Hei alle sammen

Si hei til hverandre og litt om hvem du og evnt. din/dine hunder er.

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Hei alle sammen

Innlegg Jørgen » Fre Aug 22, 2008 11:47 pm

Hei på dere !!

Jeg er ny her og vil bare presentere meg litt :D .
Rhodesian-ridgeback har jeg ikke, men synes jo de er flotte hunder. Og er nå ute og sonderer litt da jeg ikke helt vet hvilken rase jeg skal velge enda.

Selv har en jrt hanne på 1,5 år som heter Taysen, og han er selvfølgelig verdens snilleste og peneste hund. 8)

Når det gjelder Taysen er han en hund med myye jakt i seg, vi går derfor en del spor og trener litt rundering og leker oss med det. For tiden må han reduseres litt da han var med meg og samboer i en bilulykke og har fått seg en liten smell i ryggen akkurat som far.
Jørgen
 
Innlegg: 16
Registrert: Fre Aug 22, 2008 11:15 pm

Innlegg Annette » Lør Aug 23, 2008 8:12 am

Velkommen hit :)

Det er fortsatt litt sommerferie her inne, men har du ting du lurer på, så får du nok svar :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Jørgen » Lør Aug 23, 2008 3:02 pm

Sommer ferie ja hadde man bare hatt det ;-) Prøver å lære meg litt mere om rasen før jeg i såfall kjøper om 1 år eller noe.
Hvor står det til med agrisivitet hos denne rasen? Samt hvor vanlig er det at oppdretterene mental tester dyra? Er ute etter en stabil hund men som fortsatt er mye hund, finnes det oppdrettere som avler noe annet en "stue" hunder aslå som driver aktivt eller litt aktivt med noen form for bruks.
Jørgen
 
Innlegg: 16
Registrert: Fre Aug 22, 2008 11:15 pm

Innlegg Annette » Lør Aug 23, 2008 3:32 pm

Jørgen skrev:Sommer ferie ja hadde man bare hatt det ;-) Prøver å lære meg litt mere om rasen før jeg i såfall kjøper om 1 år eller noe.
Hvor står det til med agrisivitet hos denne rasen? Samt hvor vanlig er det at oppdretterene mental tester dyra? Er ute etter en stabil hund men som fortsatt er mye hund, finnes det oppdrettere som avler noe annet en "stue" hunder aslå som driver aktivt eller litt aktivt med noen form for bruks.


Bare så det er sagt: Dette er mitt personlige inntrykk, og de er sikkert noen som er uenige...

Med hensyn til agressivitet: Det er ikke mye aggressivitet på rasen, men på noen få linjer kan det forekomme litt mye redsel/usikkerhet. En viss skepsis og forsiktighet skal det være på rasen (det var ikke de modigste som overlevde verken i løvejakt eller som vakthunder), men i blant synes jeg det blir litt mye. Vil ikke nevne spesielle linjer her, siden det er veldig subjektivt :D Aggressjon er ikke en egenskap i seg selv, men redsel kan i blant utløse aggressjon, særlig om hundns mange signaler på at den er redd/usikker blir systematisk oversett eller straffa.

En litt for engstelig hund som blir oppdratt som om de er så tøff som den ser ut til å være, kan det gå litt galt med. Det er litt lett å glemme at dette er en generelt veldig myk rase...særlig når hunden begynner å nærme seg 45 kilo muskler, bein og gjennomført stahet. I tillegg ser den voksen ut (og omgivelsene forventer en voksen hund) når den er 9 måneder...mens du fremdeles har to år igjen før den innfrir forventningene om voksen ro og ballanse.

Jeg har en hannhund på snart to år som var fra seg av lykke i går: han traff en hund på sin egen mentale alder som han kunne leke med på likefot, om enn ikke fysisk (såpass skjønte han, hn er ung i hodet, men sosialt intelligent på hunders vis) - det var en BC/gordon setter mix på 4,5 måneder.

Det er ingen tradisjon for mentaltesting av RR. Klubben har hatt to uoffiselle MH'er, med Barbro Börjeson med til sammen ca 40 hunder, og jeg håper virkelig det blir flere (gamla mi var med på førsterunden...men jeg må jo si at hennes mest markante gemyttmessige "særhet"/aggresjon ikke var synlig der i det hele tatt...). Ellers er enkelthunder testa. På klubbens nettsider finnes en liste over dem som er rapportet med offisiell eller uoffisiell test...og lurer en på spesielle hunder ka en jo ta kontakt med oppdretter/eier.

Det finnes vel ikke noen som avler med bruks som hovedfelt her i landet, men det finnes hunder fra forskjellige kenneler som gjør det bra. En linje som stadig går igjen her i landet er hunder med Jasper/Punky i blodet (Masithelas A og C-kull - Punky er fra Exgate, og Jasper var en amerikansk hannhund),men det er mange generasjoner siden nå, så det krever at linjene er krysset med andre gode brukades linjer (sånn for å unngå begrepet "brukslinjer" :D ).

Jeg tror kanskje beste utgangspunktet er å sette seg inn i hvilke egenskaper en ønsker...rases særheter treningsmessig (inngrodd hat mot for mange repetisjoner og fobi mot mas og press :D )...og deretter ta hensyn til begge deler (om du skjønner hva jeg mener?).

Igjen: Helt og holdet mitt inntrykk og mine meninger...
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Jørgen » Søn Aug 24, 2008 12:07 am

Selv om det er dine synspunkter er de fine og ha/ta med seg. Har også en samboer som har falt pladask for rasen da hun hadde en kolega som fikk seg en valp for noen år siden.
Hmm dette er ikke lett har titta litt rundt på i norge og har funnet noen jeg liker litt.
Jørgen
 
Innlegg: 16
Registrert: Fre Aug 22, 2008 11:15 pm

Innlegg Jannicke » Lør Aug 30, 2008 10:26 pm

Du kan jo sjekke ut kennel Murumbi i Sverige. De har iallfall RR'er som brukes i viltspor.

Mvh Jannicke
Jannicke
 
Innlegg: 39
Registrert: Søn Okt 23, 2005 9:08 pm
Bosted: Bodø

Innlegg Jørgen » Søn Aug 31, 2008 10:40 am

Tusen takk. Tar gjerne i mot flere tips.
Jørgen
 
Innlegg: 16
Registrert: Fre Aug 22, 2008 11:15 pm

Innlegg Annette » Søn Aug 31, 2008 11:19 am

Alle RR jeg kjenner kan brukes til viltspor. Forskjellen på Sverige og Norge er at de har tradisjon på å gå opp til prøver med hundene sine. Det er ikke vi særlig flinke til (meg selv inkludert, selv om jeg stadig har planer om det, når bare... :oops: )
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Jørgen » Søn Aug 31, 2008 6:57 pm

Skjønner den godt. Men ser litt på hva målene for oppdretteren er. Ser jeg at dem skal avle fram de peneste hundene så dropper jeg ut. Vil heller ha av avkom etter dyr som har vist seg å være bra i f.eks spor/jakt, forstå meg rett jeg vil ikke ha norges peneste RR heller da en hund som er funkjonell og norges styggeste..
Har titta litt rundt og det er mye"utstillingshunder" som brukes syns jeg og jeg liker rett og slett ikke holdningen til hundene, vil ikke ha en hund som får problemer med ryggen kunn fordi noen dommere sier at slik skal en hund se ut.
Jørgen
 
Innlegg: 16
Registrert: Fre Aug 22, 2008 11:15 pm

Innlegg Annette » Søn Aug 31, 2008 7:42 pm

Jørgen skrev:Skjønner den godt. Men ser litt på hva målene for oppdretteren er. Ser jeg at dem skal avle fram de peneste hundene så dropper jeg ut. Vil heller ha av avkom etter dyr som har vist seg å være bra i f.eks spor/jakt, forstå meg rett jeg vil ikke ha norges peneste RR heller da en hund som er funkjonell og norges styggeste..
Har titta litt rundt og det er mye"utstillingshunder" som brukes syns jeg og jeg liker rett og slett ikke holdningen til hundene, vil ikke ha en hund som får problemer med ryggen kunn fordi noen dommere sier at slik skal en hund se ut.


Utstillingshunder skal være bra bygd. RR er en rase hvor fokus ligger på bygning og bevegelser, ikke penhet som sådan. Klubben har laget et dommerkompendie som selges gjenom RR-boden. Den viser hva som skal vektlegges og hvorfor. De enkelte hundenes utstillingskritikker forteller også hva som vektlegges. Ryggproblemer er så vidt jeg vet ikke så veldig utbredt.

Det er ingen motsetning mellom pen og flink, eller pen og godt gemytt for den saks skyld. Den hunden som har gjort det best i bruks de siste årene hadde ikke store problemer med å bli utstillingschampion. Både faren og bestefaren hans var mestvinnende i flere år til sammen.

Det står ikke så ille til i rasen at en ikke kan få en pen = korrekt bygd sporhund. Som jeg har sagt så har jeg til ennå ikketruffet en eneste RR som ikke sporer, resten er trening, interesse, og det å faktisk melde seg på til prøver

Jeg skjønner ikke poenget med å se etter rasehund etter foreldre som ikke er rasetypiske eksteriørt.
Sist endret av Annette den Søn Aug 31, 2008 8:14 pm, endret 1 gang
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Jørgen » Søn Aug 31, 2008 8:10 pm

Grunnen til at jeg sier dette er da jag har sett en del hunder med skånende rygg og for meg er det nei nei. Samt at en del oppdretter skriver at de vil ha fram pene hunder. (leste hva du skrev)
Mulig ikke rygg er noe stor problem i denne rasen, men ser man på schæfere så ser man god forskjell på rett rygg og skrånende rygg og hvordan dem beveger seg.
Men da kan jeg spørre hva er rasetypisk? Og er det typisk nå eller for 100år siden. Vil nok tror at det som var rasetypisk nå ikke er helt det samme som i gamle dager?
Selfølgelig kan jeg kjøpe en ennen hund f.eks da en Patterdale Terrier noe jeg også ser på, men dette er hardbarka jakt hunder.
Kan ta en titt her så skjønner dere kanskje litt hva jeg mener.
http://www.youtube.com/watch?v=-1LyjlX4Mp8&NR=1
Dette er for meg meget skremmende.
Sist endret av Jørgen den Søn Aug 31, 2008 8:39 pm, endret 1 gang
Jørgen
 
Innlegg: 16
Registrert: Fre Aug 22, 2008 11:15 pm

Innlegg Annette » Søn Aug 31, 2008 8:17 pm

RR og schæfer avles etter helt forskjellige standarder og mål, og ingenting jeg har set tyder på at avlen på RR går mot schæferrygger. Ett og annet dårlig kryss får en selvfølgelig her og der - det er sånt som skjer i alle raser, uansett hva intensjonen er :) En bra utstillings-RR skal ikke ha et dårlig kryss.

PS filmen du linker til er visstnok fjernet
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Jørgen » Søn Aug 31, 2008 8:51 pm

Skal se om jeg finner ny link.

Nå syns jeg at jeg har sett en del "dårlige" rygger men mulig jeg har klart å se på de få som du sier som er dårlige.
Men da skjønner du sikkert hvor jeg vil og mener. Og helt grei at ikke rr blir avla på lik linje med utstillings schæferen, men kan ikke helt se hvordan det skal være så stor forskjell på en rr og en normal schæfer uten om normale raseforskjeller.
Men tror ok dere/du har misforstått litt; Du snakker jo varmt om at dommerene legger vekt på det rasetypiske noe som er kjempe bra, men ene og alene teller det lite for meg. Vel og bra at hunden er premiert men jeg vil ha noe mere enn kunn skjønhet.
Jørgen
 
Innlegg: 16
Registrert: Fre Aug 22, 2008 11:15 pm

Innlegg Jørgen » Søn Aug 31, 2008 9:07 pm

og jeg må vel bare til slutt bare godta at jeg ikke kan få i pose og sekk og kanksje nøye meg med pose og liten veske.
Jørgen
 
Innlegg: 16
Registrert: Fre Aug 22, 2008 11:15 pm

Innlegg Annette » Man Sep 01, 2008 6:15 am

Jørgen skrev:og jeg må vel bare til slutt bare godta at jeg ikke kan få i pose og sekk og kanksje nøye meg med pose og liten veske.


Hehe! Så sekken er enn mindre pen hund? :D

Faktisk så finnes det et par svenske kenneler som avler på brukslinjer...men de har for mye katarakt og HD på linjene sine for meg...sånn sett vil jeg heller ha en hund som er både pen og frisk...og som likevel elsker å gå spor ;-)

Jeg tror de problemene du nevner er ting som det er viktig å se etter på raser som både avles på bruk og er blitt kjempepoulære. Der er skillene på bruks og utstillingslinjer til dels store - og som i schæferens tilfelle så har utstillingslinjene gått til det mest ekstreme.

Lykke til på valpejakt :)
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Neste

Gå til Presentasjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron