Humm.....må si jeg er litt forundret over innleggene dine, Jørgen. Men det er mulig jeg ikke forstår helt hva du mener. Selv er jeg oppvokst med Schæfer (PS: det er en god stund siden jeg vokste opp) og har opplevd rasen på godt og ondt. Og jeg må si meg enig med Anette, Schæfer er en rase der man opplever store forskjeller mellom bruks og utstillingstypen. Desverre har dette delvis ødelagt Schæfer som rase. Systematisk avl på ekstriørmessige defekter, over flere tiår, har ført til smertefulle lidelser for rasen. Men nok om Schæfer.......
RR derimot er en (som jeg ser det) en sunn rase, både mentalt og fysisk! Og kan på ingen måte sammenliknes med Schæfer. Jeg forstår at mange ønsker å drive med bruks, og ikke utstilling.......men det skal da på ingen måte være et hinder for å ha en eksteriørmessig "riktig" hund. Kjøper man en "godkjent" rasehund fra en seriøs oppdretter, uansett rase, stilles det krav til oppdretter om å følge de retningslinjer "moderklubben" har utarbeidet. Eksteriør er en viktig del av retningslinjene, rasestandaren sier blandt annet alt om hvordan en RR skal se ut. Slutter vi å bry oss om eksteriør, og konsentrerer oss kun om mentalitet og bruksområder, er ikke RR en spesifikk rase lenger.
Kunne sikker ha sagt masse om RR`s eksteriør, men tror ikke det har noe hensikt. Men det som kanskje er viktig å vite er at en eksteriørbedømming faktisk sier noe om hundens bruksegenskaper. En RR skal kunne følge et spor, en jeger, i moderat fart over lengere tid. Samtidlig skal den kunne holde byttet i ro (f.eks løve), uten å selv bli "løvemat", inntil jegeren er innenfor rekkevidde. Dette krever at hunden er atletisk bygd, har god brystdybde (plass til lunger), uanstrengt steg, smidig, ikke for tung, ikke for lett....... osv osv osv. Dette kan en autorisert dommer forhåpentligvis se, dommeren skal gi en bedømmelse på om hunden egner seg til det den er "ment for". Som du sikkert nå forstår er jeg ikke imot utstillingshunder, og mener derfor at oppdrettere som avler "pene" hunder faktisk gjør mye godt for rasen vår!!!
Når det gjelder dagens RR, kontra RR for flere tiår tilbake, er det nok noen forskjeller. Men de ekstriørmessige forskjellene er ikke helsemessig "skumle", ikke det jeg vet ihvertfall. Og problemer med ryggen er ikke et problem for rasen......så jeg lurer på hvor du har sett de "dårlige ryggene"? En RR-oppdretter vil vel ikke har "dårlige rygger" på (utstillings)hundene sine, tvert om!!!
Ja, ja...... dette var min mening....også en ting til! Norge og Sverige har svært mange gode, seriøse RR-oppdrettere.......og de fleste ønsker vel at hundene skal brukes både i show og bruks.....at hunden blir en sofa-hund er faktisk opp til eier av hunden, ikke oppdretter. Er, enda en gang, enig med Anette når hun sier at hun "ikke har opplevd en RR som ikke går spor". Men denne egenskapen må "stimuleres" i likhet med andre egenskaper....ingen ting kommer gratis
PS: se for deg at du finner den "perfekte" bruks/sporhund, hunden gjør det "knallbra"........hunden og du har jobbet dere fram til "målet", som er et brukschampionat. Hvis jeg ikke tar feil så må dere oppnå minst 2. premie på eksteriørutstilling før brukschampionatet kan godkjennes (arrester meg hvis dette er feil!) Sånn sett er det ok med en hund som har både "i pose og sekk"
Lykke til i jakten på riktig rase
Liv