderene mine og. Tenkte ikke spesilet på rr når jeg nevnte spor som bruksområdet, men er jo litt spennende og lese at man vil ha en oppdrett av gjennomsnitlige hunder....
Og jeg syns helt klart man kunne hatt et skille av egenskaper innenfor rasen dog ikke like klart som hos mange andre raser men.

Og jeg har aldri betvilt at det finnes individer som både har utsende og gode egenskaper, men som jeg har prøvd i mange innleg nå å forklare så setter jeg egenskaper foran utseende, men får jeg begge deler så er det kjempe bra og selvfølgelig det jeg ønsker meg. Men som første pri er det egenskaper.
Mental testing er for meg et kjempe pluss men er ikke bare bare å få gjordt det nå da det er rimlig fult i sverige. Når jeg har sagt sofa hund så må jeg beklage at jeg har forklart meg dårlig, med det mener jeg roolige hunder, det vil jeg ikke ha, så oppdrettere som avler fram individer som regnes for å ha større aktivitet ligger høyere hos meg.
Mulig ikke dette hjalp så innmari mye men prøv å ikke misforstå meg.
Jørgen
 
Innlegg: 16
Registrert: Fre Aug 22, 2008 11:15 pm

Innlegg Annette » Tor Sep 04, 2008 5:40 pm

monalh skrev:Sammenlignet med andre raser, er ikke oppdrettere i Norge flinke nok til å kreve MH av valpene sine, og det er derfor vanskelig å si hva som bor i de norske hundene.


Jeg har nå prøvd å melde lillegutt på MH siden nyttår, jeg. Jeg bor ikke sånn til at jeg bare kan dra en tur til Sverige å få det gjort, og alle forsøk på påmeldinger i rimelig avstand (Trøndelag har vært umulig i år) har stranda totalt. Man kan ikke kreve MH på valpene så lenge det ikke finnes MH'er nok til at det faktisk er mulig (og da ser jeg bort fra det rent juridiske i det hele). Håper på en FA til våren i stedet, jeg.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Annette » Tor Sep 04, 2008 5:44 pm

Jørgen skrev: Tenkte ikke spesilet på rr når jeg nevnte spor som bruksområdet, men er jo litt spennende og lese at man vil ha en oppdrett av gjennomsnitlige hunder...


Gjennomsnittlige hunder? Tenker du på ren bruk, ok. Mentaliteten til en RR er imidlertid langt fra gjenomsnittlig :D

Poenget mitt er vel at ønsker du deg først og fremst en spesialisert brukshund om ser ut som en RR, så er det urettferdig både ovenfor RR'en, dem som oppdretter den, og ovenfor dem som har lagt mye arbeid ned i utviklingen av de mer spesialiserte rasene. Har ikke RR'en de egenskapene du er ute etter, så bør du kanskje se etter en annen rase. Ingen er tjent med forventinger som ikke blir innnfrid - verken hunder, eiere eller oppdrettere.

Når det gjelder rooolige hunder i forhold til hunder med stor motor, så tror jeg du trenger å legge mest arbeid ned i å gjøre deg kjent med avlshundene, heller enn kennelene...og så er det utrolig viktig å kommunisere hva du er ute etter ovenfor den enkelte oppdretter slik at du får hjelp til å velge riktig valp fra kullet.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Jørgen » Tor Sep 04, 2008 11:39 pm

Ikke tenkt på noen hardbarka spesial hund eller jakt hund som sagt da hadde jeg kjøpt meg en patterdale, men syns det holder med en hardbarka jakt hund i hjemmet ;-)
Men selv om hunden har egenskaper som innfrir det jeg vil ha så er det jo ikke sikkert den ligger så langt utenfor standarden hvertfall utseende messig.

Ja selfølgelig må jeg gjøre meg kjent med hundene, men nå kommer jo også disse fra en kennel og det er jo dem som bestemmer hvem hunder som skal brukes i avl.
Og selvfølgelig er ikke sikkert rr er en rase for meg det vil tiden vise.
Jørgen
 
Innlegg: 16
Registrert: Fre Aug 22, 2008 11:15 pm

Innlegg Linda » Fre Sep 05, 2008 9:04 am

Fikk bare lyst til å gi Jørgen et godt råd, som jeg gir til alle som henvender seg til meg fordi de er interessert i RR-valp:

-Reis på utstilling, og snakk med de som er der med RR! Alle RR-folk elsker å prate om hunden sin, du får hilst på hundene og en forståelse av hvordan hundene er.

-Reis på RR-treff og gjør det samme. Der får hundene utfolde seg mer, der lærer du enda mer, ofte om litt andre individer.

-Reis rundt til oppdrettere, hils på hundene deres, hør deres oppfatning av rasen, og hva de vektlegger i sitt oppdrett.

Det er mange veier til mål, det er mange forskjellige tolkninger av standarden og hver oppdretter har sitt syn på hva de vektlegger i standarden. Etter min oppfatning er det stort sett bare seriøse oppdrettere i Norge, vi har bare forskjellige prioriteringer. Og det ER større forskjeller på RR enn at noen er lyse og noen mørke...

Likevel mistenker jeg at, sett utenfra, har hundene våre flere likheter enn forskjeller.

Lykke til!
Linda
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir Mar 21, 2006 11:11 am
Bosted: Elverum

Innlegg Irene » Fre Sep 12, 2008 9:06 am

Jeg MÅ blande meg litt jeg også - selvom de fleste har sagt det jeg også mener.
Menne...

Jeg har en stuehund - nå.. Nå om dagen er min tispe en stuehund - hun digger soffan, og vil helst bare være der. Men, om jeg finner frem selen og tar henne med ut i skogen og setter henne på "søk" - så VIPS, er sporhunden fremme!
Tar jeg henne med på agilitybanen og ber henne "vent" etter å ha tatt av halsbånd og kobbel, ja så kommer agliltyhunden tytende ut.

Min tispe er en rasetypisk hund, som desverre er litt for liten til hva dommerne liker. Hun er innenfor rasestandard, men blir ofte dømt ned i utstillingsringen pga høyden. Hun er også rasetypisk mtp mentaliteten sin - reservert ovenfor fremmede, unngår farer, og svært snar til å skvette unna ubehageligheter.
I tillegg til alt dette er hun SVÆÆÆÆÆÆÆÆRT vakker ( :cool: ) - faktisk den vakreste ridgebacktispa som bor i HELE verden!! Akkurat som at mine to guttebarn er de vakreste jeg noengang har sett!

Som Linda sier - ta deg til utstillinger, se, hør og prat med RRfolkene rundt ringene - vi ELSKER å snakke om hundene våre! RRtreff finner du mange steder i landet - RRdagene i pinsen er et flott sted å se mange RR'er, dessuten ser du de i en setting som ikke er så ekstrem som utstilling kan være for noen.
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Forrige

Gå til Presentasjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

cron